研究者
J-GLOBAL ID:201501092235574400   更新日: 2024年11月05日

佐竹 由帆

サタケ ヨシホ | SATAKE Yoshiho
所属機関・部署:
職名: 教授
研究分野 (3件): 外国語教育 ,  言語学 ,  外国語教育
研究キーワード (6件): 英作文 ,  英語教授法 ,  英語教育 ,  エラー・コレクション ,  データ駆動型学習 ,  コーパス言語学
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2023 - 2026 英語教育のためのデータ駆動型学習教材開発と効果検証
  • 2020 - 2023 英語の動詞-名詞コロケーションの誤り修正に対するコーパス参照の効果検証
  • 2016 - 2019 英作文の誤り修正に対するコーパス使用の効果検証
  • 2015 - 2019 英語学習者のライティング力構成要素に関するモデルの構築
  • 2013 - 2016 日本人英語学習者の形容詞コロケーションはなぜ不自然なのか
論文 (36件):
  • Yoshiho Satake. The effects of teacher, peer and self-feedback on error correction with corpus use. Applied Corpus Linguistics. 2024. 100114-100114
  • The effects of corpus use on learning L2 collocations of light verbs and nouns. Asia Pacific Journal of Corpus Research. 2023. 4. 2. 41-55
  • Effects of corpus use on error identification in L2 writing. Asia Pacific Journal of Corpus Research. 2023. 4. 1. 61-71
  • Yoshiho Satake. Differences in the effectiveness of remote online teaching and face-to-face on-campus teaching using the DDL approach in L2 English verb-noun collocations. Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022. 2022. 346-351
  • Yoshiho Satake, Shinji Yamamoto, Hiroyuki Obari. THE EFFECTS OF ENGLISH CONVERSATION LESSONS IN VIRTUAL REALITY ON THE CONFIDENCE OF JAPANESE LEARNERS OF ENGLISH. ICERI2022 Proceedings. 2022. 6737-6744
もっと見る
MISC (10件):
  • Enhancing English language skills through motivation: A case study using the Wander app for virtual direction-giving tasks. 18th International Technology, Education and Development Conference. 2024
  • Aika Miura & Yoshiho Satake. Implementation of Data-Driven Learning (DDL) in a Course for <I>English Reading and Writing</I>. Journal of Multilingual Pedagogy and Practice. 2024. 4. 1-17
  • Satake, Y., Yamamoto, S., and Obari. H. How do virtual reality lessons affect EFL learners' perceptions of speaking English?. The EUROCALL 2023. CALL for all Languages/ Short Papers. 2023. 80-85
  • コーパスを参照して修正した英語エッセイの正確性に対する執筆時の辞書参照の影響-表層構造分類の観点から-. 青山經濟論集. 2022. 74. 3. 147-160
  • 佐竹 由帆. 英語教育研究最前線第12回 Comparison of dictionary use and corpus use: Different effects on learning L2 phrases. 『英語教育』. 2018. 67. 2. 70-71
もっと見る
書籍 (6件):
  • Effects of English-speaking lessons in virtual reality on EFL learners' confidence and anxiety
    Routledge 2023 ISBN:9781003395218
  • 『作家ガイド アナイス・ニン』
    彩流社 2018
  • 「家庭の天使」としての母からの解放-『燈台へ』におけるリリー・ブリスコウとラムジイ夫人
    北星堂 2003
  • 手塚リリ子・手塚喬介編『想像力の飛翔-英語圏の文学・文化・言語』
    北星堂 2003
  • 『リア王』におけるコーディーリア-悲劇の種を撒く過剰な女性
    彩流社 2000
もっと見る
講演・口頭発表等 (56件):
  • Expanding L2 learners’ essay topic ideas with ChatGPT and DDL
    (The International CALL Research Conference: Transitions in CALL 2024)
  • Enhancing gender-neutral language awareness in Japanese English learners: A data-driven learning approach
    (EUROCALL2024 2024)
  • Enhancing English language skills through motivation: A case study using the Wander app for virtual direction-giving tasks
    (18th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2024) 2024)
  • 主体的&継続的な学習を促進する語学実践 ~ATR×VRの効果と新たな可能性~
    (大学・高校実践ソリューションセミナー 2023)
  • 大学授業と連携したDDLタスクの開発とその実践
    (英語コーパス学会第49回大会(30周年記念大会) 2023)
もっと見る
Works (9件):
  • Expanding L2 learners’ essay topic ideas with ChatGPT and DDL
    2024 -
  • 「芸術における女性たち:日記作家アナイスとジュディ・シカゴ」
    2020 -
  • The effects of corpus use on correction of article- and preposition-omission errors
    2018 -
  • 「英語教育研究最前線第12回 Comparison of dictionary use and corpus use: Different effects on learning L2 phrases」
    2018 -
  • 「英語教師のためのICT活用ガイド[178]:【教育用コーパス】携帯端末で使える教育用例文コーパスWebSCoRE」
    2016 -
もっと見る
学歴 (1件):
  • 東京外国語大学 総合国際学研究科 言語文化専攻
学位 (1件):
  • 博士(学術) (東京外国語大学)
経歴 (3件):
  • 2024/04 - 現在 青山学院大学 経済学部 教授
  • 2021/04 - 2024/03 青山学院大学 経済学部 准教授
  • 2015/04 - 2021/03 駿河台大学 現代文化学部 准教授
委員歴 (8件):
  • 2023/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)関東支部 事務局幹事
  • 2022/04 - 現在 英語コーパス学会 幹事(総務)
  • 2009/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)関東支部 大会実行委員会委員
  • 2007/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)関東支部 研究企画委員
  • 2021/04 - 2023/03 大学英語教育学会(JACET)関東支部 財務副委員長
全件表示
所属学会 (4件):
岩崎研究会 ,  英語コーパス学会 ,  大学英語教育学会 ,  The Japan Association for Language Teaching (JALT)
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る