研究者
J-GLOBAL ID:201901001808396590   更新日: 2024年04月11日

青山 良輔

アオヤマ リョウスケ | Aoyama Ryosuke
所属機関・部署:
職名: 博士候補生
ホームページURL (1件): https://www.raoyama.net
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (7件): 英語教育学 ,  批判的応用言語学 ,  批判的言語意識 ,  世界諸英語 ,  English as an International Language ,  トランスランゲージング ,  ライティング
論文 (8件):
  • Aoyama, R. World Englishes as a pedagogical stance: Principles to consider in ELT. The Language Teacher. 2023. 47. 2. 19-22
  • Aoyama, R, Kajigaya, T, Takeda, Y, Kubota, R, Deschambault, R. On pedagogical applications of World Englishes: Stumbling blocks, stepping stones, and usefulness of boundaries in ELT. International Encyclopedia of Education (4th ed.), Elsevier. 2023. 825-836
  • Kubota, R, Aoyama, R, Kajigaya, T, Deschambault, R. Illuminating language users in the discourse of linguistic diversity: toward justice-informed language education. Educational Linguistics. 2022
  • Aoyama, R, Denton, L. Creating Space for World Englishes Perspectives in the ELT Classroom: Voices of High School Students in Japan. TESL-EJ. 2022. 26. 1
  • Aoyama, R. Language teacher identity and English education policy in Japan: Competing discourses surrounding “non-native” English-speaking teachers. RELC Journal. 2021. 003368822110329-003368822110329
もっと見る
MISC (8件):
  • 青山良輔, 田中航祐. 英語コミュニケーションの「見方・考え方」を深めるために:批判的言語意識を育む授業アプローチ. 英語教育. 2024. 72. 12. 56-57
  • 山本大, 青山良輔. 批判的応用言語学の視座から英語教育を再検討する. 英語教育. 2023. 72. 8. 56-57
  • 青山良輔. 英語指導をトランスランゲージングの観点から再考する. 英語教育. 2022. 71. 10. 22-23
  • Aoyama, R. [書評] Language teacher education for Global Englishes: a practical resource book. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2022
  • 青山良輔. 生徒の主体性を引き出すオンライン英語授業の実践. 英語教育別冊: 英語教師のためのオンライン授業・動画配信ガイド. 2020. 69. 8. 34-35
もっと見る
書籍 (2件):
  • Panorama: English Communication II
    大修館書店 2023
  • Panorama: English Communication I
    大修館書店 2022 ISBN:9784469641721
講演・口頭発表等 (23件):
  • Antiracist and decolonial approaches to Teaching English as an International Language
    (ELINET Seminar Series 2024)
  • World Englishes: Voices in Canada.
    (American Association for Applied Linguistics: AAAL 2024 Conference 2024)
  • Discourses of culture in Japan’s ministry-approved ELT textbooks: Examining cultural representations and textbook users’ meaning-making
    (American Association for Applied Linguistics: AAAL 2024 Conference 2024)
  • Addressing theory-practice gaps: World Englishes as a pedagogical stance
    (The LLED Graduate Student Conference 2023: Creating Access for All 2023)
  • Implementing critical content-based instruction in the ELT classroom in Japan: Problems and proposals for change
    (American Association for Applied Linguistics: AAAL 2023 Conference 2023)
もっと見る
学位 (1件):
  • 修士 (TESOL) (ミネソタ州立大学マンケート校)
経歴 (6件):
  • 2021/10 - 現在 ブリティッシュコロンビア大学 大学院教育学部 言語リテラシー教育学科 リサーチアシスタント
  • 2014/04 - 2021/08 神奈川県立横浜国際高等学校 外国語科 教諭
  • 2015/08 - 2017/12 ミネソタ州立大学マンケート校 英語学科 ティーチングアシスタント (ENGLISH101)
  • 2009/04 - 2014/03 神奈川県立旭高校 英語科 教諭
  • 2007/04 - 2009/03 横浜市立横浜総合高校 英語科 臨時的任用職員(教諭)
全件表示
受賞 (1件):
  • 2019/11 - JALT (全国語学教育学会) JALT2019 Scholarship
所属学会 (4件):
全国語学教育学会 ,  アメリカ応用言語学会 ,  関東甲信越英語教育学会 ,  全国英語教育学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る