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J-GLOBAL ID:200901011363495834   Update date: Mar. 16, 2024

Shigematsu Hirotake

シゲマツ ヒロタケ | Shigematsu Hirotake
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): http://shige.edu.yamaguchi-u.ac.jp/
Research field  (4): Structural and functional materials ,  Inorganic materials ,  Semiconductors, optical and atomic physics ,  Science education
Research keywords  (1): Dielectric, Functional Materials, Structural Phase Transition, Structure Analysis, Soft Phonon
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2015 - 現在 酸化物固体の焼結過程における組成解析
  • 2010 - 現在 誘電体結晶におけるインコメンシュレート変調出現の構造的起源 ~統計力学的解析法を用いて~
  • 2010 - 現在 地域に根差したエネルギー環境教育プログラムの開発(山口編)~ネットワークの構築、人材育成、教育普及~
  • 2022 - 2026 令和の日本型学校教育を推進する教員のICT活用指導力育成モデルの開発
  • 2015 - 2016 エネルギー環境教育ネットワークを活用した人材育成と教育普及
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Papers (89):
  • 川波 蒼, 重松宏武. 小学校理科「電流がつくる磁力」における理解度向上のための教材提案及び定量的評価. 山口大学教育学部研究論叢. 2024. 73. 67-78
  • 石田裕太郎, 重松宏武. 高等学校物理「ドップラー効果」の理解度向上に向けた教材提案および定量的評価. 山口大学教育学部研究論叢. 2024. 73. 79-90
  • クリタ, カツヒロ, Tsumori, Narushi, Akiyama, Hiroyuki, Takeda, Takashi, Tanaka, Satoshi, Shibata, Masaru, Shigematsu, Hirotake. The research and development of teaching materials in elementary and junior high school science lessons II : lessons of using digital voltmeter in elementary school. Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training. 2023. 56. 97-106
  • 樋口拓海, 重松宏武. 高等学校物理「RLC 直列共振回路」における理解度向上のための教材開発. 山口大学教育学部研究論叢. 2023. 72. 213-221
  • 栗田克弘, 津守成思, 秋山広之, 柴田勝, 重松宏武. 小中学校の関連を意識した新しい理科学習教材の開発と授業実践研究 ~小学校における「電圧」の導入について~. 山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要. 2022. 54. 1-12
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MISC (38):
  • Mashiyama H., Miyoshi T., Shigematsu H., Kimura H., Noda Y. 24pWY-10 Zero point vibration and local potentials of NaNO_2. Meeting abstracts of the Physical Society of Japan. 2010. 65. 2. 911-911
  • Miyoshi T., Mashiyama H., Asahi T., Shigematsu H., Kimura H., Noda Y. 27pPSB-2 The difference between KDP and DKDP studied by single-crystal neutron structural analysis. Meeting abstracts of the Physical Society of Japan. 2009. 64. 2. 883-883
  • 中山 慎也, 重松 宏武. A19 指導要領改訂に伴う教員研修の実施とその評価 : 小学6年生理科「電気の利用」発電・蓄電. 日本理科教育学会中国支部大会研究発表要項. 2009. 58. 27-27
  • Shigematsu H., Ikezoe C., Akishige Y. 23aZD-6 Structure Phase Transitions in (K_<1-x>Rb_x)_2SeO_4 (x<0.15). Meeting abstracts of the Physical Society of Japan. 2006. 61. 2. 780-780
  • Akishige Yukikuni, Ohnishi Yukari, Shigematsu Hirotake. 25aZD-8 Ferroelectric and Piezoelectric Properties of KF doped BaTiO_3. Meeting abstracts of the Physical Society of Japan. 2006. 61. 2. 803-803
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Lectures and oral presentations  (112):
  • チタン酸バリウム室温の強誘電構造は否定できるのか?
    (日本結晶学会令和3年度年会 2021)
  • 電池の内部抵抗測定実験を通した「電流計・電圧計の内部抵抗」の取り扱い
    (第68回日本理科教育学会中国支部大会 2019)
  • 高校物理における「偏光」の取り扱い ~偏光板の仕組みと透過光の特性を考えるための教材製作とその活用実践報告~
    (第68回日本理科教育学会中国支部大会 2019)
  • 並列回路における電池の内部抵抗が与える影響 -電球の明るさ及びモーターの回転数に関する半定量的評価と実験による検証-
    (第68回日本理科教育学会中国支部大会 2019)
  • 原子力規制人材育成における学校教員向け放射線教育プログラムの開発及び実践研究
    (日本原子力学会 2019年秋の大会 2019)
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Education (3):
  • 1993 - 1995 University of Tsukuba Graduate School, Division of Engineering Institute of Applied Physics
  • 1991 - 1993 Yamaguchi University Graduate School, Division of Natural Science
  • 1987 - 1991 Yamaguchi University Faculty of Science Department of Physics
Professional career (2):
  • Doctor of Engineering (University of Tsukuba)
  • 理学修士 (山口大学)
Work history (7):
  • 2021/04 - 現在 山口大学 教育研究評議会 評議員
  • 2017/04 - 現在 山口大学 副学長補佐(地域連携担当)
  • 2016/04 - 現在 YAMAGUCHI UNIVERSITY Faculty of Education Professor
  • 2009/04 - 2016/03 YAMAGUCHI UNIVERSITY Faculty of Education Associate Professor
  • 2007/04/01 - 2009/03/31 Shimane University, Faculty of Education, Science and Environmental Studies Associate Professor
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Association Membership(s) (6):
The Physics Education Society of Japan ,  Japan Association of Energy and Environmental Education ,  The Japan Society of Calorimetry and Thermal Analysis ,  The Crystallographic Society of Japan ,  The Japanese Society for Neutron Science ,  The Physical Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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