安永 啓司. 知的障害教育における幼児期からのICT 活用 : 特別支援学校における保護者と創る授業をとおして-Use of Information and Communication Technology among Children with Intellectual Disabilities : Classes Conducted with Parents in a Kindergarten for Young Children with Special Needs-特集 ICTを活用した障害のある子どものコミュニケーション支援. コミュニケーション障害学 / 『コミュニケーション障害学』編集委員会 編. 2017. 34. 2. 85-93
亀田,隼人, 安永,啓司, 宮井,清香, 小家,千津子, 伊藤,良子, 藤野,博, 橋本,創一. 知的障害のある幼児の人間関係の発達を促す遊びの実践研究(2) : 人形遊びを用いた鬼ごっこスキルの形成-A study on play to facilitate development of interpersonal relationships of children with intellectual disorders 2 : The formation of skills of playing tag through doll play. 東京学芸大学紀要. 総合教育科学系. 2012. 63. 2. 205-212
宮井,清香, 安永,啓司, 亀田,隼人, 小家,千津子, 伊藤,良子, 藤野,博, 橋本,創一. 知的障害のある幼児の人間関係の発達を促す遊びの実践研究(1) : 人形遊びの教育的効果について-A study on play to facilitate development of interpersonal relationships of children with intellectual disorders 1 : The educational effects of doll play. 東京学芸大学紀要. 総合教育科学系. 2012. 63. 2. 197-203
山口 遼, 橋本 創一, 安永 啓司, 李 受眞, 田中 里実. 個別の指導計画立案において保護者が考える知的障害のある子どもの教育的ニーズに関する調査報告 : 学校・教師への教育支援に関する要望の質的内容分析-Research Report on Educational Needs of Children with Intellectual Disabilities Considered by Parents in Development of Individual Teaching Plans-Qualitative Content Analysis of Requests for Educational Support to Schools and Teachers. 発達障害研究 : 日本発達障害学会機関誌 / 日本発達障害学会 編. 2021. 43. 1. 131-142