Rchr
J-GLOBAL ID:200901014784392014   Update date: Feb. 01, 2024

Emori Hideyo

エモリ ヒデヨ | Emori Hideyo
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 群馬大学  名誉教授
Homepage URL  (1): http://www.otani.ac.jp/kyouin/nab3mq000005m9ml.html
Research field  (1): Science education
Research keywords  (4): 仏教知識論 ,  Emergece ,  Mathematical Communication ,  Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2020 - 2025 Measuring the cognitive and non-cognitive abilities of normal-hearing and hearing-impaired children in mathematical communication
  • 2020 - 2023 聴覚障害児のための算数・数学の授業過程における数学的なプロセスの創出
  • 2017 - 2020 Analysis of the process on teaching and learning mathematics with hearing impaired students toward creating in-depth learning by reflective thinking
  • 2015 - 2020 健聴児ならびに聴覚障害児の数学的コミュニケーション能力の測定方法の開発
  • 2014 - 2017 Research on Classroom Practice of Mathematics for the Deaf to Realize Bridging the Gap Between the Concrete and the Abstract
Show all
Papers (50):
  • Hideyo Emori. Jñātatā of Message in Mathematical Communication: Mathematical Communicative Competence as the Power to See an Invisible Thing. THE ANNUAL REPORT OF RESEARCHES OF OTANI UNIVERSITY. 2022. 74. (1)346-(52)295
  • 江森 英世, 森本 明. 数学的コミュニケーションにおける経験的直観の役割. 大谷大学初等教育学会研究紀要. 2019. 1. 14-27
  • 江森 英世. アクティブ・ラーニングのための小学校算数科教材研究. 明治図書出版. 2016. 1-163
  • 江森 英世. アクティブ・ラーニングを位置づけた中学校数学科の授業プラン. 明治図書出版. 2016
  • 江森英世. 教師の職能成長を促進する理論とは何か. 日本数学教育学会第2回春期研究大会論文集. 2014. 147-152
more...
MISC (28):
  • Emori Hideyo, Uchida Yasuko. The Continuous Thread of Learning through Emergent Thinking in High School Mathematics. 2016. 64. 25-35
  • Uchida Yasuko, Emori Hideyo. An Analysis of Emergent Thinking in a High School Mathematics Class. 2015. 32. 32. 1-10
  • 江森英世. 「アクティブ・ラーニングとは何か?」. 数学教育. 2015. No.694. 4-9
  • Emori Hideyo, Uchida Yasuko. An analysis of creative thinking in a high school mathematics class. 2014. 62. 15-24
  • 江森英世. 算数を学び合う集団とは. 新しい算数研究. 2014
more...
Books (38):
  • アクティブ・ラーニングを位置づけた中学校数学科の授業プラン
    明治図書出版 2016
  • 算数・数学科教育
    一藝社 2015
  • 数学の教材研究指南
    大日本図書 2015
  • 算数の教材研究指南
    大日本図書 2014
  • リーディングス新しい算数研究 四 図形
    東洋館出版社 2013 ISBN:9784491028842
more...
Lectures and oral presentations  (39):
  • 教師の職能成長を促進する理論とは何か
    (日本数学教育学会 2014)
  • Two types of reflective thinking on the emergent chain of mathematical communication
    (6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education 2013)
  • Two types of reflective thinking on the emergent chain of mathematical communication
    (6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education 2013)
  • 聴覚特別支援学校における防災教育状況調査報告
    (第53回ろう教育科学会 2011)
  • 算数的活動を活かすために、教師の数学的センスを鍛えよう
    (第65回北海道算数数学教育研究大会(札幌大会) 2010)
more...
Education (2):
  • 1989 - 1994 University of Tsukuba Graduate School of Education Division of School Education
  • 1979 - 1983 Chiba University Faculty of Science Department of Mathematics
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy, Pedagogy (University of Tsukuba)
Work history (12):
  • 2021/04 - 現在 Otani University Director of the Shin Buddhist Comprehensive Research Institute
  • 2021/04 - 現在 Otani University Vice President for Research and International
  • 2018/04 - 現在 Gunma University
  • 2018/04 - 現在 Otani University
  • 2004/08 - 現在 タイ王国コンケン大学 教育学部 客員教授
Show all
Committee career (26):
  • 2016/07 - 現在 日本学術振興会特別研究等審査会専門委員及び国際事業委員会 書面審査員・書面審査評価員・面接審査員
  • 2016/01 - 現在 大学評価・学位授与機構国立大学教育研究評価委員会 専門委員
  • 2009/11 - 現在 日本数学教育学会 論究部常任幹事
  • 2007/11 - 現在 日本数学教育研究会算数教育編集部 幹事
  • 2016/11 - 2018/10 大学設置・学校法人審議会大学設置分科会教育学・保育専門委員会 委員
Show all
Awards (15):
  • 2017/08 - 2017 Albert Nelson Marquis Lifetime Achievement Award
  • 2015 - The Marquis Who's Who in the world
  • 2014 - The Marquis Who's Who in the world
  • 2013/05 - 群馬大学 第7回群馬大学ベストティーチャー賞最優秀賞
  • 2013 - The Marquis Who's Who in the world
Show all
Association Membership(s) (4):
日本数学教育学会 ,  日本数学教育心理研究学会 ,  日本科学教育学会 ,  全国数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page