研究者
J-GLOBAL ID:201801007431630454
更新日: 2025年06月16日
内海 悠二
ウツミ ユウジ | Utsumi Yuji
所属機関・部署:
職名:
准教授
研究キーワード (9件):
GIS
, 空間分析
, SDGs
, 学校効果研究
, EMIS
, 教育と紛争
, 教育統計
, 国際比較教育政策
, 国際教育開発
競争的資金等の研究課題 (4件):
- 2025 - 2030 アジアの紛争と教育機会の逸失:包括的データベースの構築と因果関係の実証分析
- 2021 - 2025 メコン河流域内「越境移民」の空間的相関と域内セーフティネット構想の研究
- 2019 - 2023 教育効果メカニズムにおける武力紛争の影響の理論化と実証
- 2018 - 2023 アフリカの産業人材の技能評価モジュールの確立とカリキュラム分析
論文 (14件):
-
Utsumi Yuji, Adam Smith. What Happened to Education in Conflict-Affected Countries Immediately after the Outbreak of COVID-19?. GSID Discussion Paper. 2025. 222. 1-14
-
Yuji Utsumi, Adam Smith, Yang Li, Rika Kokubun, Keiko Ishii. The impact of online course medium on perceived learning: evidence from a retrospective panel data study of Japanese university students. Educational Psychology. 2025. 45. 1. 43-66
-
Chih-Hao Chang, Yuji Utsumi. The impact of international internships on Japanese undergraduates’ English achievement: perspectives on cultural capital theory. Education and Training. 2024. 66. 7. 890-906
-
Yuji Utsumi, Mohammad Tahir Muradi. Leveraging social capital for educational resilience in conflict: The impact of community behaviors on educational access in pre-Taliban ruling Afghanistan. International Journal of Disaster Risk Reduction. 2024. 106. 104428
-
内海 悠二, OTCHIA Christian S. Building Human Capital in Conflict-affected Countries: Evidence from a Large-Scale Adult Literacy Program in Afghanistan. Forum of International Development Studies. 2023. 54 special. 7. 1-20
もっと見る
書籍 (3件):
-
Education and Migration in an Asian Context
Springer Singapore 2021
-
比較教育学のアカデミック・キャリア
2021
-
Education for All 2015 National Review Report: Timor-Leste
2015
講演・口頭発表等 (13件):
-
英語学力と国際性 -名古屋大学付属中学・高校における 技能評価プリテスト結果を事例として-
(国際開発学会第29回全国大会 2018)
-
紛争と教育効果の関係 -東ティモールの事例を中心として-
(第三世界の教育研究会 2018)
-
Situation of Out-of-School Children with Disability in Asia
(Second International Conference on Special Education (ICSE2017) 2017)
-
「SDGs時代のインクルーシブ教育のあり方を考える:発展途上国における障害児教育」
(ワシントンDC開発フォーラム第256回BBL 2017)
-
Inclusive and Equitable Quality Education for All in the Contexts of SDGs: Including Children with Disability in Developing Countries "Survey Results of Children with Disabilities in Mongolia: Situation of Out-of-School Children with Disabilities
(U.S.-Japan Research Institute (USJI) Week 2017)
もっと見る
学歴 (4件):
- 2007 - 2017 早稲田大学 アジア太平洋研究科
- 2005 - 2007 早稲田大学 アジア太平洋研究科
- 2003 - 2005 青山学院大学 法学研究科
- - 2003 青山学院大学 国際政治経済学部
学位 (3件):
- 法学修士 (青山学院大学)
- 国際関係学修士 (早稲田大学)
- 博士(学術) (早稲田大学)
経歴 (4件):
- 2018/04/01 - 現在 名古屋大学 大学院国際開発研究科 国際開発協力専攻 国際開発協力 准教授
- 2017/04/04 - 2018/03/10 国連教育科学文化機関 アンマン事務所 教育統計専門家
- 2013/05/21 - 2015/12/22 国連児童基金 ディリ事務所 EMISコンサルタント (教育省EMIS/統計技術アドバイザー)
- 2009/05 - 2013/05 国連教育科学文化機関 カブール事務所 M&Eオフィサー, プログラム専門官補, プログラム調整官
受賞 (2件):
- 2018/11 - 国際開発学会 奨励賞 生徒の紛争経験を考慮した教育効果に対する学校要因の分析-東ティモールにおける紛争と全国学力試験を事例として-
- 2013/05 - アフガニスタン・イスラム共和国 内務省 内務副大臣感謝状 Literacy for Empowering Afghan Police (LEAP) プロジェクト
所属学会 (3件):
国際開発学会
, 日本比較教育学会
, Comparative and International Education Society
前のページに戻る