研究者
J-GLOBAL ID:201901017779143010   更新日: 2024年02月01日

劉 靖

リュウ ジン | JING LIU
所属機関・部署:
職名: 准教授
ホームページURL (2件): https://www.sed.tohoku.ac.jp/laboratory/detail---id-52.htmlhttps://www.liujingtohoku.com/
研究分野 (1件): 教育社会学
研究キーワード (8件): 農村小規模学校 ,  Higher education for sustainability ,  比較教育 ,  中国 ,  途上国 ,  国際教育開発 ,  教育政策 ,  教育不平等
競争的資金等の研究課題 (12件):
  • 2022 - 2026 越境通学児童の実証的比較研究-国境の透過性および国民形成との関係を中心に-
  • 2022 - 2026 競争から協働への教育改革に関する実証研究:中国における「九年一貫校」を例として
  • 2021 - 2026 アセスメントを軸に社会文化理論から学習する個と集団と組織の往還を可視化する
  • 2020 - 2024 地方創生に向けた地方地域大学の国際化に関する実証的研究ー日本・韓国・台湾の比較ー
  • 2019 - 2023 好奇心の文化間比較を軸にしたアセスメントのデュアルかつ戦略的アプローチ
全件表示
論文 (19件):
  • Akiyoshi Yonezawa, Sae Shimauchi, Jing Liu. Transformation of university missions-from nation-building to a focus on common global challenges reflections from East Asia, under the risk of being “lost in translation”. International Encyclopedia of Education(Fourth Edition). 2023. 21-28
  • Jing Liu. Education Groups as a Chinese Way of School Collaboration for Education Improvement. School-to-School Collaboration: Learning Across International Contexts. 2022. 61-75
  • Jing Liu, Yuto Kitamura, Tamara Savelyeva. Building an ‘Ecosystem’ for transforming higher education teaching and learning for sustainability. Asia Pacific Education Review. 2022
  • Yuto Kitamura, Jing Liu, Moon Suk Hong. Education in East Asia: Changing School Education in China, Japan, and Korea. World Education Patterns in the Global North: The Ebb of Global Forces and the Flow of Contextual Imperatives. 2022. 149-168
  • Jing Liu, Yuki Watabe, Taketoshi Goto. Integrating sustainability themes for enhancing interdisciplinarity: a case study of a comprehensive research university in Japan. Asia Pacific Education Review. 2022
もっと見る
書籍 (11件):
  • Universities facing Climate Change and Sustainability
    Koeber Stiftung 2021
  • Education and Migration in an Asian Context
    Springer 2021 ISBN:9789813362888
  • The role of universities in promoting sustainability in Asia
    Roudledge 2019 ISBN:0367358018
  • Small Is Beautiful: Storties of Dynamic Changes in Small Schools in Rural China
    Educational Science Publishing House 2019 ISBN:9787519119195
  • Annual Report on China’s Education (2019)
    Social Sciences Academic Press (China) 2019
もっと見る
講演・口頭発表等 (19件):
  • China’s Belt and Road Initiative and Reshaping Internationalization of Local Higher Education Institutions: Interpreting 20 years’ data of international students studying in China
    (The 33th Japan Society of International Development Annual Conference 2022)
  • Building Educational Community for Left-Behind Children in Rural China: A case study of a small rural school in Hubei Province
    (2022 Annual Spring Conference, Comparative Education Society of Hong Kong 2022)
  • Integrating Sustainability Themes to Interdisciplinary Education in Japan’s University
    (Comparative Education Society Asia 12th Biennial Conference 2021)
  • 日本・韓国・台湾の地方地域大学の国際化:地方創生と大学の役割に関する政策分析からの考察
    (第57回日本比較教育学会 2021)
  • Education for Left-behind Children in Rural China
    (国際開発学会&人間の安全保障学会2019共催大会 2019)
もっと見る
学歴 (3件):
  • 2009 - 2013 名古屋大学 大学大学院国際開発研究科 博士後期課程 修了 博士(国際開発学)
  • 2007 - 2009 名古屋大学 大学大学院国際開発研究科 博士前期課程 修了 修士(国際開発学)
  • 2003 - 2007 南山大学 総合政策学部 卒業 学士(総合政策学)
学位 (3件):
  • 博士 (国際開発学) (名古屋大学)
  • 修士(国際開発学) (名古屋大学)
  • 学士(総合政策学) (南山大学)
経歴 (4件):
  • 2019/04 - 現在 東北大学大学院教育学研究科 准教授
  • 2017/11 - 2019/03 東京大学大学院教育学研究科 JSPS外国人特別研究員
  • 2014/06 - 2017/11 名古屋大学大学院国際開発研究科 助教
  • 2013/02 - 2014/05 名古屋大学大学院国際開発研究科 特任助教
委員歴 (2件):
  • 2020/06 - 現在 日本比較教育学会 国際交流委員会 幹事
  • 2020/12 - 2023/11 日本国際開発学会 大会組織委員会幹事
受賞 (3件):
  • 2022/09 - Emerald Publishing Emerald Literati Awards Outstanding Reviewer (International Journal of Comparative Education and Development)
  • 2013/11 - 米国ピッツバーグ大学国際教育研究所 2013年度最優秀博士論文賞 The Development of Inequality in Public School Admissions: Public Discourses on Zexiao and Practices in Urban China
  • 2013/08 - アジア太平洋フォーラム・淡路会議 アジア太平洋研究賞(井植記念賞)佳作
所属学会 (7件):
日本中国学会 ,  日本教育学会 ,  香港比較教育学会 ,  国際開発学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本比較教育学会 ,  Comparative and International Education Society
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る