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J-GLOBAL ID:200901009221320366   Update date: Jul. 22, 2024

Rika Tamura

タムラ リカ | Rika Tamura
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (4): Education - general ,  Sociology ,  Cultural anthropology and folklore ,  Local studies
Research keywords  (5): community education ,  ノンフォーマル教育 ,  Brazil ,  Development ,  教育人類学
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2016 - 2023 マジョリティに向けた多様化社会の公正教育の在り方:複合的考察
  • 2013 - 2016 Research on Non-formal Education towards Learner's Well-Being.
  • 2009 - 2011 Fundamental Research about non-formal education and social inclusion in Brazil
  • 2008 - 2009 ブラジル経済研究会
  • 2006 - 2008 グローバル化時代のラテンアメリカ地域研究と教育
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Papers (10):
  • 田村梨花. 「生きる」保障を政治に求める連帯の力-コロナ禍におけるブラジルの市民社会組織の活動から-. イベロアメリカ研究. 2023. 44. 特集. 37-56
  • Criation and Challange of Diverse Educational Spaces based on local articulation in Brazil. 2019. 58. 95-112
  • Rika Tamura. Integral Education in Brazil: Its Concepts and Practices. 2015. 49. 61-78
  • TAMURA RIKA. Fórum Social Mundial Amazônia: breve análise da relação com as ONGs locais. Encontros Lusófonos. 2009. 11. 14-28
  • 田村 梨花. 消費者運動と消費者行政. ブラジルの消費市場と新中間層の形成 平成20年度. 2009. 67-91
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MISC (6):
  • 上智大学イベロアメリカ研究所シンポジウム抄録(2022/11/21)子安昭子、マウロ・ネーヴェス、田村梨花、竹下幸治郎、舛方周一郎. ブラジルはどこに向かうのか-独立200周年の2022年に考える. Encontros Lusófonos. 2023. 24
  • 田村梨花. ボランティアという連帯、連帯から生まれる変化ーブラジルの事例. コミュニティ(第一生命財団). 2022. 169. 86-89
  • Brazil's 2018 Presidential Election and Civil Action for Social Justice. 2019. 1426. 30-33
  • 田村梨花. 「食」から世界とのつながりを考える-IGC「食&農カフェ」活動総括-. グローバル・コンサーン. 2019. 第1. 73-83
  • 田村梨花. ブラジルの教育改革-教育の民主化と地域社会との連携. 人間と教育. 2019. 101. 100-105
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Books (26):
  • ブラジルの人と社会 改訂版
    上智大学出版 2024 ISBN:9784324114087
  • 世界の食・農林漁業・環境シリーズ1ほんとうのグローバリゼーションってなに?
    農山漁村文化協会 2023 ISBN:9784540221132
  • ブラジルの社会思想 : 人間性と共生の知を求めて = Pensamento social Brasileiro
    現代企画室 2022 ISBN:9784773822120
  • ブラジルの社会思想ー人間性と共生の知を求めて
    2022 ISBN:9784773822120
  • ブラジルの社会思想ー人間性と共生の知を求めて
    現代企画室 2022 ISBN:9784773822120
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Lectures and oral presentations  (26):
  • 「ノンフォーマル教育」から学ぶ食と農と私のつながり
    (FFPJ第31回講座 編著者と語るシリーズ第2弾 ほんとうのグローバリゼーションってなに? 2024)
  • ブラジルにおける民衆教育:パウロ・フレイレの思想とNGOによる実践
    (連帯経済勉強会 2023)
  • 2022年選挙と市民社会組織-人権、参加、法治の側面から
    (上智大学イベロアメリカ研究所シンポジウム「ブラジルはどこに向かうのか-独立200年と大統領選の2022年に考える-」 2022)
  • 「生きる」保障を政治に求める-ブラジルの市民社会の動きから-
    (ラテンアメリカ・レクチャーシリーズ9「岐路に立つブラジル-独立200年と大統領選挙を迎える2022年を展望する-」(第2回) 2021)
  • 多言語多文化社会研究グループ報告
    (シンポジウム「マジョリティに向けた多様化社会の教育」(科研費・上智大学国際言語情報研究所共催) 2021)
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Professional career (2):
  • 学士(外国研究) (上智大学)
  • 修士(地域研究) (上智大学)
Work history (2):
  • 2000/04/01 - 2001/03/31 Research and Training Center for International Criminal Investigation and Police Cooperation, National Police Academy
  • 2000/04/01 - 2001/03/31 Keio Shiki Boys' Senior High School
Committee career (2):
  • 2015/04 - 現在 NPO ABC JAPAN Diretor
  • 2022/06 - 2024/05 Japan Association for Latin American Studies director
Association Membership(s) (7):
母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 ,  日本社会教育学会 ,  The Japan Society for Child Study ,  日本ラテンアメリカ学会 ,  日本社会学会 ,  日本教育社会学会 ,  ラテン・アメリカ政経学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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