研究者
J-GLOBAL ID:200901043801517977
更新日: 2022年09月28日
板垣 信哉
イタガキ ノブヤ | Itagaki Nobuya
所属機関・部署:
職名:
特任教授
ホームページURL (1件):
https://sites.google.com/miyakyo-u.ac.jp/yamagatatokyoalberta
研究分野 (2件):
教科教育学、初等中等教育学
, 外国語教育
研究キーワード (5件):
英語教育
, 心理言語学
, Teaching English as a Foreign Language(TEFL).
, Cognitive Psychology
, Psycholinguistics
競争的資金等の研究課題 (5件):
- 文法指導
- 語彙習得
- Grammar
- Vocabulary Acquisition
- A Psycholinguistic Study of Sentence Production and Comprehension
論文 (23件):
-
Nobuya Itagaki. Assuring Quality Learning Outcomes in Primary to Tertiary English Education in Japan: Focusing on the Notion of Foreign Language Proficiency. JACET International Convention Selected Papers. 2019. 6. 29-52
-
板垣信哉. 英文和訳と英文書写からの英単語学習-記憶の精緻化理論に基づいて-. 東北英語教育学会研究紀要. 2017. 37. 13-22
-
板垣信哉. 小中高等学校の英語教育の接続-定型表現依存型運用能力から文法規則依存型運用能力へ-. 宮城教育大学外国語研究論集. 2017. 9. 9. 21-31
-
板垣信哉, 鈴木渉. 小学校外国語活動と中学校外国語教育の接続-言語知識と記憶理論の観点から-. JES Journal. 2015. 15. 1. 68-82
-
Suzuki, W, Itagaki, N. The effects of an output-based task on subsequent aural input in a Japanese university setting. In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Contemporary task-based language teaching in Asia. 2015. 313-327
もっと見る
MISC (27件):
-
Vocabulary Acquisition as Incidental Learning from English-Japanese Dictionaries: On the Basis of Rocognition Tests. ASIALEX'03 Tokyo Proceedings-Dictionaries and Language Learning: How can Dictionaries Help Human & Machine Learning?. 2003. 409-412
-
A Comparative Study of "Phrase Definition" and "Sentence Definition" of Word Meaning: Empirical Analysios of Word Meaning Guessing. ASIALEX'03 Tokyo Proceedings-Dictionaries and Language Learning: How can Dictionaries Help Human & Machine Learning?. 2003. 112-117
-
板垣 信哉. 明示的文法知識と暗示的文法知識の実証的研究-文法知識の理論化と文法指導の観点から-. 宮城教育大学外国語研究論集. 2003. 3. 3. 45-56
-
出力仮説の実証的研究. 宮城教育大学外国語研究論集. 2002. 2. 41-50
-
An Empirical study of the Output Hypothesis : "Hetatalk", "Nothing", and "Hypothesis-Testing". 東北英語教育学会研交紀要. 2002. 22, 87-99
もっと見る
書籍 (6件):
-
In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Contemporary task-based language teaching in Asia
Bloomsbury. 2015 ISBN:9781472572219
-
In S. Ishikawa, K. Minamide, M. Murata, & Y. Tono (Eds.), English lexicography in Japan
Taishukan. 2007 ISBN:4469245224
-
In N.O. Jungheim & P. Robinson (Eds.), Pragmatics and pedagogy: Proceedings of the 3rd Pacific second language research forum (selected papers), Vol. 2
The Pacific Second Language Research Forum. 1999
-
The Representation and Coding of Ordered Events : Empirical Studies in English and Japanese (共著)
Liber Press 1994
-
Pragmatic Constraints on subject and agent selection. S. Dik(編)Advances in functional grammar(第15章)
Foris 1983
もっと見る
学歴 (5件):
- 1982 - 1984 アルバータ大学大学院 博士課程 言語学科
- - 1984 University of Alberta Graduate School, Division of Linguistic Sciences Psycholingustics
- 1979 - 1982 アルバータ大学大学院 修士課程 言語学科
- 1975 - 1978 東京理科大学大学院 理工学研究科修士課程 経学工学科
- - 1978 東京理科大学
学位 (3件):
- PhD (心理言語学) (University of Alberta)
- 言語学修士 (University of Alberta)
- 工学修士 (東京理科大学大学院)
経歴 (7件):
委員歴 (9件):
- 2016 - 現在 学校評議会 委員
- 2009 - 現在 全国英語教育学会 顧問
- 2007 - 現在 小学校英語教育学会 理事
- 2017 - 2018 仙台市確かな学力育成プラン委員会 委員長
- 2011 - 2016 仙台市確かな学力研修委員会 委員長
- 2012 - 2013 宮城県小中連携英語教育推進事業連絡協議会 指導助言者
- 2007 - 2009 全国英語教育学会 会長
- 2003 - 2007 東北英語教育学会 会長
- 2002 - 2004 大学英語教育学会 評議員
全件表示
所属学会 (4件):
大学英語教育学会
, 全国英語教育学会
, 日本教育心理学会
, 東北英語教育学会
前のページに戻る