研究者
J-GLOBAL ID:202001017276007676   更新日: 2024年02月16日

太原 達朗

タハラ タツロウ | Tahara Tatsuro
所属機関・部署:
職名: 助手
ホームページURL (1件): https://www.researchgate.net/profile/Tatsuro-Tahara
研究分野 (2件): 教科教育学、初等中等教育学 ,  外国語教育
研究キーワード (10件): ウォッシュバック効果 ,  混合研究法 ,  ニーズ分析 ,  English-Medium Instruction (EMI) ,  診断的評価 ,  波及効果 ,  言語評価 ,  言語テスト ,  応用言語学 ,  英語教育
競争的資金等の研究課題 (5件):
  • 2022 - 2025 大学入試英語リーディング問題の内容分析:外部試験と独自試験の比較・対照
  • 2023 - 2024 日本の大学英語授業におけるTOEICクラス内で小テストの波及効果を媒介する要因
  • 2023 - 日本の大学TOEIC授業における小テストが学習者に与える影響の媒介要因
  • 2022 - 2023 大学入試英語問題のテスト内容分析:外部試験に焦点を当てて
  • 2019 - 2021 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析
論文 (4件):
  • Allen David, Tahara Tatsuro. A review of washback research in Japan. JLTA Journal. 2021. 24. 3-22
  • 太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮. 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析. EIKEN BULLETIN. 2021. 32. 190-217
  • 太原達朗. 日本の大学入試における4技能外部試験使用の論証に基づく妥当性検証シミュレーション:早稲田大学を例に. 多元文化. 2020. 9. 88-108
  • Tahara Tatsuro. Japanese university students’ perspectives on English language needs in secondary and university education. 早稲田大学大学院教育学研究科紀要別冊. 2018. 26. 1. 153-169
MISC (4件):
  • 太原達朗, 工藤秀平, 守屋亮. 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析. 英検研究助成Webショートプレゼンテーション. 2022
  • Kudo Shuhei, Tahara Tatsuro, Moriya Ryo. Using focus groups to identify the English language needs in English-medium instruction courses at a Japanese university. Proceedings of the 24th Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Conference. 2019. 122-123
  • Tahara Tatsuro. Using expectancy-value theory for examining washback in a TOEFL iBT preparation course at a Japanese university. Proceedings of the 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics. 2018. 9-10
  • Tahara Tatsuro. Test-taking strategy use in responding to reading comprehension question in a university entrance examination in Japan. Proceedings of the 21st Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics. 2016. 26-27
講演・口頭発表等 (24件):
  • A baseline washback study of placement testing in a university English-speaking course in terms of instructors’ decision-making behaviours
    (The 26th Annual Conference of the Japan Language Testing Association Conference 2023)
  • A baseline washback study of a new placement test for university students using Assessment Use Argument framework
    (The 26th Annual Conference of the Japan Language Testing Association Conference 2023)
  • 文書ピアアドバイジングを通した第二言語学習者の相談とアドバイス内容の混合分析
    (外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会 2023)
  • Analyzing the test content of English university entrance examinations in Japan: Similarities and differences in external and in-house tests
    (44th Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2023)
  • Characteristics of Repeat Visitors to the Waseda University Writing Center
    (The Thirteenth Symposium on Writing Centers in Asia 2023)
もっと見る
学歴 (3件):
  • 2016 - 2022 早稲田大学 大学院教育学研究科
  • 2014 - 2016 早稲田大学 大学院文学研究科
  • 2010 - 2014 早稲田大学 文化構想学部
学位 (1件):
  • 修士(文学) (早稲田大学)
経歴 (3件):
  • 2022/04 - 現在 早稲田大学 グローバルエデュケーションセンター 助手
  • 2021/04 - 現在 文京学院大学 経営学部 非常勤講師
  • 2018/04 - 2022/03 東京農業大学 農学部 非常勤講師
委員歴 (3件):
  • 2021 - 2022 Language Testing Research Colloquium (LTRC) 2022 Committee Member
  • 2019 - 2021 Asian Association for Language Assessment (AALA) Student Committee Co-Chairs
  • 2017 - 2018 Asian Association for Language Assessment (AALA) Student Committee Committee Member
受賞 (2件):
  • 2022 - 日本言語テスト学会 最優秀論文賞 A Review of Washback Research in Japan
  • 2019/07 - 公益財団法人 日本英語検定協会 第32回「英検」研究助成 入選 学習者の視点から見た英語による専門科目(EMI)に必要な英語力のニーズ分析
所属学会 (5件):
日本混合研究法学会 ,  International Language Testing Association ,  Asian Association for Language Assessment ,  外国語教育メディア学会 ,  日本言語テスト学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る