研究者
J-GLOBAL ID:202001018063517812   更新日: 2023年07月25日

張 暁紅

チョウ アキコウ | Zhang Xiaohong
所属機関・部署:
研究分野 (1件): 教育工学
研究キーワード (5件): 質的研究方法 ,  インストラクショナルデザイン ,  学習環境デザイン ,  教師教育 ,  高次的思考力
論文 (9件):
  • Xiaohong Zhang, Karoru Matsubayashi, Kenichi Kubota. Activity design for cultivating students’ online inquiring minds and journalistic skills. International Journal of Innovation and Learning. 2023. 34. 2. 208-222
  • Xiao Hong Zhang, Kenichi Kubota, Mayumi Kubota, Kedong Li. Creating a critical culture to cultivate students’ critical thinking: A case study of a media literacy course in Japan. International Journal of Innovation and Learning. 2022. 31. 3. 369-384
  • Xiaohong Zhang, Kenichi Kubota, Mayumi Kubota, Kedong Li. Designing blended learning environments with thinking tool strategies: examining a Chinese teacher's decision-making and beliefs. Interactive Learning Environments. 2021. 29. 2. 301-314
  • 張 暁紅. 思考スキルの育成をめざす教師の成長を支える学習環境デザイン : シンキングツール導入後の中国小学校実践を事例に. 2020
  • Xiaohong ZHANG, Kenichi KUBOTA, Mayumi KUBOTA, Kedong LI. The Changing Process of Chinese Teachers’ Beliefs When Using Thinking Tools. International Journal for Educational Media and Technology. 2020. 14. 1. 38-45
もっと見る
MISC (11件):
  • Xiaohong ZHANG, Kaoru MATSUBAYASHI. A University Course to Cultivate Students’ Inquiry-mind When Writing News Stories. International Conference of Media in Education. 2020
  • Self Dialogue in Belief Changing Process:Taking Chinese teachers exploring Thinking Tools as a case study. Transnational Meeting on TEA (Trajectory Equifinality Approach). 2019
  • Reflections among Chinese teachers when using thinking tools. International Conference for Media in Education, Shenzheng. 2018
  • Xiaohong ZHANG, Mayumi KUBOTA, Kenichi KUBOTA, Kedong LI. Changes in a Chinese primary teacher after using thinking tools from the perspective of a reflective practitioner. 2018
  • Xiaohong ZHANG, Kenichi KUBOTA, Makiko KISHI, Kikuko MIYAKE, Kedong LI. How did Chinese Teacher Reflect on Practicing Thinking Tools?. 2017
もっと見る
書籍 (5件):
  • Cultivating Students’ Creative Thinking Using Visual Narrative in an Agile Blended Learning Environment
    Springer 2023
  • カタログTEA(複線径路等至性アプローチ)ー 図で響きあう
    新曜社 2023
  • Activity Design for Cultivating Students’ Journalistic Skills and Inquiry-Mind in a Blended Learning Environment
    Springer, Cham 2021
  • Activity Design for Cultivating Students’ Critical Thinking Dispositions in Blended Learning Environment through a Case Study of Media Literacy Course
    2020
  • Teacher’s Developmental Stages of Exploring Thinking Tools in a Blended Learning Environment
    Springer, Cham. 2019
講演・口頭発表等 (9件):
  • シンキングツールを活用した教師の成長プロセスと学習環境の創造
    (2020年度“広仏肇”可視化教授検討会)
  • 大学生のビジュアル成果物による創造的思考の分析
    (日本質的心理学会全国大会,静と動のビジュアル・ナラティブ(会員企画シンポジウム) 2020)
  • キャリア追求における未来TEM図がもつ創造力
    (TEA研究会 2020)
  • TEMを媒介とした中国人教師のセルフスタディ
    (日本教育メディア学会全国大会課題研究1 2019)
  • 教師の成長を促す実践コミュニティのデザイン-シンキングツール導入後の中国の実践を事例に-
    (日本教育工学会全国大会 2019)
もっと見る
学歴 (3件):
  • 2017 - 2020 関西大学 総合情報学研究科 教育工学
  • 2015 - 2017 関西大学 総合情報学研究科 教育工学
  • 2006 - 2009 中国湖南師範大学 新聞学とマス・コミュニケーション研究科 新聞学
経歴 (2件):
  • 2022/04 - 現在 関西大学 教育推進部 特任助教
  • 2020/04 - 2022/03 熊本大学 教授システム学研究センター 特定事業研究員
委員歴 (2件):
  • 2022/04 - 現在 日本教育工学会 国際委員
  • 2020/04 - 現在 International Conference for Media in Education 国際委員
受賞 (5件):
  • 2023/07 - 第16回ブレンデッドラーニング国際会議 優秀論文賞 アジャイル混合学習環境におけるビジュアル・ナラティブを活用した学生の創造的思考育成
  • 2019/09 - 第16回日本質的心理学会全国大会 国際フロンティア奨励賞 シンキングツールを用いた新しい授業方略を活用する中国人教師の成長軌跡のパターン
  • 2019/07 - 第12回ブレンデッドラーニング国際会議 最優秀論文賞 ブレンデッドラーニング環境における教師のシンキングツール活用の成長過程
  • 2019/07 - 第17回メディア教育国際会議 若手研究者賞 シンキングツールを活用する中国人教師の信念変容のプロセス
  • 2018/06 - Young Scholar Award 反省的実践者の視点から見たシンキングツール使用後の中国の小学校教師の変容プロセス
所属学会 (7件):
Association for Educational Communications and Technology ,  International Conference of Blendeded Learning ,  日本質的心理学会 ,  International Conference of Blended Learning ,  多文化関係学会 ,  日本教育メディア学会 ,  日本教育工学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る