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J-GLOBAL ID:200901012344941862   Update date: Nov. 29, 2024

Yoneda Sakiko

ヨネダ サキコ | Yoneda Sakiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Foreign language education ,  Linguistics ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (17): 英語教育、小学校英語、教員養成、英語力、省察 ,  児童の学力と動機づけに関する調査 ,  - ,  - ,  J-POSTL エレメンタリー ,  Global Standard ,  Cambridge Examinations ,  Consistent Education from Primary to Tertiary Level ,  CEFR ,  Teacher Education in Elementary School ,  Teaching English to Children ,  英語教育 ,  言語習得 ,  言語転移 ,  Teaching English as a Foreign Language ,  Language Acquisition ,  Language Transfer
Research theme for competitive and other funds  (22):
  • 2023 - 2026 Methods for Developing Reflective Skills at each Level of the English Teaching Curriculum for Elementary and Secondary English Language Teachers
  • 2019 - 2022 省察ツールとしてのポートフォリオの体系化と活用ガイドの開発
  • 2019 - 2022 省察ツールとしてのポートフォリオの体系化と活用ガイドの開発
  • 2016 - 2019 Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages: Development of J-POSTL Elementary
  • 2015 - 2018 -
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Papers (44):
  • Building a Community of Graduate English Teachers: The Tamagawa University English Language Teacher’s Association(ELTama) and Future Challenges. The Ronso, Bulletin on College of Humanities, Tamagawa University. 2024. 64. 1-8
  • 米田 佐紀子. 中学校へのパスポート」を用いた小学校言語活動一覧作成の試み:4技能編「道案内」. 玉川大学教師教育リサーチセンター年報. 2023. 13. 19-28
  • Shun Morimoto, Sakiko Yoneda. Developing and Practicing a Methodology to Promote Deep Reflection across Primary and Secondary School Levels in a Secondary-Education Educational Practice Seminar. Language Teacher Education. 2023. Vol.10. No. 2. 1-21
  • 森本俊, 米田佐紀子. 教職実践演習(中・高)」における小中高を見通したリフレクションの可能性-深い省察を促すための方法論の開発と実践-. 言語教師教育. 2023. Vol. 10. No. 1. 1-20
  • 米田 佐紀子, 西村 洋一. 公立小学校の児童はCEFR A1に到達できるか: 4技能テストによる学力調査と動機づけ調査から. 中部地区英語教育学会紀要. 2020. 49. 157-164
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MISC (52):
  • 米田 佐紀子, 土屋 佳雅里, 山口 高領. 「中学校へのパスポート(仮称)」作成に向けた予備調査. Language Teacher Education 言語教師教育 2022. 2022. 9. 1. 132-141
  • 米田 佐紀子. J-POSTL エレメンタリー開発のための経年調査における質問紙調査の 質的分析結果報告. Language Teacher Education 言語教師教育 2022. 2022. 9. 1. 103-119
  • OSADA, Eri, YONEDA, Sakiko. Analysis of English Textbooks for Primary School Focusing on Reading and Writing in Comparison with ELP Descriptors. Journal of the Chubu English Language Education Society. 2022. 51. 233-240
  • YONEDA, Sakiko. Students' Growth and Learning in Elemetary English Teacher Pre-Service Education: Follow-up Research Using the J-POSTL Elementary over Time. Language Teacher Education. 2021. 8. 2. 62-73
  • 米田 佐紀子. 『小学校英語指導者のポートフォリオ』の使用実践例. 『教職課程担当者のためのポートフォリオ指導の実践と成果の分析方法』JACET教育問題研究会主催ワークショップ.(オンライン開催). 2021
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Books (8):
  • ケンブリッジ英検KET実践問題集
    基礎学力研究所 2016
  • American Headway, Level 5
    オックスフォード大学出版 2009
  • American Headway, Level 4
    オックスフォード大学出版 2009
  • American Headway, Level 3
    オックスフォード大学出版 2009
  • American Headway, Starter
    オックスフォード大学出版 2009
