研究者
J-GLOBAL ID:200901073277985956
更新日: 2024年02月01日
有本 昌弘
アリモト マサヒロ | Arimoto Masahiro
所属機関・部署:
職名:
教授
ホームページURL (1件):
https://www.eam.sed.tohoku.ac.jp/jafln/
競争的資金等の研究課題 (20件):
- 2021 - 2026 アセスメントを軸に社会文化理論から学習する個と集団と組織の往還を可視化する
- 2020 - 2023 学習アセスメントを軸とし学習改善を促進する組織的授業研究に関する実証的研究
- 2019 - 2023 好奇心の文化間比較を軸にしたアセスメントのデュアルかつ戦略的アプローチ
- 2022 - 2023 レジリエンス測定尺度の追試とアセスメントタスクによる知識創造(JPMJSC2115)
- 2017 - 2020 形成的アセスメントによるアクティブ・ラーニングに対応した教員研修プログラム開発
- 2015 - 2018 日本型21世紀型スキルと「気づきシステム」-震災後新設された高校災害科学科から-
- 2013 - 2018 アジア共同学位の視点に立つ教員養成のためのアセスメント・リーダーシップの研究
- 2011 - 2013 義務教育学校における学力評価システムの改善モデルの構築と評価に関する調査研究
- 2011 - 2013 アントレプレナーシップのアセスにより生きる力の実質化を図るプラットフォームの構築
- 2010 - 2012 日本文化の教育的特質を活用したキー・コンピテンシーの国際化に関する調査研究
- 2010 - 2012 形成的アセスメントによる「如何に学ぶかの学習」のための評価枠組に関する実証的研究
- 2008 - 2010 ESDの視点に立つクロスカリキュラーアプローチによる教員開発の政策的研究
- 2007 - 2009 キー・コンピテンシーの生涯学習政策指標としての活用可能性に関する調査研究
- 2007 - 2009 授業観察国際指標の国内版作成による授業の改善
- 2003 - 2004 総合的な学習における学習者の認識の深まりを促す教育内容・方法の開発研究
- 2003 - 2004 総合的な学習の時間における「単元展開構想」の解析-知の総合化をめざして-
- 2002 - 2004 ポートフォリオ評価を活用した指導と評価の改善に関する開発的研究
- 2000 - 2002 学校を基盤としたカリキュラム開発の東アジアにおける展開とその概念枠組に関する研究
- 1994 - 1994 劇場メタファーによる情報リテラシーの開発と評価
- 1988 - 1988 小中学校におけるコンピュータ導入とその教育利用に関する調査研究
全件表示
論文 (81件):
-
Hideaki Yoshida, Kohei Nishizuka, Masahiro Arimoto. Examining the process of developing evaluative judgement in Japanese elementary schools-utilising the co-regulation and evaluative judgement model. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 2023. 1-26
-
Arimoto, Masahiro, Nishizuka, Kohei. The Possibilities of 21st Century Skills 2.0 by Systems Thinking Toward New Pedagogy. OIDA International Journal of Sustainable Development SSRN: https://ssrn.com/abstract=3773640. 2021. 13. 2. 55-66
-
Education for Sustainable Development and the “Whole Person” Curriculum in Japan. 2020
-
Masahiro Arimoto, Ian Clark. Equitable assessment interactions in the ‘Open. Learning Environment’ (OLE). 2018. 53. 2. 141-143
-
ARIMOTO Masahiro. Cultural Contextual Perspectives of Assessment and Pedagogy: A follow-up study of distinctive schools through the lens of the "School Research Theme" in the 1980s. Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University. 2018. 4. 4. 11-36
もっと見る
MISC (41件):
-
ARIMOTO Masahiro, HAMADA Shin. What we informed Academy of Principals Singapore (APS) of classroom assessment in the Asia-Pacific Educational Assessment Conference (APEAC) 2017 and its reflection. Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University. 2021. 7. 1-29
-
FUJII Shigeki, ARIMOTO Masahiro. Student Agency Development inside the Japanese Gray Zone. Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University. 2021. 7. 31-42
-
有本 昌弘, ウィッキン ポール. 形成的アセスメントによるコロナ禍のオンライン高等教育実践への示唆 -エビデンスをもとに国際的な俎上にのせる-. 東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY. 2021. 7. 33-46
-
有本 昌弘, 松河 秀哉. 認証評価型IRレビューとFD含めた日本型教学IRの可能性. 東北大学大学院教育学研究科先端教育研究実践センター年報. 2021. 21. 29-33
-
有本 昌弘, 松河 秀哉. 認証評価型IRレビューとFD含めた日本型教学IRの可能性. 東北大学大学院教育学研究科先端教育研究実践センター年報. 2021. 21. 5-15
もっと見る
書籍 (47件):
-
Clark, I., Nae, N., & Arimoto, M. (2020). “Education for Sustainable Development and the 'Whole-Person' Curriculum in Japan.” In L. Zhang (Ed.), Oxford Encyclopedia of Educational Psychology. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/acrefore/9780190264093.013.935
Clark, I., Nae, N., & Arimoto, M. (2020). “Education for Sustainable Development and the 'Whole-Person' Curriculum in Japan.” In L. Zhang (Ed.), Oxford Encyclopedia of Educational Psychology. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/acrefore/9780190264093.013.935 2020
-
Lipnevich/Smith, The Cambridge Handbook of Instructional Feedback
Cambridge University Press 2018 ISBN:9781107179394
-
Proceedings of IAC in Vienna 2017
Google Books 2017 ISBN:9788088203049
-
学びのイノベーション : 21世紀型学習の創発モデル
明石書店 2016 ISBN:9784750344003
-
International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part A) Advances in Research on Teaching (Volume 22)
Emerald 2014
もっと見る
講演・口頭発表等 (5件):
-
Into the gray zone of classroom assessment with school-wide perspectives
(WALS 2018 Beijing 2018)
-
Cultural aspects of school-wide assessment and pedagogy - a follow-up study of teaching gap
(WALS 2017 Nagoya 2017)
-
Using Classroom Assessment to Improve Pedagogy - the Japanese Experience
(Asia-Pacific Educational Assessment Conference 2017 2017)
-
Japan in the framework of assessment & evaluation and Community of Practices
(ISATT Regional Conference 2016 2016)
-
Assessment in Japanese Cultural Contexts
(6th International Invitational Symposium on Assessment for Learning 2016)
学位 (1件):
受賞 (1件):
- 2015/04/20 - Emerald Group Publishing Limited Outstanding Author Contribution in the 2015 Emerald Literati Network Awards for Excellence
所属学会 (1件):
Japanese Assessment for Learning Network (JAfLN)
前のページに戻る