研究者
J-GLOBAL ID:202101020629369818   更新日: 2024年11月17日

藤井 浩樹

フジイ ヒロキ | Fujii Hiroki
所属機関・部署:
職名: 教授
研究分野 (2件): 教科教育学、初等中等教育学 ,  教科教育学、初等中等教育学
研究キーワード (2件): 理科教育 ,  ESD
競争的資金等の研究課題 (12件):
  • 2024 - 2028 グリーンエデュケーションパートナーシップを具現化する気候変動教育のアジア共同研究
  • 2021 - 2026 SDGs世代市民のバイオリテラシーを育成する生物多様性教育プログラム開発と評価
  • 2021 - 2025 SDGs達成に向けたESD(持続可能な開発のための教育)の教師教育の先端拠点形成
  • 2020 - 2024 アジアのESD研究教育拠点の連携による気候変動教育の教師教育推進
  • 2021 - 2023 SDGs達成に向けたESDの教師教育の機関包括型アプローチの指標開発
全件表示
論文 (21件):
  • Robert J. Didham, Hiroki Fujii, Gregor Torkar. Exploring Interdisciplinary Approaches to Education for Sustainable Development. Nordic Journal of Comparative and International Education. 2024. 8. 2. 1-14
  • Karen Onodera, Hiroki Fujii. Learning about the coexistence between nature and humans in elementary science education: Developing lessons using folktales that reflect ancestors’ views on nature. Education Sciences. 2024. 14. 1. 28
  • Khalifatulloh Fiel’ardh, Gregor Torkar, Hana Rožman, & Hiroki Fujii. Sustainable Development Goals in teacher education: Comparing syllabi in a Japanese and a Slovenian university. Frontiers in Education. 2023. 8:1215500
  • Hana ROŽMAN, Khalifatulloh FIEL’ARDH, Milena KOŠAK BABUDER, Karmen JAVORNIK, Hiroki FUJII, Gregor TORKAR. Izobraževanje učiteljev za trajnostni razvoj: analiza kurikula dveh študijskih programov Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. Sodobna Pedagogika. 2023. 74(140). 3. 71-89
  • Eliyawati, Ari Widodo, Ida Kaniawati, Hiroki Fujii. The effectiveness of teacher training on environmental education : Challenges and strategy for future training program. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. 2023. 9. 8. 6056-6066
もっと見る
MISC (17件):
  • Hiroki FUJII, Khalifatulloh FIEL'ARDH. Climate change awareness profiles of Japanese primary school children: A pilot study. Connecting science education with cultural heritage - The ESERA Proceedings Book Series-IV (pp. 44-57). 2024
  • Hiroki Fujii. Book Review. Sustainable Development, Education and Learning: The Challenge of Inclusive, Quality Education for All, Authored by Victoria W. Thoresen, Agenda Publishing, 2023. Nordic Journal of Comparative and International Education. 2024. 8. 2
  • 小野寺かれん, 藤井浩樹. 民話を活用した小学校理科の授業づくり-第5学年「流れる水の働きと土地の変化」の単元において-. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 37. 6. 63-68
  • Khalifatulloh FIEL’ARDH, Hiroki FUJII. ESD lesson ideas on plant biodiversity by prospective science teachers. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 37. 6. 1-6
  • 藤井浩樹. SDGsの時代に求められる理科教育の課題-気候変動の問題にいかに取り組むか. 理科の教育. 2022. 71. 12. 10-11
もっと見る
書籍 (12件):
  • Science Education for Sustainable Development in Asia (Education Innovation Series)
    Springer 2024 ISBN:9819987105
  • International handbook on education development in Asia-Pacific
    Springer (Online publishing) 2022
  • 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開
    東洋館出版社 2022
  • Tagungsbänd 42. Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen
    Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (Online publishing) 2022
  • Science Education Research and Practice from Japan
    Springer 2021
もっと見る
学歴 (1件):
  • 1992 - 1995 広島大学 大学院教育学研究科 博士課程後期
学位 (1件):
  • 博士(教育学)
経歴 (6件):
  • 2024/05 - 現在 Abai Kazakh National Pedagogical University, Honorary Professor
  • 2022/04 - 現在 岡山大学 大学院教育学研究科ESD協働推進センター センター長
  • 2021/08 - 現在 Indonesia University of Education Faculty of Mathematics and Science Education Visiting Professor
  • 2016/04 - 現在 岡山大学 大学院教育学研究科 教授
  • 2022/10 - 2023/03 Mongolian National University of Education School of Mathematics and Natural Sciences Visiting Professor
全件表示
委員歴 (3件):
  • 2021/04 - 現在 岡山ESD推進協議会 委員
  • 2019/09 - 現在 一般社団法人 日本理科教育学会 副会長
  • 2021/06 - 2024/07 East-Asian Association for Science Education Vice-president
受賞 (2件):
  • 2024/07 - East-Asian Association for Science Education Distinguished Contribution Award
  • 2019/08 - 一般社団法人 日本科学教育学会 国際貢献賞
所属学会 (4件):
一般社団法人 日本理科教育学会 ,  一般社団法人 日本科学教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本教育実践学会
※ J-GLOBALの研究者情報は、researchmapの登録情報に基づき表示しています。 登録・更新については、こちらをご覧ください。

前のページに戻る