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J-GLOBAL ID:200901000298235470   Update date: Aug. 28, 2024

Yamada Reiko

ヤマダ レイコ | Yamada Reiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://rc-jcirp.doshisha.ac.jp/kaken/
Research field  (2): Education - general ,  Sociology
Research keywords  (5): IRstudy ,  Global Competency in STEM higher education ,  STEM and social sciences and humanities ,  comparative study of higher education policy ,  learning outcomes measurement
Research theme for competitive and other funds  (46):
  • 2024 - 2029 Student Engagement in University Governance
  • 2024 - 2028 International Comparative Study on the Reconstruction of Liberal Arts Education in East Asia
  • 2023 - 2027 University Authorization Systems During Socio-Economical Transition: A Historical and International Comparative Study
  • 2021 - 2026 Comparative Study of Brain Circulation of Higher Education in the Corona Era-Towards New Model
  • 2019 - 2024 社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証
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Papers (183):
  • Some Optionos for the Higher, Education in Japan, After COVID. Some Options for the Higher Education in Japan After COVID-19. Journal of Japan Association for College and University Education. 2023. 45. 2. 169-174
  • Yamada Reiko. New Directions in Undergraduate Education: STEM/STEAM Disciplines and Interdisciplinary Linkages. 30th Anniversary of the Japan Society for Educational Systems :Special issue of the Bulletin of the Japan Society for Educational Systems. 2023. 93-112
  • Yamada Reiko. Comments, Replies, and Discussion of Symposium III in 2022. Journal of Japan Association for College and University Education. 2023. 45. 1. 111-113
  • Yamada Reiko. Possibilities for Higher Education in COVID019:Target・Methods・Contents:Purpose, Comments, and Discussion. Japan Association for College and University Education. 2023. 45. 1. 81-83
  • Yamada Reiko. Where is Japan's IR heading?. IDE Modern Higher Education. 2023. 649. 13-18
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MISC (104):
  • 山田礼子. 書評 有本章(著)『学問生産性の本質-日米比較について』. 比較教育学研究. 2023. 66
  • Yamada Reiko. Family-Run Universities in Japan: Sources of Inbuilt Resilience in the Face of Demographic Pressure, 1992-2030. By Jeremy Breaden and Roger Goodman. Oxford University Press. Monumenta Nipponica. 2023. 78
  • 山田礼子. 文理融合推進に向けての日本の新たな政策動向と大学の現状. 教育学術新聞. 2022
  • 山田礼子. 1. コロナ時代におけるグローバル・コンピテンスに関する日米韓台の修得状況(1) 2.コロナ時代におけるグローバル・コンピテンスに関する日米韓台の修得状況(2) 3.コロナ禍を経験してのニューノーマルなオンライン教育の可能性 4.STEM高等教育における文理融合の可能性 5.STEM分野大学卒業生のグローバル・コンピテンス 6.社会人の再教育の可能性としての非対面型教育 7.学生の成長を把握する学生調査の役割 8.エビデンス・ベースによる学修成果の把握としてのIR. 大学新聞 連載 8回. 2021
  • 山田礼子. おわりに. グローバル対応型STEM高等教育の国際比較を通した頭脳循環プログラム開発研究;平成29年-令和2年度科学研究費補助金研究基盤研究(B)研究成果報告書. 2021. 310-312
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Books (107):
  • Visualization of learning outcomes and achievement evaluation: Current status, challenges, and prospects
    2023 ISBN:9784798918310
  • A peek into the near future of certification evaluation
    2023 ISBN:9784871686945
  • Transformation of Higher Education in the Age of Society 5.0: Trends in International Higher Education
    Palgrave Macmillan 2023 ISBN:9783031155260
  • STEM Higher Education and Global Competence: An International Comparison with a View to Comparison with the Humanities and Society
    Toshindo 2022 ISBN:9784798917719
  • The Cambridge Handbook of Undergraduate Research
    Cambridge University Press 2022 ISBN:9781108835923
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Lectures and oral presentations  (211):
  • 初年次教育の動向とポストコロナの実践例
    (四天王寺大学FD研修会 2024)
  • 英国の動向:転換期における設置認可と質保証プロセスから見る高等教育政策の流れ
    (私学高等教育研究所第80回公開研究会 2024)
  • 学習成果の可視化と内部質保証
    (日本理学療法士日本理学療法士教員協議会 2024)
  • 学生調査データを使った学修成果の可視化の重要性について
    (短大基準協会 セミナー 2024)
  • Comments on Asian Liberal Arts Education
    (2023 Inaugural Asian Liberal Education Conference (ALEC) 2023)
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Education (6):
  • - 1991 University of California, Los Angeles
  • - 1991 University of California, Los Angeles School of Education Social Sciences and Comparative Education
  • - 1989 University of California, Los Angeles
  • - 1989 University of California, Los Angeles School of Education Social Sciences and Comparative Education
  • - 1978 Doshisha University Faculty of Letters
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Professional career (2):
  • Ph.D. in Education (University of California, Los Angeles)
  • M.A. in Education (University of California, Los Angeles)
Committee career (24):
  • 2023/10 - 現在 日本教育社会学会 日本教育社会学会編集委員会 編集委員
  • 2014 - 現在 関西国際大学 評議員
  • 2013 - 現在 ふたば福祉会 理事
  • 2004 - 現在 大学教育学会 理事(常任理事 2017~現在まで)会長(2017~2023)
  • 2000 - 現在 同志社大学 教育文化学会 評議委員 会長(2021~)
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Awards (3):
  • 2022/03 - Japan Association for College and University Education JACUE Selection
  • 2020/03 - JACUE Selection
  • 2009 - 大学教育学会特別賞
Association Membership(s) (15):
関西教育学会 ,  異文化間教育学会 ,  日本高等教育学会 ,  日本生涯教育学会 ,  日本比較教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本教育制度学会 ,  大学教育学会 ,  同志社大学 教育文化学会 ,  初年次教育学会 ,  全米高等教育学会 ,  全米比較教育学会 ,  全米機関研究学会 ,  一年次教育国際学会 ,  アメリカ教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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