Rchr
J-GLOBAL ID:200901007662372660   Update date: May. 15, 2024

Yoshioka Naomi

ヨシオカ ナオミ | Yoshioka Naomi
Research field  (1): Sports science
Research keywords  (7): adapted sport ,  senior sport ,  Therapeutic Recreation ,  Welfare ,  Leisure ,  Therapy ,  Recreation
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2018 - 2023 発達に課題がある子どもへのチームスポーツ指導プログラムの開発とその評価
  • 2003 - 2006 Therapeutic Recreation Protcol in Long term Care Facilities
  • 2004 - An efficacy study of Recreation Activities in a Long-term Care facility
Papers (61):
  • 吉岡尚美, 重藤誠市郎, 内田匡輔. 発達障害児・者のスポーツ参加における障壁に関する 文献レビュー. 東海大学紀要体育学部. 2023. 52. 31-38
  • 吉岡 尚美, 重藤 誠市郎, 内田 匡輔. 発達障害児・者のスポーツ参加における障壁と対応-学校体育とクラブ活動参加に着目したASDと知的障害がある男性のケース. 日本体育・スポーツ・健康学会予稿集. 2023. 73. 639
  • Togo Etsuko, Iume Yumiko, Ohashi Megumi M., Yoshioka Naomi, Uchida Kyosuke. The Effects of Educational Materials for Parents of Children with Special Needs: An Examination of Parenting Styles and Values through Childrenʼs Extracurricular Activities. Tokyo Future University bulletin. 2022. 16. 155-164
  • 吉岡 尚美, 重藤 誠市郎, 内田 匡輔. 発達障害児・者のスポーツ・レクリエーション参加と障壁 -「障害児・者のスポーツライフに関する調査」を手がかりに-. 障害理解研究(Webジャーナル). 2022. 22. 15-26
  • Naomi Yoshioka, Seiichiro Shigeto. Effects of an Exercise Program on Aerobic Physical Activity Acquisition and Weight Management for a Person with Severe Intellectual Disability. The Asian Journal of Disable Sociology. 2019. 17. 15-26
more...
MISC (2):
  • 天野聡, 松本秀夫, 知念嘉史, 吉岡尚美, 木村季由, 小河原慶太, 恩田哲也, 村山勝, 内山秀一, 田村修治. 大学生の体力と生活習慣との関連. 日本体育学会大会予稿集. 2012. 63rd. 201-201
  • A study of the aging society and Yoka in Japan. The Asian journal of disable sociology. 2009. 9. 9-16
Books (10):
  • DCD・不器用な子も楽しめるスポーツがある社会のために : 運動に悩む子・先生・コーチへのメッセージ
    金子書房 2022 ISBN:9784760828524
  • 部活動指導員ガイドブック応用編
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623092758
  • グラウンド・ゴルフ2級普及指導員養成講習会テキスト
    公益財団法人日本グラウンド・ゴルフ協会 2015
  • 「うちの子、ちょっとヘン?」発達障害・気になる子どもを上手に育てる17章-親が変われば、子どもが変わる
    福村出版株式会社 2014
  • 気になる子の保育のための運動あそび・感覚あそび-その具体的な指導法-
    チャイルド本社 2013
more...
Lectures and oral presentations  (32):
  • A process for coping with barriers to community-sports participation among children with developmental disabilities
    (The 14th Asian Society of Child Care 2022)
  • 障害のある児童生徒にとって“望ましい”体育授業とは?
    (日本特殊教育学会第56回大会(2018大阪大会) 2018)
  • 有酸素運動が自閉症スペクトラム障害がある人の気分とストレス度に与える影響
    (日本体育学会第69回大会 2018)
  • 発達障がい者の運動習慣獲得に向けた支援-知的発達障害とADHDがある男性のケースから-
    (日本生涯スポーツ学会 第19回大会 2017)
  • スポーツ教室への参加が重複障害者の生活機能に及ぼす影響-ICFを用いた事例研究-
    (日本特殊教育学会 第55回大会 2017)
more...
Education (5):
  • 2009 - 2012 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences Doctoral Program in Human Care Science
  • - 2001 アイオワ大学 ヘルス・レジャー・スポーツ学研究科 セラピューティックレクリエーション
  • - 2001 University of Iowa Department of Health, Leisure & Sport Studies Therapeutic Recreation
  • - 1999 アイオワ大学 ヘルス・レジャー・スポーツ学部 セラピューティックレクリエーション
  • - 1999 University of Iowa Department of Health, Leisure & Sport Studies Therapeutic Recreation
Professional career (2):
  • Master(Therapeutic Recreation) (University of Iowa)
  • 博士(学術) (筑波大学大学院人間総合科学研究科)
Work history (5):
  • 2003/04 - 現在 Tokai University School of Physical Education Professor
  • 2010/04 - 2016/03 Tokai University School of Physical Education Department of Physical Recreation
  • 2005/04 - 2010/03 Tokai University School of Physical Education Department of Physical Recreation
  • 2003/04 - 2005/05 Tokai University School of Physical Education
  • 2001/08 - 2003/03 医療法人鳳香会東前病院 レクリエーショナルセラピスト
Awards (1):
  • 2011/07 - The Asian Society of Disable Sociology The 11th Asian Society of Disable Sociology International Conference Award
Association Membership(s) (9):
日本DCD学会 ,  Japanese Society for Adaoted Physical Education and Exercise ,  THE JAPANESE SOCIETY OF PHYSICAL FITNESS AND SPORTS MEDICINE ,  JAPANESE SOCIETY OF PUBLIC HEALTH ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF PHYSICAL EDUCATION,HEALTH AND SPORT SCIENCES ,  全米セラピューティックレクリエーション協会 ,  日本レジャー・レクリエーション学会 ,  日本障害理解学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page