研究者
J-GLOBAL ID:201601009820983158   更新日: 2024年03月18日

高橋 千佳

Takahashi Chika
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (2件): 第二言語習得 ,  応用言語学
競争的資金等の研究課題 (2件):
  • 2023 - 2028 複数言語の学習動機づけと外国語教育に関する実証研究
  • 2019 - 2023 国際共通語としての英語に対する態度と外国語学習に関する実証研究
論文 (21件):
  • Attitudes toward the Spread of English and Language Learning Motivation: A Graded Response Model Analysis. 2023. 33. 2. 190-206
  • 高橋千佳. 複数言語を学習する動機づけの予備的分析-英語の広がりに対する態度に着目して-. 愛媛大学法文学部論集人文学編. 2022. 53. 113-141
  • 高橋 千佳. Developing the Ideal Multilingual Self in the Era of Global English: A Case in the Japanese Context. The Language Learning Journal. 2021. 49. 3. 358-369
  • Takahashi, C, Im, S. Comparing Self-Determination Theory and the L2 Motivational Self System and Their Relationships to L2 Proficiency. Studies in Second Language Learning and Teaching. 2020. 10. 4. 673-696
  • Affective and Motivational Changes After Intercultural Encounters: Effects of Study Abroad on Japanese Learners of English. 愛媛大学法文学部論集人文学編. 2020. 48. 151-160
もっと見る
MISC (2件):
  • 高橋 千佳. 留学に対する興味の有無に注目した大学生のL2動機づけプロフィール分析. 平成27年度愛媛大学法文学部人文系担当学部長裁量経費事業成果報告書. 2016
  • Brown, J. D, Davis, J. M, Nakamura, K, Takahashi, C. Upper-level EIKEN examinations: Linking, validating, and predicting TOEFL iBT scores at advanced proficiency Eiken levels. Report for the Society for Testing English Proficiency. 2012
書籍 (2件):
  • 人はなぜ言語を学ぶのか : 2人の日本人多言語学習者の記録
    くろしお出版 2024 ISBN:9784874249659
  • Motivation to Learn Multiple Languages in Japan: A Longitudinal Perspective
    Multilingual Matters 2023 ISBN:9781800414839
講演・口頭発表等 (20件):
  • A Multiple-Case Study of LOTE Motivation in Japan: Beyond the Negative Influence of Global English
    (American Association for Applied Linguistics 2024)
  • Enduring Translingual Transcultural Orientation That Sustains Multiple Language Learning: Insights from a Longitudinal Motivation Study
    (American Association for Applied Linguitsics 2023)
  • Examining Changes in LOTE Motivations and Interactions with English
    (全国語学教育学会第48回年次国際大会教材展示会 2022)
  • Vocabulary and Grammar Across Contexts: Reflections from an Academic Exchange
    (Hawai’i TESOL Conference 2022 2022)
  • LOTE Education in a Non-Multilingual Context: Japanese Learners' Attitudes toward Global English and Their Relationships to English and LOTE Motivations
    (A Symposium on "Multilingualism, Culture-Language Maintenance and Education in Asia and the Pacific" 2021)
もっと見る
学歴 (4件):
  • 2009 - 2013 ハワイ大学マノア校 Second Language Studies
  • 2004 - 2006 立教大学大学院 異文化コミュニケーション研究科
  • 1996 - 2000 カールトン大学 Political Science/International Relations
  • 1996 - 1996 東京大学 文科三類
学位 (1件):
  • Ph.D. (University of Hawaii at Manoa)
経歴 (7件):
  • 2021/04 - 現在 放送大学 愛媛学習センター 客員教員
  • 2017/10 - 現在 愛媛大学 准教授
  • 2014/04 - 2023/09 松山大学 非常勤講師
  • 2014/10 - 2017/09 愛媛大学 講師
  • 2013/04 - 2013/09 電気通信大学 非常勤講師
全件表示
受賞 (2件):
  • 2010/11 - Language Learning Doctoral Dissertation Grant
  • 1996/09 - グルー基金奨学金
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る