研究者
J-GLOBAL ID:201501070754418986   更新日: 2022年08月25日

佐藤 鮎美

サトウ アユミ | Sato Ayumi
所属機関・部署:
職名: 講師
ホームページURL (1件): https://kaken.nii.ac.jp/d/r/90638181.ja.html
研究分野 (1件): 教育心理学
研究キーワード (12件): 育児支援 ,  発達障害 ,  母子関係 ,  絵本遊び ,  発達心理学 ,  電子絵本 ,  紙絵本 ,  社会的認知能力発達 ,  母子の遊びツール ,  行動観察 ,  共同注意 ,  脳機能測定
競争的資金等の研究課題 (8件):
  • 2015 - 2018 デジタル絵本が乳児の社会的認知発達にリスクをもたらす要因及びその軽減方法の解明
  • 2015 - 2018 絵本の読みあい活動における読み手と聞き手の関係性の促進に関する実証的研究
  • 2016 - 2017 Travel to the UK by three developmental psychologists from Japan taking part in a UK-Japan joint seminar on the effect of digital technology on social and cognitive development, resulting in a publication and further collaboration, Lancaster, March 2017
  • 2015 - 2017 運転可否判断支援尺度日本版による運転能力評価
  • 2015 - 2016 絵本を介した家族支援の実証的縦断研究-母子および祖父子の愛着関係、子どもの共同注意能力発達、祖父の精神的健康の側面から-
全件表示
論文 (14件):
もっと見る
MISC (29件):
  • Ayumi Sato, Shoji Itakura, Ichiro Uchiyama. Does shared book reading between mother and infant improve the quality of their relationships?. International Convention of Psychological Science. 2017
  • Ayumi Sato, Shoji Itakura, Ichiro Uchiyama. Shared book reading enhances child language development? An interventional study. Budapest CEU Conference on Cognitive Development. 2017
  • Ayumi Sato, Tomomi Sato, Charlie Lewis, Yumiko Ishikawa, Yu Saito, Shoji Itakura, Etsuo Horikawa. The curse of technology? Electronic books reduce joint attention between mother and infant. SRCD Special Topic Meeting: Technology and Media in Children's Development. 2016
  • Ayumi Sato, Tomomi Sato, Charlie Lewis, Yumiko Ishikawa, Yu Saito, Shoji Itakura, Etsuo Horikawa. The message is in the medium: Electronic vs. paper picture-books influence joint attention in mother-infant interaction. First Lancaster Conference on Infant and Child Development. 2016
  • Ayumi Sato, Tomomi Sato, Yumiko Ishikawa, Yu Saito, Etuo Horikawa. The Effect of Electronic Picture-books Interactions between Mother and Infant on Joint Attention and Their Gazes. 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development. 2016
もっと見る
書籍 (3件):
  • 心理学概論[第2版]
    ナカニシヤ出版 2014 ISBN:9784779508301
  • (翻訳)高齢者とのコミュニケーション-研究にもとづくヒント-/Communicating With Older Adults: An Evidence-Based Review of What Really Works
    アメリカ老年医学会資料 2013
  • 教育心理学の最先端-自尊感情の育成と学校生活の充実
    あいり出版 2007
講演・口頭発表等 (23件):
  • Culture, setting and the object of desire: Do we fully understand the role of the object in joint attention?
    (Jean Piaget Society 2017 2017)
  • 子どもをとりまくメディア~テレビ、絵本、タブレットが発達に与える影響~
    (平成28年大和郡山市立幼稚園・保育園・認定子ども園職員合同研修会 2016)
  • 絵本の読みあい活動から子どもの個性化を考える-臨床研究と実証的研究を結ぶ意味-
    (日本発達心理学会第27回大会 2016)
  • 母親のかかわりと乳幼児の社会的認知能力-愛着・共同注意・心の理論の視点から
    (日本心理学会 第79回大会 2015)
  • 日本発達心理学会国際研究交流委員会企画シンポジウム「生涯にわたる心の理論の発達-」司会
    (日本発達心理学会第26回大会 2015)
もっと見る
学位 (1件):
  • 博士(心理学)
経歴 (9件):
  • 2017/03 - 現在 島根大学 人間科学部 講師
  • 2016/12 - 2017/03 Lancaster University Department of Psychology Visiting Researcher
  • 2016/01 - 2017/03 京都大学大学院 文学研究科 教務補佐員
  • 2016/02 - 2016/03 Lancaster University Department of Psychology Visiting Researcher
  • 2015/04 - 2015/12 京都大学 人間・環境学研究科 研究員
全件表示
受賞 (2件):
  • 2016/08 - Lancaster Conference on Infant and Children Development Travel Grant The message is in the medium: Electronic vs. paper picture-books influence joint attention in mother-infant interaction
  • 2007/12 - 関西心理学会 第119回大会 研究奨励賞
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る