Rchr
J-GLOBAL ID:200901012479402732
Update date: Mar. 22, 2024
Kino Kazuyo
キノ カズヨ | Kino Kazuyo
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (2):
Educational psychology
, Social psychology
Research keywords (9):
コミュニケーション
, 共感性
, 有能感
, 対人関係
, 情動
, empathy
, competence
, interpersonal relationship
, Emotion
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2015 - 2021 A long-term follow-up study of psychological impacts following the 2011 Great East Japan Earthquake
- 2014 - 2018 Understanding and support of mothers with children with developmental disorders during the transition to elementary school.
- 2014 - 2018 Multidimensional understanding of "desirable styles of empathy for kindergarten and nursery-school teachers" and a proposal of the educational program
- 2007 - 2009 The synthetic study on assumed competence in youths : Focusing on it's building factors and problem behaviors.
- 2006 - 2008 Adolescents'emotional responses as an observer : Their individual differences and social meanings
- 1996 - 2008 anger expression and interpersonal relationship
- 2003 - 2006 Research on the transmission schema of kansei information between objects and humans
- 2003 - 2005 Relationships between the perceived assumed-competence based on undervaluing others and aroused emotions of anger and sadness.
Show all
Papers (43):
-
木野和代. 後悔感情の社会的共有に関する予備的検討. 宮城学院女子大学大学院人文学会誌. 2022. 23. (25)-(37)
-
木野和代,内田千春. 若手保育者の職務経験と精神的健康-共感性とレジリエンスを考慮した事例の検討-. 宮城学院女子大学発達科学研究. 2021. 21. 69-80
-
木野和代, 高橋靖子. 保育者志望の女子大学生における共感性の多次元的把握と保育者特性との関連. 宮城学院女子大学研究論文集. 2020. 131. 75-88
-
高橋靖子, 木野和代. 保護者の望む「保育者の共感的関わり」に関する質的検討:母親へのインタビューに基づいて. 愛知教育大学教職キャリアセンター紀要. 2020
-
内田千春, 木野和代. 保育者養成で行う「共感疲労に陥らないための共感性プログラム」の提案と評価-ふりかえり課題記述内容の分析による評価報告-. ライフデザイン学研究. 2020. 15. 11-28
more...
MISC (8):
Books (4):
-
『コンピテンス』速水敏彦(監修)
ナカニシヤ出版 2012
-
『仮想的有能感の心理学』速水敏彦(編)
北大路書房 2012
-
『対人関係のダークサイド』加藤司・谷口弘一(編著)
北大路書房 2008
-
『怒りの心理学』湯川進太郎(編)
有斐閣 2008
Education (3):
- 1998 - 2001 名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 教育心理学専攻(博士課程後期課程)
- 1996 - 1998 名古屋大学大学院 教育学研究科 教育心理学専攻(博士課程前期課程)
- 1992 - 1996 Nagoya University School of Education
Professional career (2):
- 博士(教育心理学) (名古屋大学)
- 修士(教育心理学) (名古屋大学)
Work history (6):
Awards (1):
- 2020/10 - 公益社団法人日本心理学会 公益社団法人日本心理学会学術大会特別優秀発表賞 東日本大震災が大学生の生活観・人生観に与えた影響(10)--9回にわたる全国定期調査の分析--
Association Membership(s) (8):
東北心理学会
, 東海心理学会
, 日本感性工学会
, 日本カウンセリング学会
, 日本感情心理学会
, 日本社会心理学会
, 日本教育心理学会
, 日本心理学会
Return to Previous Page