研究者
J-GLOBAL ID:201601002381553244   更新日: 2024年07月28日

大山 真司

オオヤマ シンジ | SHINJI OYAMA
所属機関・部署:
職名: 教授
その他の所属(所属・部署名・職名) (3件):
研究分野 (2件): 社会学 ,  国際関係論
研究キーワード (1件): メディア・カルチュラルスタディーズ、文化・クリエイティブ産業、プロモーショナル文化
競争的資金等の研究課題 (2件):
  • 2019 - 2024 Subscription Video On Demand in Japan and East Asia: its impact on national and transnational production and distribution of media contents
  • 2017 - 2021 ポストメディア文化研究の理論構築:創造産業論の日英比較を中心に
論文 (17件):
  • Shinji Oyama. The last paradise for creative workers? The case of Shueisha and Weekly Shōnen Jump. International Journal of Cultural Policy. 2023. 1-16
  • グローバル化とメディア. プライマリー国際関係. 2021. 147-164
  • クールジャパンって本当にクールなの?. 基礎ゼミ メディアスタディーズ. 2020. 104-113
  • Shinji Oyama. In the Closet: Japanese Creative Industries and their Reluctance to Forge Global and Transnational Linkages in ASEAN and East Asia. ERIA Discussion Paper Series. 2019
  • 大山真司. ニューカルチュラルスタディーズ 7:辺境からの「逆流」と「埋込み」について. FIVE: Designing Media Ecology. 2018. 7
もっと見る
MISC (1件):
  • Shinji Oyama, Yu-kei Tse. Framework, Trends and Recommendations in Japanese Romance Drama. Report Prepared For Netflix Japan. 2023. 1-22
書籍 (5件):
  • 「アジアを目指す日本ファッション:トランスナショナルなメディアとファッション」. 越境する想像力ーポピュラー文化のトランスナショナリゼーション」
    ナカニシヤ書店 2018
  • Beyond conventional Western Views of creativity and innovation
    Edward Elgar 2016
  • Japanese Creative Industries in Globalization in The Routledge Handbook of New Media in Asia
    Routledge 2015
  • When the Media Do Not Quite Converge: The Case of Fuji TV vs. Livedoor
    Kinema Club 2015
  • Brandscape: distribution of cultural power in the age of globalization in Cultural Studies/Cultural Industries in Northeast Asia
    Hong Kong University Press 2008
講演・口頭発表等 (16件):
  • Why do they not talk about creativity in Japanese Creative Industries?
    (Labouring Creativity in the Global Context: Cultural Work in East Asia and Beyond 2019)
  • Trans-East Asian Fashion: Emergence of New Collective and Collaborative Subjectivities in the Post-Media Era
    (The 12th Biennial Crossroads in Cultural Studies Conference 2018)
  • Japanese Fashion in East Asian Fashion Production
    (Cultural Typhoon 2018 2018)
  • Creative Industries in Japan and Their Global and Transnational Linkages in ASEAN and East Asia: Case of Fashion
    (Creative Industries in Japan and Their Global and Transnational Linkages in ASEAN and East Asia 2018)
  • Japanese Fashion Entering East Asia: making sense of East Asian Mediascape
    (The Changing Nature of Asia's Media Industries: Liberalization, New Media, and Media Policy 2018)
もっと見る
学歴 (3件):
  • - 2012 ロンドン大学大学院 カルチュラルスタディーズ研究科、ゴールドスミスカレッジ カルチュラルスタディーズ
  • - 2001 コロンビア大学大学院 国際関係公共大学院 国際メディアコミュニケーション
  • - 1994 国際基督教大学 教養学部
学位 (3件):
  • Ph.D. in Cultural Studies (ロンドン大学)
  • 国際関係学修士 (コロンビア大学国際公共大学院)
  • 教養学士 (国際基督教大学)
経歴 (7件):
  • 2019/04 - 現在 立命館大学 国際関係学部 教授
  • 2016 - 立命館大学国際関係学部 准教授
  • 2008 - 2015 ロンドン大学バークベック校 レクチャラー(准教授)
  • 2001 - 2004 フォーリン・アフェアーズ・ジャパン 編集・翻訳アシスタント
  • 2001 - 2002 イーバンク銀行 経営企画室マネジャー
全件表示
委員歴 (1件):
  • 2015 - Association of Cultural Studies in Japan Committee Member: Academic Planning and International Relations
所属学会 (3件):
International Communication Association ,  日本カルチュラルスタディーズ学会 ,  Association of Cultural Studies
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る