Rchr
J-GLOBAL ID:200901001201331476   Update date: Feb. 14, 2024

Mozumi Kazuyo

モズミ カズヨ | Mozumi Kazuyo
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (2): 留学生 大学教育 自己形成 日本語 ,  Intercultural Education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2008 - 2010 The Support System to Share the Rubrics and Teaching Tips for Technical and Academic Writing
  • 2006 - 2009 Curriculum development in Japanese language teaching for university students to suit the social needs : Integrated and Collaborative approaches
  • 2003 - 2005 Curriculum Development of Japanese for Academic Purposes : Integrated and Collaborative Approaches
  • 日本語学習者の「読解」能力に関する研究
  • 日本語学習者の社会文化的ル-ルの逸脱に関する研究
Show all
Papers (16):
  • “Jizo” Students Seen in First-Year PBL Group Activities - Why Do They Become “Jizo”? -. Journal of Higher Education and Lifelong Learning. 2023. 30
  • 茂住 和世. 外国人留学生対象キャリア教育科目の意義と実践 : 3年次「リクルート・コミュニケーション」における取り組みを中心に-Significance and Practice of Career Education Courses for International Students : A "Recruitment Communication" Course in the Third Year of University. 東京情報大学研究論集 = Journal of Tokyo University of Information Sciences / 東京情報大学学術雑誌編纂委員会 編. 2022. 25. 1・2. 89-103
  • 茂住 和世. 学部留学生対象の日本語科目における帰納的な語彙学習の試み : 初年次からの主体的な学習を目指して-Inductive Vocabulary Learning in a Japanese Class for International Undergraduate Students : For Their First-year Independent Learning-特集 社会情報. 東京情報大学研究論集 = Journal of Tokyo University of Information Sciences / 東京情報大学学術雑誌編纂委員会 編. 2019. 22. 2. 89-105
  • 茂住和世. 学部留学生対象の日本語科目における帰納的な語彙学習の試み-初年次からの主体的な学習を目指して-. 東京情報大学研究論集. 2019. 22. 2. 88-105
  • Mozumi Kazuyo. Course Design of.a Presentation Skills Training as a Japanese Course for First Year Foreign Students at a University. Journal of Tokyo University of Information Sciences. 2015. 19. 1. 13-27
more...
MISC (28):
  • MOZUMI Kazuyo. The proposal of an add-on type lesson design as an integrated approach. The journal of Japanese Language Education Methods. 2014. 21. 1. 94-95
  • 加藤 由香里, 綛田 はるみ, 茂住 和世. 理工系向け日本語eラーニングの開発と評価. 2008年日本語教育世界大会予稿集 3. 2008. 357-360
  • 茂住 和世. 外国人留学生の考える, 日本人の「誘い」と「断り」-コンテキスト依存度を意識して作成した会話文から-. 日本語教育学会秋季大会予稿集. 2008. 134-139
  • MOZUMI Kazuyo. Issues of contents constitution and resume writing for Informative Presentations-from the Viewpoint of Academic Skills-. The journal of Japanese Language Education Methods. 2007. 14. 1. 30-31
  • 茂住 和世. 学部留学生に対するレジュメの作成指導. 日本語教育方法研究会誌 Vol.12 No.1. 2005. 32-37
more...
Books (6):
  • ワードマップ TEA実践編
    新曜社 2015
  • 日本語表現能力を育む授業のアイデア
    ひつじ書房 2009
  • ビジネスマンのためのにほんご レベル1〜4 文法解説書(共著)
    フィリピン貿易研修センタ- 1995
  • Japanese for Business man Level 1-4 reference book
    Philippine Trade Training Center 1995
  • ビジネスマンのためのにほんご レベル1〜4(共著)
    フィリピン貿易研修センタ- 1991
more...
Lectures and oral presentations  (9):
  • 初年次学生対象のPBLで見かける「地蔵」的学生の諸相
    (第25回大学教育研究フォーラム 2019)
  • 初年次学生は企業が提示するリアルな課題と向き合うことで何を学ぶのか-FSP講座の意義と課題-
    (第23回大学教育研究フォーラム 2017)
  • 就職活動という実践に参加する外国人留学生の意味世界
    (日本国際教育学会第27回大会 2016)
  • 私費外国人留学生の「日本留学」動機の生成-意思決定プロセスの分析から-
    (シドニー日本語教育国際研究大会2014 2014)
  • 統合的アプローチとしてのアドオン型授業デザインの提案
    (日本語教育方法研究会 2014)
more...
Education (2):
  • 2009 - 2013 Aoyama Gakuin University Graduate School of Social Informatics
  • 1993 - 1995 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • a master of education
Awards (1):
  • 1996 - 国際理解教育奨励賞 優秀賞
Association Membership(s) (3):
初年次教育学会 ,  LIBERAL AND GENERAL EDUCAITION SOCIETY OF JAPAN ,  日本語教育方法研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page