研究者
J-GLOBAL ID:201601009417441582   更新日: 2024年11月27日

西川 美香子

Nishikawa Mikako
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (1件): Applied Linguistics, Second Language Acquisition, Language Assessment
競争的資金等の研究課題 (12件):
  • 2024 - 2027 An Eye-Tracking Study: Exploring Integrated Reading Tasks in the New Format of the English Common Test for Japanese University Admissions
  • 2022 - 2023 教養教育科目の段階におけるオンライン交流を駆使した試行的研究
  • 2021 - 2023 Eye-tracking Study: Investigating underlying constructs of the listening-to-s ummarize English tasks
  • 2018 - 2020 Inquiry-Based Learning Using Eye-Tracking Technology for Improving Paraphrasing Skills in Summary Writing
  • 2018 - 2020 An Eye-Tracking Investigation of the Relationships between Test-Takers’ Attention, Item Difficulty, and Item Type in the Aptis Grammar & Vocabulary Test
全件表示
論文 (13件):
  • M. Nishikawa, M.K.Oo. Understanding Students’ Perceptions Towards Building their Confidence in English Competence: A Study of One Year of Intensive EAP Courses. JACET Kyushu-Okinawa Chapter (in print). 2024. 29. 1-18
  • Nishikawa, M, Benon, C, Cupchak, D, Cutrone, P, Collins, B, Datzman, B, Hiroe, A, Lucas, S, Moji K, Nishihara, T, et al. Investigating Japanese EFL University Students' Needs, Motivations and Perceptions of The KEY Program. 研究紀要長崎大学多文化社会学部. 2023. 9. 1
  • Cutrone, P, Collins, B, Nishikawa, M, Datzuman, B. Examining Japanese EFL University Students' Speaking Confidence and Perceptions of Satisfaction in a Reading and Discussion Course. 研究紀要長崎大学多文化社会学部. 2023. 9. 1
  • 堀口由貴男, 河合悠奈, 西川美香子, 中西弘明, 椹木哲夫. 変化点検出アルゴリズムにより抽出した英文読解時視線運動パターンの分析. ヒューマンインタフェースシンポジウム2022論文集. 2022. 201-205
  • Investigating Cognitive Processes of Integrated Writing When Multiple Texts and Graphic Information are Used as Prompts (博士論文). 2018
もっと見る
書籍 (3件):
  • Investigating EL Learners' Cognitive Process of Completing Integrated Tasks In Yu, G., & Xu J. (Eds.). Language Test Validation in a Digital Age
    Cambridge University Press & Assessment 2024 ISBN:9781108931908
  • Eye Tracking Evidence on the Role of Second Language Proficiency in Integrated Writing Task Performance
    In Papageorgiou, S., & Bailey, K. M. (Eds.). Global Perspective on Language Assessment: Research, Theory and Practice. (pp. 122-137) New York, NY, (2019). 2019
  • ESP e-learning for global competency: E-learning perspectives in ESP education: A comprehensive overview of content development and classroom practices
    Universal Academy Press 2008
講演・口頭発表等 (36件):
  • Exploring the role of listening comprehension in listening-to-summarize tasks: Preliminary Findings
  • Exploring the Role of Notetaking Strategies in Listening-to-Summaraize Tasks
    (The 61st JACET International Convention)
  • 学生とつながるリモート反転講義の実践
    (京都大学工学部 教育シンポジウム 2020)
  • Eye-tracking Study: Investigating Different Types of Reading During Summary Writing
    (The 7th British Council New Directions in English Language Assessment)
  • Eye-tracking Study on Cognitive Processing of Reading Used for Comprehension and Summarization on TOEFL iBT(R)
    (The 6th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment)
もっと見る
学歴 (4件):
  • 2014 - 2018 University of Bristol, School of Education
  • 1996 - 1997 University of San Francisco, School of Education
  • 1994 - 1996 同志社大学大学院アメリカ研究科
  • 1990 - 1994 University of San Francisco
学位 (1件):
  • Ph.D. (University of Bristol)
経歴 (6件):
  • 2021/07 - 現在 長崎大学 多文化社会学部 准教授
  • 2016/10 - 2021/03 京都大学 工学研究科 専任講師
  • 2015/04 - 2016/09 公益財団法人 日本英語検定協会 研究員
  • 2014/04 - 2015/03 公益財団法人 日本英語検定協会 アドバイザー
  • 2010/04 - 2014/03 京都大学 国際交流推進機構 特定助教
全件表示
受賞 (7件):
  • 2019/05 - 神戸大学 神戸大学全学共通教育ベストティーチャー賞(平成30年度後期)
  • 2018/05 - 神戸大学 神戸大学全学共通教育ベストティーチャー賞(平成29年度後期)
  • 2016/09 - 大学英語教育学会 第55回大学英語教育学会賞(JACET賞) 大学英語教育学会賞新人発表部門
  • 2016/08 - The International Research Foundation for English Language (TIRF) Doctoral Dissertation Award
  • 2015/11 - Language Testing Forum Text Inspector, LTF Oxford Poster Prize
全件表示
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る