研究者
J-GLOBAL ID:200901097965625994   更新日: 2024年09月04日

佐々木 みゆき

ササキ ミユキ | SASAKI MIYUKI
ホームページURL (2件): http://miyukisasaki.com/ja/index.htmlhttp://miyukisasaki.com/en/index.html
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (3件): 留学の効果 ,  言語評価論 ,  第二言語ライティング
競争的資金等の研究課題 (13件):
  • 2024 - 2027 第3言語圏への留学の効果:書き言葉の相互・相補作用や非認知能力の発達に注目して
  • 2020 - 2023 第3言語圏留学がもたらすもの:多言語多文化社会で「生きる力」への長期的影響
  • 2020 - 2022 科学的根拠(エビデンス)に基づく教育政策の推進
  • 2019 - 2020 Japanese stakeholders’ perceptions of IELTS writing and speaking tests and their impacts on communication and achievement
  • 2017 - 2020 日本人学習者のウェブ上英語ライティング行動における「読み手意識」の長期的発達
全件表示
論文 (39件):
  • Atsushi Mizumoto, Natsuko Shintani, Miyuki Sasaki, Mark Feng Teng. Testing the viability of ChatGPT as a companion in L2 writing accuracy assessment. Research Methods in Applied Linguistics. 2024. 3. 2. 100116-100116
  • Miyuki Sasaki, Yui Suzukida, Kotaro Takizawa, Kazuya Saito. What influences the comprehensibility of L2 writers' opinion texts by L2 readers? Interactions between textual characteristics and readers’ profiles. System. 2024. 123. 103352-103352
  • Miyuki Sasaki, Yuki Higuchi, Makiko Nakamuro, Carsten Roever, Tomoko Yashima. Introducing regression discontinuity design to applied linguistics. Study Abroad Research in Second Language Acquisition and International Education. 2024. 9. 2. 217-244
  • Miyuki Sasaki, Atsushi Mizumoto, Paul Kei Matsuda. Machine translation as a form of feedback on L2 writing. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 2024
  • Miyuki Sasaki. AI tools as affordances and contradictions for EFL writers: Emic perspectives and L1 use as a resource. Journal of Second Language Writing. 2023. 62. 101068-101068
もっと見る
書籍 (18件):
  • 英語学習の科学
    研究社 2022 ISBN:9784327453077
  • Japanese stakeholders’ perceptions of IELTS writing and speaking tests and their impact on communication and achievement. IELTS Research Reports Online Series
    IELTS 2021
  • Professional development in applied linguistics : A guide to success for graduate students and early career faculty
    John Benjamins 2020 ISBN:9789027207128
  • Transnational writing education: Theory, history, and practice
    Routledge 2018 ISBN:9780815383505
  • The Handbook of Second and Foreign Language Writing
    De Gruyter Mouton 2018
もっと見る
講演・口頭発表等 (55件):
  • 何が第2言語テキストのわかりやすさに影響するのか:テキストの特徴と読者の背景との相互作用
    (American Association for Applied Linguistics Annual Conference 2024)
  • Toward commensurability and diversity in complexity: Diverse approaches to second language acquisition/teaching (SLA/T) in dialogue
    (American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Portland, OR 2023)
  • 留学がスキルやキャリアに及ぼす影響:日本人高校生と大学生の場合
    (日本経済学会2021年度春季大会 2021)
  • Emergence and transferability of audience awareness in writers of L2 Japanese through web-based exchanges
    (American Association for Applied Linguistics Annual Virtual Conference 2021)
  • A non-deficit view of multilingual researchers: Transdisciplinary hopes? Inequities in journal publishing: A conversation with multilingual scholars
    (American Association for Applied Linguistics Webinar Series 2021)
もっと見る
学歴 (4件):
  • 1987 - 1991 カリフォルニア大学ロサンゼルス校 応用言語学部 応用言語学
  • 1984 - 1986 ジョージタウン大学 言語学部 第2言語としての英語教育
  • 1983 - 1986 広島大学 教育学研究科 英語教育学
  • 1978 - 1983 広島大学 教育学部 英語教育学
学位 (2件):
  • 応用言語学博士 (カリフォルニア大学ロサンゼルス校)
  • 教育学修士 (広島大学)
経歴 (1件):
  • 研究職歴(日)【日R】
委員歴 (39件):
  • 2011 - 現在 Language Testing in Asia, 論集編集委員 (2011- )
  • 2011 - 現在 Language Testing in Asia Editorial Board Member
  • 2006 - 現在 Journal of Second Language Writing, 論集編集委員 (2006- )
  • 2006 - 現在 Journal of Second Language Writing Editorial Board Member
  • 2024/05 - 2024/08 アメリカ応用言語学会 読解・作文・リテラシー (RWL) 分野 要旨審査プロセス コーディネーター
全件表示
受賞 (6件):
  • 2019/05 - 名古屋市立大学 特別研究奨励賞 規範的環境が第二言語学習者の動機づけと読解能力発達に及ぼす影響について
  • 2018/10 - 名古屋市立大学 高インパクト論文表彰
  • 2016/08 - Abe Fellowship (granted by the Social Science Research Council and the Japan Foundation Center for Global Partnership) to study at Georgetown University, Washington, DC and University of Melbourne, Australia for 11 months
  • 1990/09 - TESL/Applied Linguistics Department, UCLA, Los Angeles, California Nida award (best qualifying paper of the year in Applied Linguistics)
  • 1984/08 - Rotary International Foundation Full scholarship to study at Georgetown University, Washington, DC
全件表示
所属学会 (5件):
大学英語教育学会 ,  国際言語評価学会 ,  第二言語としての英語教育学会 ,  アメリカ応用言語学会 ,  第二言語ライティング学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る