研究者
J-GLOBAL ID:201301059648951421   更新日: 2022年04月15日

森本 真理子

モリモト マリコ | Mariko Morimoto
所属機関・部署:
職名: 教授
研究分野 (1件): 商学
研究キーワード (1件): マーケティングコミュニケーション、消費者心理
競争的資金等の研究課題 (3件):
  • 2020 - 2023 消費者のプライバシー・パラドックスとパーソナルデータ開示の関係の理論的発展
  • 2017 - 2020 パーソナライズド広告と心理的リアクタンス:プライバシー観点からのアプローチ
  • 2014 - 2017 一般用医薬品(OTC)広告での著名人起用の実態と効果:信用性理論からのアプローチ
論文 (26件):
  • Mariko Morimoto. The Status Quo of Japanese Consumers’ Personal Information Disclosure: the Influence of Information Control and Privacy Concerns. Journal of International Consumer Marketing. 2022. 1-15
  • The Effects of Personalization and Social Media Types on Consumers' Responses to Social Media Advertising: From Psychological Reactance and Control Perspectives. International Journal of Internet Marketing and Advertising. 2022
  • Mariko Morimoto. Privacy concerns about personalized advertising across multiple social media platforms in Japan: the relationship with information control and persuasion knowledge. International Journal of Advertising. 2021. 40. 3. 431-451
  • Mariko Morimoto. Advertising Education in Japan: Challenges in the Age of Globalization. Journal of Advertising Education. 2019. 23. 2. 144-150
  • Mariko Morimoto. Congruence and celebrity endorser credibility in Japanese OTC drug advertising. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing. 2018. 12. 234-250
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講演・口頭発表等 (4件):
  • Social Media Advertising and Consumers’ Online Privacy Concerns in Japan: The Case of Personalized Advertising
    (Transforming Advertising in the New Media Landscape: Perspectives for Asia Pacific, Nanyang Technological University 2019)
  • Celebrity Endorsement in OTC Drug Advertising in Japan: The Relationship between Congruency and Perceived Endorser Credibility
    (2018 Conference of the American Academy of Advertising 2018)
  • Examining Ad Appeals in Over-the-Counter Drug Advertising in Japan
    (Annual Conventions of the Association for Education in Journalism and Mass Communication 2016)
  • Content Characteristics of OTC Drug Advertising in Japan: A Comparison between TV Commercials and OTC Drug Websites
    (2016 Conference of the American Academy of Advertising 2016)
学歴 (3件):
  • 2001 - 2005 ミシガン州立大学 マスメディアPh.D.プログラム
  • 1995 - 1997 ボストン大学 マスコミュニケーション学科
  • 1991 - 1995 アメリカン大学 パブリックコミュニケーション学科
学位 (3件):
  • 学士(パブリック・コミュニケーション) (アメリカン大学)
  • 修士(マス・コミュニケーション) (ボストン大学)
  • 博士(マス・メディア) (ミシガン州立大学)
経歴 (5件):
  • 2019/04 - 現在 早稲田大学 国際教養学部 教授
  • 2017/04 - 2019/03 早稲田大学 国際教養学部 准教授
  • 2012/09 - 2017/03 上智大学 国際教養学部国際教養学科 准教授
  • 2010/09 - 2012/08 エマーソン大学 専任講師
  • 2005/08 - 2010/08 ジョージア大学 専任講師
所属学会 (4件):
International Communication Association ,  American Academy of Advertising ,  Association for Education in Journalism and Mass Communication ,  日本マーケティング学会
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