宮嶋秀光. 道徳教育の不易と流行 -「道徳」の教科化を目前にして- (英文題目:Continuity and change : facing the Beginning of "a special subject: moral education"). 小・中学校道徳教育(東研情報・中部版). 2017. 2頁-3頁
宮嶋秀光. 小・中学校における「特別の教科 道徳」導入の背景と今後の可能性(2) -市民性教育という観点に注目して- (英文題目:The Background and Future Problem of the Introduction of "a special subject : moral education" in Elementary and Junior High School(2): Focusing on the Viewpoint of Citizenship Education). 人間学研究(名城大学人間学部). 2017. 14巻. 14. 21頁-35頁
宮嶋秀光. 小・中学校における「特別の教科 道徳」導入の背景と今後の可能性(1)-中央教育審議会答申(平成26年10月)に含まれる二つの傾向- (英文題目:The Background and Future Problems of Introduction of "a Special Subject:Moral Education" in Elementary and Junior High School(1):Two Tendencies included in the Report of the Central Council for Education of October ,2014). 人間学研究(名城大学人間学部). 2016. 13号. 33-54
宮嶋秀光. テオリアからプラクシスへ -愛知県支部の三年間- (英文題目:From theory to practice : Three years of Aichi branch). 日本道徳教育学会会報. 2019. 第57号
宮嶋秀光、谷口義則、宮本由紀、森 龍太、安藤喜代美、加茂省三、加藤昌弘、西村善矢. 基軸科目「現代に生きる」 -5年間の軌跡- (報告書)(英文題目:"A basic subject : study of contemporary society” :five years efforts). 2018. 1頁-78頁
宮嶋秀光、安藤喜代美、加茂省三. 基軸科目「現代に生きる」の実践と成果 -人間学部における二年間の試みを振り返って- (英文題目:The practice and results of " a basic subject : study of contemporary society”: two-year attempts at the faculty of human studies). 名城大学教育年報. 2017. 11号. 29頁-43頁
古代倫理学と近代倫理学 -学校教育がめざす道徳性とは何か- (英文題目:Ancient ethics and modern ethics : What is the morality of school education?)
(日本道徳教育学会愛知県支部令和元年度第3回研修会 2019)
道徳性の発達に応じた教育課程の編成と教科のあり方(英文題目:The curriculum organization and the educational evaluation according to the moral development)
(愛知県総合教育センター研究発表会第1部会 道徳教育の在り方に関する研究 2017)