研究者
J-GLOBAL ID:201501006349133690   更新日: 2020年04月14日

大井川 朋彦

オオイガワ トモヒコ | Tomohiko Ooigawa
所属機関・部署:
職名: 助教
研究分野 (5件): 言語学 ,  言語学 ,  外国語教育 ,  英語学 ,  言語学
研究キーワード (3件): 音韻論 ,  L2音声知覚 ,  音声学
論文 (15件):
  • Tomohiko Ooigawa. Perceptual Learning of Syllable-final Contrast: Perception and Training of Various “can” and “can’t” by Japanese, Chinese and French Listeners. Ph.D. thesis. 2018
  • 大井川朋彦. 日本語母語話者によるフランス語及び英語の流音弁別における刺激提示時間間隔の差異の影響. 青山フランス文学論集. 2016. 25. 20-39
  • Tomohiko Ooigawa. Japanese listeners' perception of American English intervocalic /l/, /r/ and flapped /t. Proceedings of ISAPh2016 (the 1st International Symposium on Applied Phonetics): Diversity in Applied Phonetics. 2016. 104-109
  • Kinuko Takahashi, Tomohiko Ooigawa. Perception of American and Australian English "can" and "can't" by Japanese listeners: How to teach "can" and "can't". Proceedings of ISAPh2016 (the 1st International Symposium on Applied Phonetics): Diversity in Applied Phonetics. 2016. 116-121
  • Shigeko Shinohara, Qandeel Hussain, Tomohiko Ooigawa. Does allophonic knowledge of L1 contribute to the correct discrimination of non-native sounds?. Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 2015). 2016. Paper ID: ICPHS0368
もっと見る
講演・口頭発表等 (12件):
  • The relationship between the perception and explicit knowledge of the “can’t” variation
    (New Sounds 2019 (the 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech) 2019)
  • プロ通訳者による諸英語変種の音声知覚
    (日本音声学会第339回研究例会 2019)
  • 中学検定教科書の付属CDの音声と英語学習者のcan及びcan’tの知覚の関係
    (日本音声学会第338回研究例会 2018)
  • Phonological learning of “can” and “can’t” by Japanese learners of English
    (The 33rd annual meeting of Sophia University Linguistic Society 2018)
  • Discrimination of non-native length contrasts by Mandarin listeners
    (New Sounds 2016 (the 8th International Conference on Second-Language Speech) 2016)
もっと見る
学位 (1件):
  • 博士(言語学) (上智大学)
経歴 (1件):
  • 上智大学 言語科学研究科言語学専攻 研究員
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る