Rchr
J-GLOBAL ID:200901002275503704   Update date: Oct. 13, 2024

Tsubaki Akemi

ツバキ アケミ | Tsubaki Akemi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (6): PBL ,  職業統合的学習 ,  ビジネス実務 ,  インターンシップ ,  キャリア ,  Secretarial Studies
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2028 Research on Competence formation and the structure of cross-disciplinary Learning Outcomes of White-collar workers in the Business sector
  • 2020 - 2023 Japan-Korea comparison on versatility and specialty of learning outcomes and occupational competencies in the business field
  • 2016 - 2022 Research on the Possibility of Work Integrated Learning and Versatile Career Education Related to Professional Education in the Humanities
  • 2017 - 2021 Research on education programs and the tuning of vocational competency in business fields
  • 2013 - 2018 Functional Differentiation of Tertiary Education and Framework for Quality through Career and Vocational Education
Show all
Papers (13):
  • The Feasibility of Further Development of Internship into Work Integrated Learning: Focusing on Research Trends of Academic Societies through Research Journals. 2021. 24. 21-39
  • 椿, 明美, 和田, 佳子. 人文社会系学部卒後5年調査に見る、学び・経験と職業の関連性 -M-GTA による質的調査分析から-. 札幌国際大学紀要. 2021. 52. 67-82
  • 椿 明美, 和田佳子. 「人文・社会科学系大学の学び・経験と職業的レリバンス」調査. 九州大学教育社会学研究集録. 2020. 20
  • 吉本圭一, 亀野淳, 江藤智佐子, 椿明美, 古田克利, 和田佳子. ビジネス分野における学修成果マトリクスの改定プロセス. 吉本圭一編『分野別学修成果可視化と国際的分野間横断体系化による職業実践専門課程の質保証・向上(2)』成果報告書. 2020. 22. 59-64
  • 椿 明美. 「実務教育とインターンシップの関連性 ~札幌国際大学短期大学部の事例研究~」. 札幌国際大学研究紀要. 2019. 50
more...
MISC (9):
  • 椿 明美. 卒業生のためのキャリア支援ー同窓会と大学、新たな関係を探るー. 札幌国際大学紀要. 2005. 第36号 P.133-140. 36. 133-140
  • 椿 明美, 和田 佳子, 官尾 昌子. 企業の実状から探るビジネス実務教育の課題-札幌および近郊の企業秘書職に対する実態調査から-. 札幌国際大学紀要. 2001. 32. 175-185
  • An Approach to Secretarial Education under Present Business Conditions in Hokkaido. Journal of Sapporo International University. 2001. 32. 175-185
  • A Report on the Present Conditions of Employed Women in Hokkaido. Japan Society of Applied Business Studies. Hokkaido Conference. 2001
  • A Study of Secretarial Education from Actual Situation in Hokkaido. Japan Society of Applied Business Studies The 19th Conference. 2000
more...
Books (5):
  • インターンシップ : キャリア形成に資する就業体験
    学文社 2015 ISBN:9784762025297
  • 新しい時代の秘書ビジネス実務
    紀伊國屋書店 2009 ISBN:9784314101820
  • 新しい時代の秘書ビジネス論
    紀伊國屋書店 2006 ISBN:4314101598
  • 働く女性(ひと)
    文眞堂 2000 ISBN:4830943521
  • 成功する仕事の基本とビジネスマナー
    寿郎社 2000 ISBN:490226918X
Lectures and oral presentations  (30):
  • 文系大学における ジョブ型採用に対応し得るインターンシップの模索ー コロナ禍のインターンシップ調査から
    (日本インターンシップ学会北海道支部 2021年度研究会 2022)
  • ビジネス系大学教育における職業統合的学習
    (日本インターンシップ学会第22回大会 2021)
  • 職業統合的学習とインターンシップ研究
    (日本インターンシップ学会第22回大会 2021)
  • 豪州における職業統合的学習(WIL)実施大学の比較研究
    (日本インターンシップ学会第22回大会 2021)
  • 人文・社会科学系学部教育の社会的効用 ー卒業生アンケート調査結果から
    (2019年度日本インターンシップ学会北海道支部研究会 2020)
more...
Works (2):
  • 2001年度JACB助成研究(共同)職業選択・就職に関する教育支援プログラム
    2001 -
  • 《Research Papers Receiving Research Grant》A Study on Teaching Methods for Supporting with College Students to Find Job and Themselves
    2001 -
Work history (6):
  • 2022/04 - 現在 Sapporo International University
  • 2019/04 - 現在 Sapporo International University School of Humanities
  • 2020/04 - 2023/03 Sapporo International University
  • 2008/04 - 2019/03 Sapporo International Junior College
  • 2004/04 - 2008/03 Sapporo International Junior College
Show all
Committee career (18):
  • 2023/09 - 現在 日本インターンシップ学会 常任理事
  • 2018 - 現在 一般財団法人全国大学実務教育協会 資格教育課程審査常任委員会委員
  • 2023/04 - 2023/07 日本インターンシップ学会 選挙管理委員
  • 2018/06 - 2019/05 一般財団法人全国大学実務教育協会 資格教育課程審査常任委員会常任委員
  • 2017/06 - 2019/05 全国大学実務教育協会 資格教育課程審査常任委員会特別委員
Show all
Awards (2):
  • 2006/06 - 日本ビジネス実務学会 プレゼンターオブザイヤー賞優秀賞受賞
  • 2006/03 - 日本ビジネス実務学会第25回全国大会 全国大学実務教育協会実務教育優秀教員表彰
Association Membership(s) (3):
日本ビジネス実務学会 ,  CAREER DESIGN INSTITUTE-JAPAN ,  THE JAPAN SOCIETY OF INTERNSHIP AND WORK INTEGRATED LEARNING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page