研究者
J-GLOBAL ID:201001003332699553
更新日: 2024年12月18日
蓬莱 朋子
ホウライ トモコ | HORAI Tomoko
所属機関・部署:
職名:
准教授
研究キーワード (2件):
英語パフォーマンステスト
, 英語教育学
競争的資金等の研究課題 (4件):
- 2021 - 「高大接続改革の実現に向けた英語資格試験の役割」
- 2015 - 2021 「日本とアジア圏の英語学習者のパフォーマンス能力:モノローグでの多言語比較研究」
- 2010 - 2015 「日欧の大学生の英語パフォーマンス能力:母語と外国語でのモノローグ・テストの比較」
- 英語スピーキングテストにおけるタスクと発話言語の分析
論文 (9件):
-
蓬莱朋子. 資格試験対策に取り入れた「ふりかえり」の有効性. 言語教育センター実践報告書. 2015. 4. 58-63
-
蓬莱朋子. モノローグ・タスクにおける日本人英語学習者の発話語彙コーパス分析. 信州大学人文社会科学研究. 2015. 9. 9. 147-153
-
蓬莱. 朋子. 資格試験対策の授業における、「タスク」を用いた発信型英語の指導 : アウトプットを意識したリスニング問題作成プロジェクトの試み. 信州大学人文社会科学研究. 2011. 5. 201-222
-
Horai, T. Impact of task difficulty in a monologic speaking task. Proceedings of the 9th&10th Current Trends in English Language Testing(CTELT) Conference. 2007. Vol.5. 11-25
-
Horai, T. Task difficulties and learners' reactions to a monologic speaking task. IATEFL 2006 Harrogate Conference Selections. 2007. 1. 31-34
もっと見る
MISC (3件):
-
Horai, T. Investigating Task Difficulties in a Monologic Speaking Test. CREOLE Weekly Seminar Programme. 2006
-
O'Sullivan, B. and Horai, T. The Impact on Performance of Monologic Speaking Task Variability. The Applied Linguistics Seminar. 2006
-
O'Sullivan, B. and Horai, T. Investigating Variability in Monologic Speaking Task. The Applied Linguistics Circle. 2005
書籍 (2件):
-
Brown, A. and Hill, K. (eds.) Tasks and Criteria in Performance Assessment
PETER LANG 2009
-
金谷憲教授還暦記念論文集刊行委員会(編)「金谷憲教授還暦記念論文集英語教育・英語学習研究: 現場型リサーチと実践へのアプローチ」
桐原書店 2008
講演・口頭発表等 (14件):
-
Impact of task difficulty in a monologic speaking task.
(Current Trends in English Language Testing (CTELT), the 9th Annual Conference. 2006)
-
Intra-task comparison in monologic oral performance test: What makes a task difficult?
(Joint Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL) and the Irish Association for Applied Linguistics (IAAL). 2006)
-
Intra-task comparison in monologic test of speaking: aspects of linguistic analysis.
(Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF) 2006. 2006)
-
Intra-task comparison in a monologic oral performance test: the impact of task manipulation on performance.
(28th Annual Language Testing Research Colloquium. International Language Testing Association (ILTA). 2006)
-
Task difficulty and learners’ reactions to a monologic speaking test.
(The Joint Conference of American Association for Applied Linguistics (AAAL) and the Association Canadienne de Linguistique Appliquée/Canadian Association of Applied Linguistics (ACLA/CAAL) 2006. 2006)
もっと見る
学歴 (3件):
- - 2003 エセックス大学 言語学研究科 英語教育学
- - 2002 エセックス大学 言語学研究科 応用言語学
- - 1999 東京学芸大学 教育学研究科 英語教育学講座
所属学会 (4件):
関東甲信越英語教育学会
, 全国英語教育学会
, 英語コーパス学会
, 大学英語教育学会
前のページに戻る