Rchr
J-GLOBAL ID:200901014439640471   Update date: Jun. 05, 2024

Watanabe Fumio

Watanabe Fumio
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Japanese language education ,  Japanese linguistics
Research keywords  (1): Linguistics
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2001 - 現在 Discourse Analysis of University Lectures
  • 1998 - 現在 Referential Choice and Structures of Discourse
  • 2020 - 2022 国際共修「共通語としての日本語」のための接触場面・母語場面の談話研究
  • 2020 - 2021 国際共修「共通語としての日本語」のための接触場面・母語場面の談話研究
  • 2018 - 2021 講義の談話の展開構造と講義ノートの分析に基づく理解過程の研究
Show all
Papers (58):
  • Fumio WATANABE. Strategies and expressions for linguistic adjustment in “Japanese as a lingua franca". Watanabe Fumio. 2023. 167-176
  • 渡辺 文生. 大学院の課題解決型共通科目についての考察 ーグループワークと授業評価アンケートをもとにー. 山形大学大学院社会文化創造研究科社会文化システムコース紀要. 2022. 19. 43-54
  • Fumio WATANABE. An Analysis of Overlapping in Japanese Problem-Solving Discourse: A Comparison of Native Language Situations and Contact Situations. 2022. 206-215
  • Fumio WATANABE. A Comparative Study on Listening Strategies for Comprehending Japanese Lecture Discourse by Native Speakers and L2 Learners through the Analysis of Lecture Notes. 2021. 222-228
  • An Analysis of Developmental Structure and Agreement/Disagreement on Proposals in Japanese Problem-Solving Discourse: A Comparison of Native Language Situations and Third-Party Language Contact Situations. 2020. 17. 1-17
more...
Books (1):
  • 山形ことばを学ぼう
    山形地域語研究会 2001
Lectures and oral presentations  (71):
  • 講義ノートの分析に基づく日本語母語話者と学習者による講義理解ストラテジーの対照研究
    (2021 CAJLE Annual Conference)
  • ノートの筆記過程をもとに分析する受講者の理解ストラテジー
    (2019 CAJLE Annual Conference 2019)
  • メタ言語表現はノート記述のきっかけになっているか ー日本語母語話者と学習者のケーススタディー
    (第8回談話分析コロキアム 2018)
  • ノートの筆記過程をもとに分析する講義の談話の理解
    (2018 CAJLE Annual Conference 2018)
  • 話段の展開的構造からとらえる母語場面と接触場面の比較
    (2018AATJ Annual Spring Conference 2018)
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page