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J-GLOBAL ID:200901010494345610
Update date: Sep. 19, 2024
HIROTA Teruyuki
ヒロタ テルユキ | HIROTA Teruyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Sociology
, Education - general
, Sociology of education
Research keywords (1):
教育改革 教育思想 教育言説 教育の不平等 教育の権力性 教育機会 社会変動 青少年 非行 子育て 高等教育 家庭教育 教員養成 矯正教育
Research theme for competitive and other funds (20):
- 2022 - 2027 冷戦体制下の日本における教育労働運動の構造と機能に関する研究
- 2019 - 2022 Research on Internationalization of Education Research: Focusing on the roles of academic associations
- 2019 - 2022 A study on the influence of the education labor movement structure on education politics in postwar Japan
- 2017 - 2020 Factors of Organizational Context Towards Curriculum Improvement through the Usage of Referential Standards
- 2016 - 2019 A study on the influences of political and economic fluctuations on the movement by Japan Teachers' Union in postwar Japan
- 2013 - 2016 Interaction between Education Labor Movements and Social/Education System in Post War Japan
- 2012 - 2015 Pedagogical Studies on the Formation and Development of "Correctional Culture" in Juvenile Training Schools
- 2010 - 2012 Studies on the Theoretical and Practical Integrity between Social Theories and Frameworks, and the Actual Designs of Educational Systems
- 2009 - 2011 Interdisciplinary Comparative History of the Abandonment and Protection of Children
- 2009 - 2011 A pedagogical study on the structure and processes of correctional education in the Japanese prisons and reform schools
- 2008 - 2010 Interdisciplinary survey on the concept of "competence" in Education
- 2006 - 2008 刑務所及び少年院における矯正教育の実態と機能に関する教育学的研究
- 2006 - 2008 A study for the rebuilding of the theoretical framework of sociology of education in the globalizing and post-industrializing society
- 2005 - 2006 The Social Function of Kindergarten Education in the Community in Modern Japan : Focused on the Case of Tsuchiura Kindergarten in Ibaraki Prefecture
- 2002 - 2004 Comparative Sociology on Cohesion and Conflict between Industry-Labour Policies and Education Policies in the Process of Modernization
- 2001 - 2002 戦前期の国鉄における低学歴層の学習機会・技能形成と職業移動に関する研究
- 1998 - 2000 The Social Functions of Secondary schools between the two World Wars : From the cases in two defferent areas
- 1995 - 1995 〈学童の心身の健康〉をめぐる教育言説の生成過程に関する歴史社会学的研究
- 1994 - 1994 体罰論議を通してみた〈教育言説〉の歴史的変容に関する社会的研究
- 1989 - 1991 Field Research on Distance Education in Rural Areas in Asian and Pacific Region
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Papers (39):
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広田照幸. 平垣派の形成と解体--1950年代日教組における路線選択--(下). 研究紀要. 2022. 104. 119-146
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広田照幸. 日教組のスローガン「平和を守り真実をつらぬく民主教育の確立」の成立過程. 教育学雑誌. 2022. 59. 1-14
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広田照幸. 1958-63年の日本教職員組合における中央執行委員の派閥分類の試み. 教育学雑誌. 2022. 58. 1-14
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広田照幸. 平垣派の形成と解体--1950年代日教組における路線選択--(上). 研究紀要. 2022. 103. 45-67
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広田照幸. 1950年代初頭における労働者同志会の結成と日教組幹部. 研究紀要. 2021. 102. 75-102
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MISC (35):
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広田照幸. ポスト『教授会自治』時代における大学自治. 世界. 2019. 920. 80-90
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広田照幸. AIが生む教育の未来. 教育展望. 2019. 65. 1. 49-53
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広田照幸. 大学教育の分野別質保証と参照基準. IDE大学協会『IDE 現代の高等教育』. 2018. 605. 44-47
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広田照幸・冨士原雅弘・香川七海. 「教師の倫理綱領」の再検討--作成過程を中心として--. 『日本の教育史学』教育史学会紀要. 2018. 61. 6-18
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広田照幸・德久恭子・高木加奈絵. 1980年代の路線選択をめぐる日教組の内部政治--石井亮一文書に見る400日抗争の実際--. 日本大学文理学部人文科学研究所『研究紀要』. 2018. 95. 51-76
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Books (28):
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学校はなぜ退屈でなぜ大切なのか
筑摩書房 2022
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歴史としての日教組 上 --結成と模索--
名古屋大学出版会 2020
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歴史としての日教組 下 --混迷と和解--
名古屋大学出版会 2020
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大学論を組み替える
名古屋大学出版会 2019
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教育改革のやめ方--考える教師、頼れる行政のための視点
岩波書店 2019
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Lectures and oral presentations (41):
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1950年代の日教組と発見された速記史料の意義
(速記140年記念フォーラム「1954年日教組速記史料の解読--速記科学と教育史学の連携による新たな歴史--」 2022)
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第11回定期大会における旭丘中学事件と政治的中立
(速記140年記念フォーラム「1954年日教組速記史料の解読--速記科学と教育史学の連携による新たな歴史--」 2022)
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日教組のスローガン「平和を守り真実をつらぬく民主教育の確立」の成立と教育基本法
(日本大学教育学会秋季学術発表会 2022)
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日教組定期大会にみる『平和教育』--1950-70年代の変化--
(日本教育学会第81回大会 2022)
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夢と希望をもって教育を考えていくために--社会の変容と教育--
(第71次教育研究全国集会 2022)
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Awards (1):
- 1997/11 - 第19回サントリー学芸賞(思想・歴史部門)
Association Membership(s) (4):
日本社会学会
, 教育史学会
, 日本教育学会
, 日本教育社会学会
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