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J-GLOBAL ID:200901010562084332   Update date: Jun. 16, 2024

KISHI MANABU

きし まなぶ | KISHI MANABU
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kishilab.sakura.ne.jp/wb/
Research field  (2): Educational technology ,  Educational psychology
Research keywords  (9): Methodology of Eduation ,  PISA読解力 ,  資質・能力 ,  Competency ,  Comprehension and Production of Expository Text ,  Data Analysis ,  質問紙調査法 ,  Educational Evaluation ,  Educational Measurement
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2010 - 2012 The fundamental study of teaching method for comprehending documents with non-continuous texts.
  • 2005 - 2007 FUNDAMENTAL STUDY ON THE METHOD FOR INSTRUCTING EXPOSITORY SKILL UNDER ICT CONDITION.
  • 2002 - 2004 FUNDAMENTAL STUDY ON THE METHOD OF INSTRUCTION OF TECHNICAL COMMUNICATION SKILL
  • 1995 - 1997 FUNDAMENTAL STUDY OF TEACHING SKILLS FOR EXPOSITORY WRITING.
  • 1989 - 1989 乳児の音韻知覚の特性に関する研究
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Papers (84):
  • 荒巻恵子, 岸 学, 下田誠, 望月耕太. 項目反応理論による専門性開発ニーズ尺度の項目母数と特徴. 帝京大学高等教育開発センターフォーラム. 2023. 10. 1-15
  • 永尾由樹子, 新庄有希, 大山凌輔, 福山雄三, 小谷英太郎, 岸 学. 離床パンフレット改訂前後の患者の意欲の変化と行動の変化. 第53回日本看護学会学術集会抄録集. 2022. 53. 245-245
  • 荒巻恵子, 岸 学. 項目反応理論を用いた専門性開発へのニーズ尺度分析. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2. B6. 122-129
  • 岸 学, 中村光伴. 全体図と部分図の理解に及ぼす学習スタイルの影響 ー 図の理解に影響する個人差要因を探る ー. 第2回 テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会 発表論文集. 2020. 14-16
  • 中村光伴, 岸 学. 混成型テキストの理解について(2)~ワーキングメモリ容量の少ない者の読解過程~. 第2回 テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会 発表論文集. 2020. 12-14
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MISC (13):
  • 山本 博樹, 島田 英昭, 瀬尾 美紀子, 東原 文子, 吉田 甫, 岸 学, 鹿毛 雅治. J035 児童・生徒における教材学習のつまずきと支援 : 支援ニーズをくみ取る論理と方法論(自主シンポジウム). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2010. 52. 0. 162-163
  • WATAI Masayasu, KISHI Manabu. About Knowledge Structure of Words in Information Education. 1996. 12. 287-288
  • Iwatate Kyoko, Kishi Manabu, Takahashi Michiko. Analysis of the formation process of friends in elementary school (3) : From the relation between the changing patterns of ISSS for six years and perceived competence and teacher's ratings of children's school behavior. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Series I, Science of education. 1994. 45. 275-286
  • Takahashi Michiko, Kishi Manabu, Iwatate Kyoko. Analysis of formation process of friendship in elementry school : from the point of view of recorganization of class members and perceived competence. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Series I, Science of education. 1993. 44. 173-183
  • Hachino Masao, Takahashi Michiko, Kishi Manabu, Iwatate Kyoko. The Prosess of Developing Peer Relationship during first two years in elementary school. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Series I, Science of education. 1990. 41. 209-226
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Books (45):
  • 教師のための説明実践の心理学
    ナカニシヤ出版 2019
  • 読書教育の未来
    ひつじ書房 2019
  • 学校教育ではぐくむ資質・能力を評価する
    図書文化 2019
  • 教育の学際化と国際化に向けて
    東京学芸大学出版会 2018
  • 21世紀の学習者と教育の4つの次元:知識、スキル、人間性、そしてメタ学習
    北大路書房 2016
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Lectures and oral presentations  (49):
  • 看護研究でのデータの収集・集計・分析
    (第24回 京都府中・北丹看護研究発表会 講演 2022)
  • 新学習指導要領で培うコンピテンシー
    (お茶の水女子大学付属高等学校 第26回公開教育研究会講演 2022)
  • 教育評価 (臨地実習指導者講習)
    (日本医科大学 臨地実習指導者講習 (9回実施) 2022)
  • 質問紙調査とデータ処理法
    (日本医科大学付属4病院看護研究講習(年2回で計36回実施) 2022)
  • Can Competency Be Fostered in Class ? : Concept, Method and Dissemination
    (2021)
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Education (3):
  • 1977 - 1980 Waseda University
  • 1973 - 1976 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences
  • 1969 - 1973 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (2):
  • 博士(心理学) (筑波大学)
  • 文学修士 (早稲田大学大学院文学研究科)
Work history (22):
  • 2022/04 - 現在 東京学芸大学 教育インキュベーション推進機構 共同研究員
  • 2019/04 - 現在 テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会 代表
  • 2016/04 - 現在 一般財団法人 テクニカルコミュニケーター協会 理事
  • 2016/04 - 現在 Tokyo Gakugei University
  • 2016/04 - 2022/03 Tokyo Gakugei University Research Organization for Next-Generation Education Specially Appointed Professor
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Committee career (16):
  • 2018/04 - 現在 一般財団法人 テクニカルコミュニケーター協会 理事
  • 2015/04 - 2023/03 日本読書学会 理事
  • 2006/04 - 2023/03 日本読書学会 常任編集委員会委員
  • 2003/03 - 2014/02 日本教育工学会 常任編集委員会委員
  • 2005/01 - 2011/12 日本教育心理学会 常任編集委員会委員
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Association Membership(s) (9):
日本読書学会 ,  一般財団法人 テクニカルコミュニケーター協会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本認知心理学会 ,  認知科学会 ,  行動計量学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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