研究者
J-GLOBAL ID:201801015277633979   更新日: 2025年06月23日

宮内 久絵

ミヤウチ ヒサエ | MIYAUCHI Hisae
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究キーワード (1件): 視覚障害教育
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2023 - 2028 STEM教育アクセスのためのグラフィカシー・スキル育成支援ツールの開発
  • 2023 - 2027 低発生頻度障害生徒のインクルーシブ教育促進のための多元的要素と支援システムの解明
  • 2020 - 2022 【COVID-19のためPending】インクルーシブ教育を支える多職種専門家チームとその機能:日独国際比較の観点から
  • 2018 - 2022 小・中学校の自律的改革のための形成的評価指標の開発とその実用化に関する研究
  • 2018 - 2022 小・中学校の自律的改革のための形成的評価指標の開発とその実用化に関する研究
論文 (38件):
  • MIYAUCHI, Hisae, Thamburaj, R. Exploratory Study on Geometric Learning of Students with Blindness in Mainstream Classrooms: Teachers’ Perspectives Using the Van Hiele Theory. Education Sciences. 2025. 15. 4
  • Miyauchi, Hisae. Exploring Origami’s Impact: Nurturing Spatial Skills to Enhance STEM Access among Individuals with Blindness (in PRESS). Origami8 Volume I, Proceedings of the 8th International Meeting on Origami in Science, Mathematics and Education (8OSME). 2024
  • Miyauchi, Hisae, Aomatsu, Toshiaki, Seiwa, Yoshiko, Matsuda, Erika. Investigating the Validity Issue of Extended Time for Students with Blindness in Tests Involving Complex Tables. Journal of Visual Impairment & Blindness. 2024. 118. 5. 313-323
  • Matsuda, E., MIYAUCHI, Hisae. The Meaning of Segregated Placements from the Perspectives of People with Acquired Visual Impairment: Focusing on Posttraumatic Growth and Japanese Schools for the Blind. THE BRITISH JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT. 2024. Epub
  • 松田えりか, 宮内, 久絵. インクルーシブ教育時代におけるアメリカ視覚特別支援学校の変革と存続戦略-2校への聞き取り調査から-. 弱視教育. 2024. 1-5
もっと見る
書籍 (11件):
  • Human Diversity and Educational Equity in Japan
    Springer 2025 ISBN:9789819623242
  • Human Diversity and Educational Equity in Japan.
    Springer 2025
  • Inklusion bei beeinträchtigung des sehens und blindheit(Inclusion for people with visual impairment and blindness)
    Kohlhammer 2025 ISBN:9783170421462
  • 視覚障がい者スポーツの指導実践
    筑波大学出版会 2021
  • „Behinderung. Kulturwissenschaftliches Handbuch“(Disability. Cultural Studies Handbook)
    J.B. Metzler publishing house 2020
もっと見る
講演・口頭発表等 (52件):
  • Revisiting the ‘visualization’ Level of Van Hiele Theory on Geometric Thinking - From the Perspectives of Teachers in Schools for the Blind
    (Tactile Reading & Graphics Conference 2025)
  • An International Attempt to Sharing Resources for Visually Impaired Children: Regarding the Picture Book, "Join the dots: Alex and Lilani discover the world of letters"
    (Tactile Reading & Graphics Conference 2025)
  • Inclusive Toys and Games for Individuals with Visual Impairments: Insights from Japan, India, United States, and Germany
    (Tactile Reading & Graphics Conference 2025)
  • Comparison of tactile materials for math education between Germany and Japan
    (Tactile Reading & Graphics Conference 2025)
  • Germany and Japan’s approaches to foundational mathematics for students with blindness: a comparative study
    (10th ICEVI European Conference)
もっと見る
学位 (3件):
  • 学士 (筑波大学)
  • 修士(心身障害学) (筑波大学)
  • 博士(障害科学) (筑波大学)
経歴 (2件):
  • 2021/05 - 現在 筑波大学 人間系 准教授
  • 2014/04 - 2021/04 筑波大学 人間系 助教
委員歴 (6件):
  • 2022/04 - 現在 Institute for Human Rehabilitation(International Journal for Education/Rehabilitation and Psychosocial Research) Editorial Board
  • 2021/04 - 現在 日本弱視教育研究会 事務局長
  • 2021/04 - 現在 日本弱視教育研究会 事務局長
  • 2014/04 - 現在 障害科学研究 査読委員
  • 2014/04 - 現在 日本特殊教育学会 編集委員
全件表示
受賞 (1件):
  • 2018/04 - 筑波大学人間系優秀教員表彰受賞
所属学会 (5件):
障害科学学会会員 ,  日本弱視教育研究会会員 ,  日本特殊教育学会 ,  History of Education Society会員 ,  Council for Exceptional Children, Full member
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る