研究者
J-GLOBAL ID:200901009305666012   更新日: 2024年07月31日

APPLE MATTHEW THOMAS

アップル マシュー トーマス | APPLE MATTHEW THOMAS
所属機関・部署:
職名: 教授
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (4件): 第二言語習得における個人差 ,  英語教育 ,  第二言語習得 ,  第二言語習得、英語教育、第二言語習得における個人差
競争的資金等の研究課題 (3件):
  • 2023 - Positive Psychology in foreign language education: The impact of study abroad on Japanese learners
  • 2015 - 2019 The impact of study abroad programs on international communicative competence
  • 2012 - 2015 理工系を専攻している日本人学生の第二言語自己・動機づけ
論文 (21件):
  • The Irish in early baseball poetry and song. The Journal of Cultural Studies. 2023. 683. 239-262
  • Matthew T. APPLE. Irish-Canadian intercultural relations in Quebec: An historical overview. Ritsumeikan Studies in Language and Culture. 2021. 32. 4. 113-130
  • *Neff, P., & Apple, M. Short-term and long-term study abroad: The impact on language learners' intercultural communication, L2 confidence, and sense of L2 self. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2020. 44. 7. 572-588
  • *Apple, M. T., Falout, J, & Hill, G. The relationship between future career self images and English achievement test scores of Japanese STEM students. IEEE Transactions on Professional Communication. 2020. 63. 4. 372-385
  • グレン ヒル ・マシュー アップル ・ジョセフ ファラウト. 第二言語英語教育における動機付けと可能自己-日本での高専学生と大学生を比較する場合. 帯広畜産大学学術研究報告. 2020. 40. 95-113
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MISC (6件):
  • Motivation to learn multiple languages in Japan: a longitudinal perspective [review]. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2023. (online ahead-of-print)
  • East Asian perspectives on silence in English language education [book review]. Asian Englishes. 2021. 23. 3. 334-337
  • Contemporary language motivation research [review]. JALT Journal. 2020. 42. 2. 170-175
  • International perspectives on motivation [review]. JALT Journal. 2016. 38. 1. 44-47
  • Exploring EFL fluency in Asia [review]. OnCUE Journal. 2016. 9. 1. 59-63
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書籍 (16件):
  • Motivation to learn multiple languages in Japan: A longitudinal perspective. [book review]
    2023
  • 言語、アイデンティティ、テクノロジー
    丸善出版 2022
  • Online Teaching Satisfaction and Technostress at Japanese universities during emergency remote teaching
    IGI Global 2022
  • STEM English in Japan: Education, innovation, and motivation
    Palgrave MacMillan 2022
  • STEM English for students: The big picture. In G. Hill, J. Falout, & M. Apple (Eds), <I>STEM English in Japan: Education, innovation, and motivation.</I>
    Palgrave MacMillan 2022
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講演・口頭発表等 (39件):
  • The relationship of growth mindset, L2 self-efficacy, and L2 learning outcomes
    (The 62nd JACET International Convention 2023)
  • New directions in language teaching research on motivation and emotion
    (The 24th Temple University Applied Linguistics Colloquium 2023)
  • Assessing and evaluating communication
    (令和4年度JETプログラムによる山口県外国語助指導助手指導力等向上研修会 2022)
  • “Like a hamster on a wheel": University instructor reactions to a year of teaching online.
    (The Asian Conference on Education & International Development (ACEID 2022) 2022)
  • Motivation and self-efficacy: Reducing English-speaking anxiety and increasing confidence
    (2021 JET Program Yamaguchi Prefectural ALT Skill Development Seminar 2022)
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経歴 (3件):
  • 2008/04 - 2013/03 国立奈良工業高等専門学校 非常勤講師
  • 2005/04 - 2008/03 同志社大学 言語文化教育研究センター 非常勤講師
  • 2003/04 - 2005/03 姫路独協大学 外国語学部
委員歴 (4件):
  • 2006/11 - 2011/11 全国語学教育学会 CUE SIG Webmaster
  • 2009/06 - 2011/06 全国語学教育学会 CUE SIG Conference Chair
  • 2006/11 - 2009/11 全国語学教育学会 CUE SIG Coordinator
  • 2005/11 - 2006/11 全国語学教育学会 CUE SIG Treasurer
所属学会 (6件):
Canadian Association for Irish Studies ,  Institute of Electrical and Electronics Engineers, Professional Communications Society (IEEE PCS) ,  大学英語教育学会 ,  The Society of Writers, Editors, and Translators (SWET) ,  全国語学教育学会 ,  American Association for Applied Linguistics (AAAL)
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