Rchr
J-GLOBAL ID:200901006767405614   Update date: Oct. 20, 2024

Komatsu Kayoko

コマツ カヨコ | Komatsu Kayoko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://www.nagaoka-id.ac.jp/course-teacher/postgraduate/%E5%B0%8F%E6%9D%BE-%E4%BD%B3%E4%BB%A3%E5%AD%90/
Research field  (1): Aesthetics and art studies
Research keywords  (2): art and education ,  Arts-Based Research
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2021 - 2024 Art Education and Citizenship Education: Social Possibilities of Arts-Based Research
  • 2020 - 2021 美術制作の感覚を伝える言葉の研究
  • 2018 - 2021 Developing the Theory of Inquiry-Based Learning with Arts-Based Research
  • 2018 - 2021 判断力養成としての美術教育の歴史的・哲学的・実践的研究
  • 2015 - 2018 Interdisciplinary Research on Dilettantism in Modern Arts
Show all
Papers (36):
  • Komatsu Kayoko. The Image and Human Formation: With a view to the creation and appreciation of visual art. International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan. 2023. 8
  • Komatsu Kayoko. Image and Human Formaiton: With a View to the Creation and Appreciation of Visual Art. Studies in the Philosophy of Education. 2023. 127. 1-7
  • Komatsu Kayoko, Takemoto Yutaro, Sakai Tomomi. Artist in Residence for Disclosing the Sensation of Artists: Projecting Arts into the Town. Nagaoka Institute of Design Bulletin. 2023. 20. 64-71
  • 小松佳代子. アーティストによる自己批評を図録に掲載すること-Arts-Based Researchの展開可能性. Articulation -区切りと生成展図録. 2022. 6-16
  • A Study on the Construction of Local Cultural Base Centered on Printmaking Studio. 2022. 19. 72-76
more...
MISC (31):
  • Komatsu Kayoko. Book Review on Citywalk and Urban Modality: Understanding the Wholeness of Spatial Experience written by KITA Yusuke. Nagaoka Institute of Design Bulletin. 2024. 21. 76-79
  • 小松 佳代子. 書評 西村拓生著『「美と教育」という謎 : プリズムとしてのシラー『美育書簡』』. 教育哲学研究 = Studies in the philosophy of education / 教育哲学会 編. 2022. 125. 123-128
  • Komatsu Kayoko. アゴラ 小松佳代子編著『美術教育の可能性 : 作品制作と芸術的省察』. Forum on Modern Education. 2019. 28. 175-178
  • 石黒 広昭, 岡田 猛, 小松 佳代子, 高木 紀久子. アートと教育-日本におけるArts-based educational researchの展開. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 104-104
  • Book Reviews : Tetsuo Watanabe, Jun Yamana, Nobumasa Seiriki, Hideki Shibayama (eds.), Educational Philosophy Linking Language and Art. 2019. 120. 187-192
more...
Books (27):
  • 啓発された眼:教育的鑑識眼と教育批評
    2024
  • アートベース・リサーチ・ハンドブック
    福村出版 2024 ISBN:9784571410789
  • Visual methods, a/r/tography & walking
    2023
  • アートベース・リサーチの可能性 : 制作・研究・教育をつなぐ
    勁草書房 2023 ISBN:9784326800650
  • articulation -区切りと生成 図録
    2022
more...
Lectures and oral presentations  (29):
  • Arts-Based Research and Citizenship Education
    (World Congress of International Society for Education through Art 2023)
  • アートベース・リサーチの可能性
    (日本ホリスティック教育/ケア学会第6回大会 2023)
  • Arts-Based Methods in Education Research in Japan-背景・内容・可能性
    (日本認知科学会芸術と情動分科会 2023)
  • The Image and Human Formation With a view to the creation and appreciation of visual art
    (2022)
  • 美術教育に横槍を入れる
    (第44回美術科教育学会東京大会キーノート 2022)
more...
Works (6):
  • Articulation -区切りと生成展
    2022 - 2022
  • アーティストは何を探究しているか
    冨井大裕, 藤原彩人, 生井亮司, 小松佳代子 2022 -
  • このすく展
    小松佳代子 2021 - 2021
  • My Working Place
    2020 - 2020
  • Walking in/along Kumano
    KOMATSU Kayoko 2019 - 2019
more...
Professional career (2):
  • (BLANK) (The University of Tokyo)
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (16):
  • 2021/04 - 現在 Nagaoka Institute of Design Graduate School of Design Professor
  • 2019/09 - 2023/03 Nagaoka University of Technology
  • 2018/04 - 2021/03 Nagaoka Institute of Design Graduate School of Design Associate Professor
  • 2007/04 - 2018/03 Tokyo University of the Arts associate professor
  • 2015/04 - 2016/09 Keio University
Show all
Committee career (6):
  • 2022/09 - 現在 新潟県文化振興有識者懇談会 座長
  • 2020/04 - 現在 NST新潟総合テレビ 番組審議委員
  • 2022/03 - 2023/03 新潟県文化振興財団 理事
  • 2007/11 - 2017/11 美術教育研究会 委員
  • 2013/09 - 2017/09 教育哲学会 編集委員
Show all
Awards (1):
  • British Council/日英教育フォーラムスカラーシップ
Association Membership(s) (4):
教育哲学会 ,  美術教育研究会 ,  教育思想史学会 ,  教育史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page