Rchr
J-GLOBAL ID:200901014893250777   Update date: Jun. 30, 2024

Saito Masahide

サイトウ マサヒデ | Saito Masahide
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Physical and health education ,  Educational psychology ,  Clinical psychology
Research keywords  (4): スポーツ心理学 ,  特別支援教育 ,  教育臨床心理学 ,  hypnosis
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2025 注意欠如多動症のある児童生徒における腸内細菌叢と運動能力
  • 2015 - 2018 An international study on early intervention by preventive developmental therapy programs for post-NICU preterm and/or lowbirth- weight infants to prevent motor and cognitive impairments
  • 2014 - 2017 The exercise training program for young children with developmental disabilities
  • 2011 - 2014 Development and Verification of Support Program for Parents of Infant with Developmental Disorder
  • 2010 - 2012 A new scale for hypnotic susceptibility using memory and attention tasks
Show all
Papers (13):
  • 浦佑大, 依田充代, 波多腰克晃, 清宮孝文, 齋藤雅英. スポーツ・ボランティアから得た学びと課題 -1998 年長野パラリンピックに学生ボランティアとして参加した増田大樹氏のインタビューから-. オリンピックスポーツ文化研究. 2023. No. 8. 73-77
  • 堀彩夏, 依田充代, 波多腰克晃, 清宮孝文, 齋藤雅英. 1964 年東京大会におけるオリンピックボランティアから得たもの -学生ボランティアとして参加した上野純子名誉教授インタビューから-. オリンピックスポーツ文化研究. 2023. No. 8. 99-103
  • 相川聖, 依田充代, 波多腰克晃, 清宮孝文, 齋藤雅英. 東京オリンピックのスポーツ・ボランティアから得た学び: 西條修光名誉教授のインタビューからの検討. オリンピックスポーツ文化研究. 2023. No. 8. 93-97
  • 清宮孝文, 依田充代, 齋藤雅英, 兼元亮. 東京 2020 大会へのボランティア参加動機 - Olympic Volunteer Motivation Scale を使用して-. オリンピックスポーツ文化研究. 2022. No. 7. 67-78
  • 冨田幸祐, 齋藤雅英, 津田博子. 地方公務員と長野オリンピック ー鈴木隆夫氏インタビューよりー. オリンピックスポーツ文化研究. 2022. No. 7. 115-121
more...
MISC (6):
  • 齋藤雅英. 1998長野オリンピックにおけるメンタルサポート. 体育の科学. 2020. 70巻. 5月号
  • The Relation of Hypnotic Susceptibility and Authoritarian Personality. 2013. 9. 149-155
  • The Effects of Contact with Intellectual Disabilities on Prejudice. Collected treatises Hamamatsu Gakuin University. 2010. 6. 6. 141-146
  • 齋藤雅英, 岡部康成, 杉山真人. 知的障害児(者)に対する態度の構造. 愛媛女子短期大学紀要. 2009. 20. 71-79
  • 齋藤雅英, 岡部康成. 催眠感受性における多要因説と二路モデルの検討-DES、GSS、IIIとの関連から-. 日本大学心理学研究. 2007. 28. 1-6
more...
Books (12):
  • 教育心理学
    中山書店 2024 ISBN:9784521748634
  • 教育の方法と技術
    樹村房 2024 ISBN:9784883673933
  • 「自己指導能力」を育てる生徒指導 : 一人一人の自己実現を支援する
    福村出版 2023 ISBN:9784571102028
  • 特別支援教育
    中山書店 2021 ISBN:9784521748900
  • こころの発達によりそう教育相談
    福村出版 2018
more...
Lectures and oral presentations  (7):
  • Different Attitudes towards People with Intellectual Disabilities between Early Childhood Care and Education Teachers and Undergraduate Students
    (10th International congress EAMHID(European association for mental health in intellectual disability) 2015)
  • NIRSによる催眠感受性テスト時の脳血流の計測
    (日本催眠医学心理学会第61回大会 2015)
  • The Effect of Contact Frequency to People with Intellectual Disabilities on Attitudes
    (IASSIDD Europe Congress 2014 / 4th International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities 2014)
  • How to engage fathers to increase their involvement while taking part in early intervention based family support programme
    (IASSIDD Europe Congress 2014 / 4th International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities 2014)
  • 知的障害児(者)に対する接触経験による偏見の低下2
    (日本心理学会第74回大会(岡部康成・齋藤雅英)大阪大学 2010)
more...
Education (3):
  • - 2001 日本大学大学院 文学研究科 博士後期課程 心理学専攻
  • 1989 - 1991 Nippon Sport Science University
  • Nippon Sport Science University Faculty of Sport Science Department of Physical Education
Professional career (2):
  • 修士(心理学)
  • 体育学修士
Work history (7):
  • 2012/04 - 現在 Nippon Sport Science University
  • 2010 - 2012/03 Sagami Women's University
  • 2009 - 2010 Ehime Women's College
  • 2006 - 2008 Ehime Women's College
  • 2003 - 2006 Ehime Women's College
Show all
Awards (1):
  • 2012/07 - International Association for the Scientific Study of Intellectual Disabilities(IASSID) Best Presentation Award
Association Membership(s) (8):
日本大学心理学会 ,  子ども教育学会 ,  日本催眠医学心理学会 ,  日本スポーツ心理学会 ,  日本応用心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本精神衛生学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page