研究者
J-GLOBAL ID:201001079642743010   更新日: 2024年03月26日

小中原 麻友

コナカハラ マユ | Konakahara Mayu
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究分野 (2件): 外国語教育 ,  言語学
研究キーワード (5件): 社会言語学 ,  応用言語学 ,  会話分析 ,  語用論 ,  共通語としての英語
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2019 - 2023 多言語ビジネス環境での共通語としての英語使用実態調査とグローバル人材育成教育
  • 2018 - 2022 多様な英語への対応力を育成するウェブ教材を活用した教育手法の研究
  • 2017 - 2022 共通語としての英語(ELF)使用実態を踏まえた教育実践に関する質的調査と教育提言
  • 2014 - 2019 産学ELF(共通語としての英語)使用実態調査とグローバル人材育成英語教育への提言
  • 2012 - 2015 共通語としての英語の会話分析に基づくコミュニケーション能力モデルの提案と教育提言
論文 (20件):
  • Mayu Konakahara. After ELF-Informed Instruction: Case Studies of Two Japanese University Students’ Development of Their Attitudes and Language Use through their Subsequent ELF Experiences. 2023
  • Kumiko Murata, Mayu Konakahara, Tomokazu Ishikawa. Acceleration of diveristy in business contexts vs prevalence of NES monolingual value in school contexts: Results from a BP questionnaire. JACET ELF SIG Journal. 2022. 6. 29-52
  • Mayu Konakahara. Single case analyses of two overlap sequences in casual ELF conversations from a multimodal perspective: Toward the consideration of mutual benefits of ELF and CA. Journal of Pragmatics. 2020. 170. 301-316
  • Kumiko Murata, Tomokazu Ishikawa, Mayu Konakahara. Introduction: ELF and applied linguistics - broadening a perspective. Waseda Working Papers in ELF. 2019. 8. 1-12
  • 村田 久美子, 小中原 麻友, 飯野 公一, 豊島 昇. EMI(英語を媒介とする授業)とビジネス現場における「共通語としての英語」への意識調査、および英語教育への提言. 早稲田教育評論 = Waseda review of education. 2018. 32. 1. 55-75
もっと見る
MISC (9件):
  • 村田 久美子, 小中原 麻友, 飯野 公一, 豊島 昇. EMI参加に伴う学生のELFへの意識変化とELF使用へのビジネスピープルの意識差の調査と英語教育への示唆. 早稲田教育評論 = Waseda review of education. 2019. 33. 1. 19-38
  • Mayu Konakahara. Internal modifications in requests: Japanese learners of English and Japanese school textbooks. 早稲田大学大学院教育学研究科別冊紀要. 2011. 18. 2. 245-260
  • Mayu Konakahara. Internal modifications in requests: Japanese learners of English and Japanese school textbooks. 早稲田大学大学院教育学研究科別冊紀要. 2011. 18. 2. 245-260
  • Mayu Konakahara. Internal modifications in requests: Japanese learners of English and Japanese school textbooks. The 37th JACET Summer Seminar Proceedings 2009. 2010. 9. 59-64
  • Mayu Konakahara. Request strategies and internal modification in Japanese learners of English. Proceedings of the 42nd Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics 3-5 September 2009. 2010. 67-70
もっと見る
書籍 (7件):
  • Conflict Talk in English as a Lingua Franca: Analyzing Multimodal Resources in Casual ELF Conversations
    De Gruyter Mouton 2023
  • From “English as a native language” to English as a lingua franca: Instructional effects on Japanese university students’ attitudes towards English. In M. Konakahara & K. Tsuchiya (Eds.), English as a lingua franca in Japan: Towards multilingual practice
    Palgrave 2020
  • English as a lingua franca in Japan: Towards multilingual practices
    Palgrave 2020
  • Realities of EMI practices among multilingual students in a Japanese university. In J. Jenkins and A. Mauranen (Eds.), Linguistic Diversity on the International Campus.
    Routledge 2018
  • ‘English’-medium instruction in a Japanese university: Exploring students’ and lectures’ voices from an ELF perspective. In K. Murata (Ed.), English-Medium Instruction from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the Higher Education Context
    Routledge 2018
もっと見る
講演・口頭発表等 (43件):
  • A longitudinal case study of changes in attitude and language use: ELF-aware pedagogy and afterward
    (American Association of Applied Lingusitics (AAAL) 2024)
  • Expanding multilingual repertoire through intercultural experiences: A longitudinal case study of a Japanese informant’s perception and use of ELF after completing a WE and ELF course
    (The 6th JACET ELF-SIG International Workshop 2024)
  • ELF-informed teaching practices: Effect and challenges in specialized courses and a content-based English language course
    (JACET ELF SIG, ELF Pedagogy Workshop Summer 2023)
  • Teachers’ and business people’s attitudes in contrast: Report on questionnaire results
    (The 4th and 5th ELF SIG International Workshop 2023)
  • Japanese university students’ attitudes toward English: Before and after learning about ELF
    (Sociolinguistic Symposium 24 2022)
もっと見る
学歴 (4件):
  • 2009 - 2015 早稲田大学 教育学研究科博士後期課程 教科教育学
  • 2009 - 2011 早稲田大学 教職課程
  • 2007 - 2008 エセックス大学 言語・言語学学部 応用言語学
  • 法政大学 文学部 英文学科
学位 (2件):
  • PhD (早稲田大学)
  • MA in Applied Linguistics (distinction) (University of Essex)
経歴 (12件):
  • 2021/04 - 現在 神田外語大学 外国語学部 英米語学科 准教授
  • 2018/04 - 現在 早稲田大学 教育・総合科学学術院 非常勤講師
  • 2015 - 現在 法政大学 国際文化学部 兼任教員
  • 2016/04 - 2021/03 神田外語大学 外国語学部英米語学科 講師
  • 2017/04 - 2018/03 早稲田大学 国際教養学部 非常勤講師
全件表示
委員歴 (1件):
  • 2016/04 - 2021/09 JACET SIG on English as a Lingua Franca Steering Committee (SIG Secretariat, SIG Journal Co-editor)
受賞 (1件):
  • 2017/08 - 一般社団法人大学英語教育学会 大学英語教育学会賞(学術出版部門) Exploring ELF in Japanese Academic and Business Context: Conceptualization, research and pedagogic implications
所属学会 (3件):
大学英語教育学会 ,  国際語用論学会 ,  日本「アジア英語」学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る