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J-GLOBAL ID:200901009598147219   Update date: Jan. 30, 2024

Takagi Sachiko

タカギ サチコ | Takagi Sachiko
Affiliation and department:
Job title: professor
Other affiliations (1):
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general
Research keywords  (2): Teacher Education ,  Home Economics Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2023 これからの教師の成長を支える要件の抽出
  • 2014 - 2017 Comprehensive Research on the Utilization and Development of Digital Textbooks for Each Teaching Subject Being Taught in Japan
  • 2015 - 2017 災害食を活用した防災教育・食教育の研究
  • 2012 - 2016 教師としての成長を授業実践力の視点から把握する実証的方法に関する研究
  • 2007 - 2010 教員養成カリキュラム開発のための授業力育成に関する基礎研究
Papers (62):
  • 高木幸子, 一柳智紀, 杉澤武俊, 井口浩. 教職大学院授業における学習者の学びの特徴ー学卒院生と現職院生の比較ー. 新潟大学高等教育研究. 2022. 9. 9-16
  • Sachiko TAKAGI. Analysis of what issue in-service teachers learn from their teaching experiences. 2022. 14. 2. 295-303
  • Sachiko TAKAGI. Analysis of what in-service teachers learn from their teaching experiences. Bulletin of the Faculty of Education, Humanities and Social Sciences,NIIGATA UNIVERSITY. 2021. 14. 1. 101-114
  • 野中美津江, 鈴木真由子, 鈴木民子, 荒井紀子, 小川裕子, 高木幸子. 家庭科の意義・役割や生活実態を探る高校生調査および全国調査の総括. 日本家庭科教育学会. 2018. 61. 3
  • 高木幸子. これからの家庭科教員養成に求められる教職課程. 日本家庭科教育学会誌. 2018. 61. 2. 114-116
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MISC (3):
  • 野中美津枝, 鈴木真由子, 鈴木民子, 荒井紀子, 小川裕子, 財津庸子, 高木幸子, 中西雪夫, 藤田昌子, 日景弥生, et al. 「『家庭生活に関わる意識や高等学校家庭科に関する全国調査』シリーズ3(高等学校家庭科男女必修の成果と課題を探る高校生調査および全国調査の総括). 日本家庭科教育学会誌、第61巻第3号、2018年11月、pp.164-171. 2018. 61. 3. 164-171
  • Takagi Sachiko. Development of the teaching material for making home economics lesson in teacher education: an evidence-based practice. Bulletin of the Faculty of Education Humanities and social sciences. 2010. 2. 2. 241-254
  • Takagi Sachiko. Examination of mutual effects with regard to the linkage of teaching practice and trial lesson. 2009. 13. 9-12
Books (18):
  • SDGsと家庭科カリキュラム・デザイン : 探究的で深い学びを暮らしの場からつくる(増補版)
    教育図書 2022 ISBN:9784877304621
  • SDGsと家庭科カリキュラム・デザイン : 探究的で深い学びを暮らしの場からつくる
    教育図書 2020 ISBN:9784877304355
  • 未来に向かう家庭科ーリスクに向き合う授業の創造
    開隆堂 2018 ISBN:9784304021572
  • 新小学校学習指導要領改訂のポイント
    日本標準 2017 ISBN:9784820806202
  • 家庭科授業がわかる・できる・みえる-家庭科教員養成課程における授業実践力の育成
    教育図書 2016
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Lectures and oral presentations  (33):
  • 教員養成機関で育成したい家庭科教員としての資質・能力
    (平成30年度日本教育大学協会家庭部門大会 2018)
  • 未来をつくる力と家庭科はどうかかわるか
    (日本家庭科教育学会第61回大会 2018)
  • 家庭生活に関わる意識や高等学校家庭科に関する全国調査(最終報告)
    (日本家庭科教育学会例会 2017)
  • 家庭生活に関わる意識や高等学校家庭科に関する全国調査(中間報告)
    (日本家庭科教育学会第60回大会 2017)
  • 中学校家庭科においてデジタル教科書を使用する効果と課題-3人の教師が行った授業の観察と聞き取り調査から-
    (日本教材学会第28回研究発表大会 2016)
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Works (2):
  • 日本家庭科教育学会北陸家庭科授業実践研究会Ver.2
    2009 - 2013
  • 日本家庭科教育学会北陸家庭科授業実践研究会
    2006 - 2009
Education (3):
  • - 2011 Tohoku University Graduate School, Division of Education
  • - 2000 Naruto University of Education Graduate School, Division of School Education
  • - 1982 Nara Women's University Faculty of Home Economics
Professional career (2):
  • 教育学修士 (鳴門教育大学)
  • 博士(教育学) (東北大学)
Work history (7):
  • 2022/06 - 現在 Niigata University Faculty of Education professor
  • 2022/06 - 現在 Niigata University Professional School for Teacher Education professor
  • 2016/04/01 - 現在 Niigata University Graduate School of Education School Education Professor
  • 2011/11/01 - 現在 Niigata University Graduate School of Education School Education Professor
  • 2012/04/01 - 2016/03/31 Niigata University Graduate School of Modern Society and Culture Human Developmental Studies Professor
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Committee career (7):
  • 2017/07 - 2019/06 日本家庭科教育学会 常任理事
  • 2016/04 - 2019/03 理事
  • 2015/07 - 2017/06 日本家庭科教育学会 理事
  • 2013/05 - 2016/04 理事
  • 2011/07 - 2013/06 日本家庭科教育学会 常任理事
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Awards (1):
  • 2019/06 - The Japan association of Home Economics Education Society Award Development of Home Economics Teacher Training Curriculum Focused on Improving Practical Teaching Ability
Association Membership(s) (4):
The Japanese Association of Educational Psychology ,  Japan Society for Educational Technology ,  The Japan Society of Home Economics ,  The Japan Association of Home Economics Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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