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Lectures and oral presentations  (52):
  • 小学校英語学習ポートフォリオ開発「中学校へのパスポート」
    (言語教育エキスポ2022 2022)
  • J-POSTLエレメンタリー -小学校教職課程での活用実践報告-
    (言語教育エキスポ2022 2022)
  • J-POSTL エレメンタリーの開発-小学校教職課程履修学生のためのCan-do記述文-
    (大学英語教育学会(JACET) 第60回記念国際大会(オンライン開催) 2021)
  • Examining the efficacy of a new Japanese course of study in enhancement of Japanese primary school pupils’ English proficiency
    (19th AILA World Congress (2021) 2021)
  • Ensuring pedagogical consistency between primary- and secondary-level foreign language education through portfolios in Japan
    (19th AILA World Congress (2021) 2021)
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Works (15):
  • 『小学校英語指導者のポートフォリオ』 J-POSTLエレメンタリー 教職課程における活用実践
    監 修, 神保尚武, 校閲, 編集, 久村 研, 執筆者, 安達理恵, 岩中貴裕, 長田恵理, 樫本洋子, 加藤拓由, 髙木亜希子, 竹田里香, 土屋佳雅里, 永倉由里, 中山夏恵, Benthien, Gaby, 山口高領, 米田佐紀子 2022 - 現在
  • 小学校英語指導者のポートフォリオ J-POSTLエレメンタリー紹介動画
    J-POSTLエレメンタリー紹介動画作成委員会, 監修, 神保尚武, 久村 研, 委員, 栗原文子, 米田佐紀子, 長田恵理, 山口高領 2021 - 現在
  • 平成19年度科学研究費補助金 基盤研究C 「小学校英語で培われる英語力についての研究-国際的評価基準を用いて」
    2007 - 2009
  • 金沢市小学校教育研究会英語部会主催 講演 「児童期の英語教育で身に付けられる力についての短期的・長期的検証-実践と研究-」
    2009 -
  • 台湾小学校英語研究調査(統括)
    2008 -
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Education (6):
  • 1996 - 2005 金沢大学 大学院 博士課程 環境科学研究科
  • 1996 - 2005 Kanazawa University Graduate School, Division of Environmental Science
  • 1994 - 1995 SAN JOSE STATE UNIVERSITY Dept. of Linguistics and Language Development Linguistics
  • 1983 - 1985 Yokohama National University Graduate School of Education
  • 1983 - 1985 Yokohama National University Graduate School, Division of Education
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Professional career (4):
  • 博士(文学) (金沢大学)
  • Master of Arts,Linguistics (San Jose State University)
  • 教育学修士 (横浜国立大学)
  • 文学士 (清泉女子大学)
Work history (17):
  • 2017/04 - 現在 Tamagawa University Faculty of Literature, Department of English Language Education Professor
  • 2016/04 - 2017/03 金沢大学 国際基幹教育院 非常勤講師
  • 2008/04 - 2017/03 Hokuriku Gakuin University Faculty of Integrated Human Studies Professor
  • 2003/04 - 2017/03 北陸学院小学校 英語スーパーバイザー兼指導者
  • 2012/04 - 2016/03 富山県立大学 工学部 非常勤講師
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Committee career (16):
  • 2019/10 - 2022/03/06 大学英語教育学会(JACET)教育問題研究会 JACET教育問題研究会『小学校英語指導者のポートフォリオ』J-POSTLエレメンタリー教職課程における活用実践 編集・運営委員長
  • 2020/09/17 - 2021/03 JACET教育問題研究会 JACET教育問題研究会 J-POSTLエレメンタリー紹介動画作成委員会委員
  • 2019/08 - 2021/03 大学英語教育学会(JACET)教育問題研究会 J-POSTLエレメンタリー 編集・運営委員(委員長)
  • 2019/08 - 2021/03 大学英語教育学会(JACET)教育問題研究会 J-POSTLエレメンタリー紹介動画作成委員
  • 2019/04 - 2021/03 JACET教育問題研究会 JACET教育問題研究会『小学校英語指導者のポートフォリオ』( J-POSTLエレメンタリー)編集・運営委員委員長
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Awards (1):
  • 1995/05 - San Jose State Univeristy, Gaduate School, Department of Linguistics and Language Development Yanklee Memorial
Association Membership(s) (6):
中部地区英語教育学会 ,  語学教育研究所 ,  日本児童英語教育学会 ,  全国語学教育学会 ,  大学英語教育学会 ,  全国英語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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