研究者
J-GLOBAL ID:202001013259205744   更新日: 2024年05月28日

綾部 宏明

Ayabe Hiroaki | AYABE Hiroaki
所属機関・部署:
競争的資金等の研究課題 (8件):
  • 2024 - 2027 ほめと関係性を活かして学びを楽しくする教育法の探求
  • 2023 - 2024 文章題解決を促す図表活用スキル教授法の認知神経科学的検討
  • 2022 - 2023 図表を活かして文章題を効率的に解く指導の認知神経科学的研究
  • 2020 - 2023 図表スキルの理論と応用に関する教育神経科学的検討
  • 2019 - 2020 自発的に図表を使って文章問題を解決する知識が脳活動に与える効果の検討
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論文 (15件):
  • Reena Cheruvalath, Emmanuel Manalo, Hiroaki Ayabe. The role of rationales for and criticisms of ethical decisions in the development of meta-moral cognitive skills. Ethics & Behavior. 2024. 1-19
  • Hiroaki Ayabe. Cognitive neuroscientific research for developing diagram use instruction for effective mathematical word problem solving. [Unpublished doctoral dissertation]. Kyoto University. 2023
  • Hiroaki Ayabe, Emmanuel Manalo, Noriko Hanaki, Hiroyo Fujita, Michio Nomura. Brain imaging provides insights about the interaction between instruction and diagram use for mathematical word problem solving. Frontiers in Education. 2022. 7. October. 1-19
  • Hiroaki Ayabe, Emmanuel Manalo, Erica de Vries. Problem-appropriate diagram instruction for improving mathematical word problem solving. Frontiers in Psychology. 2022. 13. October. 1-13
  • Emmanuel Manalo, Hiroaki Ayabe, Rio Yoshida, Yuji Watanabe, Akihiro Tanabe. Can educational researchers help reduce accident rates in a big construction company?. ICLS Proceedings, 16th Internatinal Conference of the Learning Science 2022. 2022. 2022. 1994-1995
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MISC (5件):
  • 綾部 宏明, マナロ エマニュエル. 文章題解決で「図表を使わない」のではなく「使えない」ことを示す科学的証拠. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 1. 89-89
  • 綾部 宏明, マナロ エマニュエル. 適切な図表スキルは数学文章題解決における脳活動を最適化する. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 502-502
  • 綾部 宏明, マナロ エマニュエル. 文章題を読み解き,答えを導き出す図表のしくみ. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2018. 60. 380-380
  • Hiroaki Ayabe, Emmanuel Manalo. Why is it important to promote students’ spontaneity in using diagrams when solving math word problems?. Proceedings of Annual Conference of Japan Society for Educational Technology. 2018. 34
  • 綾部 宏明, マナロ エマニュエル. 図表が数学問題解決段階の認知負荷に与える影響. 日本教育工学会第34回全国大会講演論文集. 2018. 34
書籍 (1件):
  • Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking : research-based strategies for the classroom
    Routledge 2019 ISBN:9780367339586
講演・口頭発表等 (21件):
  • Brain imaging provides insights about the significance of diagram use instruction for mathematical word problem solving
    (SARMAC (Society for Applied Research in Memory And Cognition) 2023, 14th biennial conference 2023)
  • Collaboration between learning professionals and construction management to improve worksite safety
    (European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2022 Conference 2022)
  • Can educational researchers help reduce accident rates in a big construction company?
    (16th International Conference of the Learning Science (ICLS) 2022 2022)
  • Changes brought about for Japanese junior high school students by school closures due to infectious diseases (COVID-19)
    (European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2021 Conference 2021)
  • The presence of diagrams and problems requiring diagram construction: comparing mathematical word problems in Japanese and Canadian textbooks
    (12th International Conference on the Theory and Application of Diagrams (Diagrams 2021) 2021)
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学位 (1件):
  • 博士(教育学) (京都大学)
経歴 (6件):
  • 2024/04 - 現在 東京大学 大学院教育学研究科 総合教育科学専攻(教育心理学コース)
  • 2024/04 - 現在 独立行政法人日本学術振興会 (JSPS) 特別研究員 (PD)
  • 2020/04 - 2024/03 自然科学研究機構 生理学研究所 総合研究大学院大学生命科学研究科
  • 2020/04 - 2023/03 独立行政法人日本学術振興会 (JSPS) 特別研究員 (DC1)
  • 2016/04 - 2020/03 京都大学大学院 教育学研究科 教育認知心理学講座
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