研究者
J-GLOBAL ID:200901043801517977   更新日: 2022年09月28日

板垣 信哉

イタガキ ノブヤ | Itagaki Nobuya
所属機関・部署:
職名: 特任教授
ホームページURL (1件): https://sites.google.com/miyakyo-u.ac.jp/yamagatatokyoalberta
研究分野 (2件): 教科教育学、初等中等教育学 ,  外国語教育
研究キーワード (5件): 英語教育 ,  心理言語学 ,  Teaching English as a Foreign Language(TEFL). ,  Cognitive Psychology ,  Psycholinguistics
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 文法指導
  • 語彙習得
  • Grammar
  • Vocabulary Acquisition
  • A Psycholinguistic Study of Sentence Production and Comprehension
論文 (23件):
  • Nobuya Itagaki. Assuring Quality Learning Outcomes in Primary to Tertiary English Education in Japan: Focusing on the Notion of Foreign Language Proficiency. JACET International Convention Selected Papers. 2019. 6. 29-52
  • 板垣信哉. 英文和訳と英文書写からの英単語学習-記憶の精緻化理論に基づいて-. 東北英語教育学会研究紀要. 2017. 37. 13-22
  • 板垣信哉. 小中高等学校の英語教育の接続-定型表現依存型運用能力から文法規則依存型運用能力へ-. 宮城教育大学外国語研究論集. 2017. 9. 9. 21-31
  • 板垣信哉, 鈴木渉. 小学校外国語活動と中学校外国語教育の接続-言語知識と記憶理論の観点から-. JES Journal. 2015. 15. 1. 68-82
  • Suzuki, W, Itagaki, N. The effects of an output-based task on subsequent aural input in a Japanese university setting. In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Contemporary task-based language teaching in Asia. 2015. 313-327
もっと見る
MISC (27件):
  • Vocabulary Acquisition as Incidental Learning from English-Japanese Dictionaries: On the Basis of Rocognition Tests. ASIALEX'03 Tokyo Proceedings-Dictionaries and Language Learning: How can Dictionaries Help Human & Machine Learning?. 2003. 409-412
  • A Comparative Study of "Phrase Definition" and "Sentence Definition" of Word Meaning: Empirical Analysios of Word Meaning Guessing. ASIALEX'03 Tokyo Proceedings-Dictionaries and Language Learning: How can Dictionaries Help Human & Machine Learning?. 2003. 112-117
  • 板垣 信哉. 明示的文法知識と暗示的文法知識の実証的研究-文法知識の理論化と文法指導の観点から-. 宮城教育大学外国語研究論集. 2003. 3. 3. 45-56
  • 出力仮説の実証的研究. 宮城教育大学外国語研究論集. 2002. 2. 41-50
  • An Empirical study of the Output Hypothesis : "Hetatalk", "Nothing", and "Hypothesis-Testing". 東北英語教育学会研交紀要. 2002. 22, 87-99
もっと見る
書籍 (6件):
  • In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Contemporary task-based language teaching in Asia
    Bloomsbury. 2015 ISBN:9781472572219
  • In S. Ishikawa, K. Minamide, M. Murata, & Y. Tono (Eds.), English lexicography in Japan
    Taishukan. 2007 ISBN:4469245224
  • In N.O. Jungheim & P. Robinson (Eds.), Pragmatics and pedagogy: Proceedings of the 3rd Pacific second language research forum (selected papers), Vol. 2
    The Pacific Second Language Research Forum. 1999
  • The Representation and Coding of Ordered Events : Empirical Studies in English and Japanese (共著)
    Liber Press 1994
  • Pragmatic Constraints on subject and agent selection. S. Dik(編)Advances in functional grammar(第15章)
    Foris 1983
もっと見る
学歴 (5件):
  • 1982 - 1984 アルバータ大学大学院 博士課程 言語学科
  • - 1984 University of Alberta Graduate School, Division of Linguistic Sciences Psycholingustics
  • 1979 - 1982 アルバータ大学大学院 修士課程 言語学科
  • 1975 - 1978 東京理科大学大学院 理工学研究科修士課程 経学工学科
  • - 1978 東京理科大学
学位 (3件):
  • PhD (心理言語学) (University of Alberta)
  • 言語学修士 (University of Alberta)
  • 工学修士 (東京理科大学大学院)
経歴 (7件):
  • 2019/04 - 現在 尚絅学院大学 特任教授
  • 2017/04 - 2019/03 宮城教育大学 教育学部 特任教授
  • 2010/04 - 2017/03 宮城教育大学教職大学院 教授
  • 2000/04 - 2017/03 宮城教育大学 教育学部 教授
  • 1989/04 - 2000/03 宮城教育大学 教育学部 助教授
全件表示
委員歴 (9件):
  • 2016 - 現在 学校評議会 委員
  • 2009 - 現在 全国英語教育学会 顧問
  • 2007 - 現在 小学校英語教育学会 理事
  • 2017 - 2018 仙台市確かな学力育成プラン委員会 委員長
  • 2011 - 2016 仙台市確かな学力研修委員会 委員長
全件表示
所属学会 (4件):
大学英語教育学会 ,  全国英語教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  東北英語教育学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る