研究者
J-GLOBAL ID:201801015277633979   更新日: 2024年11月19日

宮内 久絵

ミヤウチ ヒサエ | MIYAUCHI Hisae
所属機関・部署:
職名: 准教授
研究キーワード (1件): 視覚障害教育
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2023 - 2028 STEM教育アクセスのためのグラフィカシー・スキル育成支援ツールの開発
  • 2023 - 2027 低発生頻度障害生徒のインクルーシブ教育促進のための多元的要素と支援システムの解明
  • 2020 - 2022 【COVID-19のためPending】インクルーシブ教育を支える多職種専門家チームとその機能:日独国際比較の観点から
  • 2018 - 2022 小・中学校の自律的改革のための形成的評価指標の開発とその実用化に関する研究
  • 2018 - 2022 小・中学校の自律的改革のための形成的評価指標の開発とその実用化に関する研究
論文 (37件):
  • Miyauchi, Hisae. Exploring Origami’s Impact: Nurturing Spatial Skills to Enhance STEM Access among Individuals with Blindness (in PRESS). Origami8 Volume I, Proceedings of the 8th International Meeting on Origami in Science, Mathematics and Education (8OSME). 2024
  • Miyauchi, Hisae, Aomatsu, Toshiaki, Seiwa, Yoshiko, Matsuda, Erika. Investigating the Validity Issue of Extended Time for Students with Blindness in Tests Involving Complex Tables. Journal of Visual Impairment & Blindness. 2024. 118. 5. 313-323
  • Matsuda, E., MIYAUCHI, Hisae. The Meaning of Segregated Placements from the Perspectives of People with Acquired Visual Impairment: Focusing on Posttraumatic Growth and Japanese Schools for the Blind. THE BRITISH JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT. 2024. Epub
  • 松田えりか, 宮内, 久絵. インクルーシブ教育時代におけるアメリカ視覚特別支援学校の変革と存続戦略-2校への聞き取り調査から-. 弱視教育. 2024. 1-5
  • 松田えりか, 宮内, 久絵. 職業的自立を目指す中途視覚障害者のソーシャル・キャピタルとコミュニケーションスキルとの関連-視覚特別支援学校職業課程在籍者に対するアンケート調査から-. 職業リハビリテーション. 2024. 37. 2. 9-16
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書籍 (8件):
  • 視覚障がい者スポーツの指導実践
    筑波大学出版会 2021
  • „Behinderung. Kulturwissenschaftliches Handbuch“(Disability. Cultural Studies Handbook)
    J.B. Metzler publishing house 2020
  • 『日本障害児教育史[戦後編]』
    明石書店 2019
  • 新訂版 視覚障害教育入門Q&A
    ジアース教育新社 2018 ISBN:9784863714724
  • よくわかる!大学における障害学生支援〜こんなときどうする〜
    ジアース教育新社 2018 ISBN:9784863714694
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講演・口頭発表等 (42件):
  • (ACCEPTED)Developing Graphicacy Skills Among Children with Visual Impairment: Sharing and Measuring the Usability of Existing Instructional Tools and Methods in Europe, North America, and Asia
    (International Council for Education of People with Visual Impairment (ICEVI) World Conference)
  • (ACCEPTED)Exploring Educational Contexts that Impact Graphicacy Skill Development by Students with Visual Impairment: Focusing on Asia, Europe and North America
    (International Council for Education of People with Visual Impairment (ICEVI) World Conference)
  • Exploring Tactile Skill Development Through Play: A Cross-Cultural Comparison of Toys and Games in Asia, Europe, and North America
    (The 2024 Association for Education and Rehabilitation (AER) International Conference)
  • (ACCEPTED)Exploring Origami’s Impact: Nurturing Spatial Skills to Enhance STEM Access among Individuals with Blindness.
    (International Meeting on Origami in Science, Mathematics and Education (8OSME))
  • 眼科からはじまる社会参加への道しるべ:英国の取り組みから考えるフォーラム
    (日本視覚障害者団体連盟企画フォーラム)
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学位 (3件):
  • 学士 (筑波大学)
  • 修士(心身障害学) (筑波大学)
  • 博士(障害科学) (筑波大学)
経歴 (2件):
  • 2021/05 - 現在 筑波大学 人間系 准教授
  • 2014/04 - 2021/04 筑波大学 人間系 助教
委員歴 (6件):
  • 2022/04 - 現在 Institute for Human Rehabilitation(International Journal for Education/Rehabilitation and Psychosocial Research) Editorial Board
  • 2021/04 - 現在 日本弱視教育研究会 事務局長
  • 2021/04 - 現在 日本弱視教育研究会 事務局長
  • 2014/04 - 現在 障害科学研究 査読委員
  • 2014/04 - 現在 日本特殊教育学会 編集委員
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受賞 (1件):
  • 2018/04 - 筑波大学人間系優秀教員表彰受賞
所属学会 (5件):
障害科学学会会員 ,  日本弱視教育研究会会員 ,  日本特殊教育学会 ,  History of Education Society会員 ,  Council for Exceptional Children, Full member
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