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J-GLOBAL ID:201502215449406776   整理番号:15A0777481

操舵トルクによるドライバモデルの基礎的検討(進路変更と車線維持の動作遷移モデル)

Fundamental study on a driver model by driver’s steering torque (Steering transition model from a course change to a lane keeping)
著者 (3件):
資料名:
巻: 81  号: 826  ページ: 15-00116(J-STAGE)  発行年: 2015年 
JST資料番号: U0182B  ISSN: 2187-9761  資料種別: 逐次刊行物 (A)
記事区分: 原著論文  発行国: 日本 (JPN)  言語: 日本語 (JA)
抄録/ポイント:
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高速走行にドライバが舵を切る一連の動作全般にわたるドライバの操舵トルクをモデル化する。ドライバが能動的に操舵する車線変更と,外乱が強制的に印加され,それに対処するため受動的に操舵する横風外乱時のドライバによる操舵トルク挙動を対象に,進路変更動作から車線維持動作へ遷移する操舵トルクによるドライバモデルの構築を,ドライビング・シミュレータ実験で検討した。ドライバパラメータを有意差検定し,車線変更動作では反力トルクに対する比例ゲインにおいて被験者毎の特徴が見られる可能性が有るなどのドライバパラメータの特徴を明らかにした。(著者抄録)
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分類 (1件):
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走行装置 
引用文献 (19件):
  • Abe, M., Dynamics and control of automotive [2nd edition] (2012), p.163, Tokyo denki university press.
  • Bakker, E., Pacejka, H.B. and Linder, L., A new tire model with an application in vehicle dynamics studies, SAE paper, No.89008 (1989), pp.83-93.
  • Cabinet Office, Government of Japan, Cross-ministerial strategic innovation promotion program, SIP (online), available from <http://www8.cao.go.jp/cstp/gaiyo/sip/> (in Japanese) (2014), (accessed on 27 February, 2015).
  • Harada, H., Stability Criteria and Evaluation of Steering Maneuver in Driver -Vehicle System, Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, Series C, Vol.58, No.546 (1992), pp.418-424 (in Japanese).
  • Iguchi. M., Man-machine systems (1970), pp.14-45., Kyoritsu Shuppan Co., Ltd. (in Japanese).
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