Rchr
J-GLOBAL ID:200901005147951604
Update date: Jun. 27, 2024
Shinoda Haruo
シノダ ハルオ | Shinoda Haruo
Affiliation and department:
Research field (3):
Special needs education
, Clinical psychology
, Educational psychology
Research keywords (2):
臨床心理学
, Clinical Psychology
Research theme for competitive and other funds (12):
- 2016 - 2020 自閉症スペクトラム傾向のある大学生を対象としたプランニング力向上プログラムの開発
- 2010 - 2012 ニューロフィードバックによる行動制御の発達支援に関する実証的研究
- 2005 - 青年期軽度発達障害者における実行機能と自己理解
- 2005 - Executive Function and Self for Adolescence with Minor Developmental Disorder
- 2000 - 高等教育における軽度発達障害支援
- 2000 - Support System for Students with Minor Developmental Disorder
- 1998 - 書字の困難さに関する認知行動的検討
- 1998 - Cognitive Behavioral approach on difficulty among acquisition of writing skill
- 1995 - 注意とその障害に関する生理心理学的研究
- 1995 - Psychophysiological Study on Attention and Attention Deficit
- 1983 - 精神作業負荷の生理心理的計測
- 1983 - Psychophysiological Measurement of Mental Work Load
Show all
Papers (41):
-
篠田晴男. 対応指針に基づく障害学生支援の展開と今後の課題-合理的配慮の先にあるもの-. 立正大学障害学生支援室年報. 2022. 5・6合併号. 38-54
-
読み書きに困難さのある学生への多元的アセスメントと包括支援-実行機能にかかわる課題も含めて-. 立正大学障害学生支援室年報. 2021. 4. 67-77
-
篠田晴男, 篠田直子. 精神・発達障害のある学生のインフォーマルな成長支援とアセスメント. 立正大学障害学生支援室年報. 2021. 4. 57-66
-
饒波圭祐・刈田恵介・冨澤恵愛・島田直子・篠田晴男・森下陽美・高木伸子・櫻井郁子. コロナ禍におけるオンライン授業の実施と支援ニーズについて-障害特性をふまえた合理的配慮のあり方-. 立正大学障害学生支援室年報. 2021. 4. 78-88
-
刈田恵介, 篠田晴男, 篠田直子. ASD 傾向を有する大学生の修学支援ニーズとオンライン・グループワークの試み-情緒・認知面の支援を中心に-. 立正大学臨床心理学研究. 2021. 19. 9-15
more...
MISC (68):
-
Nakano, Y, Takahashi, T, Okazaki, S, Shinoda, H, Waki, T, Takeda, K, Sasaki, G. Creation of a New Professional Position of "Assessor" in Japanese Institutions of Higher Education - Introduction to the University of Tsukuba's Assessor. 2024. 19. 2. 7-18
-
SHINODA Haruo, SHIMADA Naoko, SHINODA Naoko. Psychoeducational assessments for college students who have traits or difficulties related to developmental and mental disorder as the evidence of support needs. Rissho University Disability Student Services Annual Report 2016. 2017. 1. 26-32
-
SHINODA Haruo, SHINODA Naoko. Self-growth in young adults with developmental disabilities through psychoeducational and psychosocial support for self-understanding and carrier development. Rissho University Disability Student Services Annual Report. 2017. 1. 21-25
-
SHINODA Haruo, SHINODA Naoko. Examination of factors related to self-growth in adolescents with disabilities through psycho-educational and social support for self-understanding and career development. The Journal of the Institute of Psychology. 2017. 15. 15. 1-6
-
SHINODA Haruo, NAKAKUKI Satomi, SHINODA Naoko, TAKAHASHI Tomone. Special needs related to developmental disorders in college students and social skill training as a transitional support for perceived difficulties. The Journal of the Institute of Psychology. 2017. 15. 15. 7-17
more...
Books (8):
-
大学生活と成長支援 : 発達障害学生支援の覚え書き
三恵社 2024 ISBN:9784866939032
-
発達障害のある大学生のアセスメント
金子書房 2024
-
発達障害のある人の大学進学
金子書房 2014
-
The useful visual field and ERP topography in persons with intellectual disabilities(Recent Advances in Human Brain Mapping)
Elsevier 2002
-
Changes in event-related potentials due to attention switching(Recent Advances in Human Brain Mapping)
Elsevier 2002
more...
Professional career (2):
Committee career (1):
Awards (4):
- 2016/08 - 日本カウンセリング学会 学校カウンセリング松原記念賞
- 2016/08 - Award for the best research paper of the year
- 2009 - Award for the Best Poster: the 2nd International Congress on ADHD
- 1999 - 日本臨床神経生理学会奬励論文賞
Association Membership(s) (5):
日本学校心理学会
, 日本人間工学会
, 日本心理臨床学会
, 日本生理心理学会
, 日本心理学会
Return to Previous Page