Rchr
J-GLOBAL ID:200901015395543216   Update date: Jul. 17, 2024

Otsuka Akira

オオツカ アキラ | Otsuka Akira
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (4): 教員養成 ,  認知発達 ,  特別支援教育 ,  発達障害
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2024 特別支援学級に在籍する外国人児童生徒の現状と支援システムに関する研究
  • 2014 - 2019 Satellite Resource Rooms for Children with Developmental Disabilities
  • 1998 - 1999 学習障害児および健常児における数概念からたし算習得にいたる発達過程
  • 1991 - 1991 学習障害が疑われる就学前児の神経心理学的特徴及びその指導
Papers (31):
  • 大川 甲太郎, 大塚 玲. Parents' Perceptions of ICT Use in Special Needs Schools for the Mentally Retarded. Bulletin of the Faculty of Education, Shizuoka University. Social and natural sciences and liberal arts series. 2023. 104-113
  • 橋本佳奈, 大塚 玲. A Research on Exchange Teacher Programs from Special Needs Schools to Elementary Schools. Bulletin of the Faculty of Education, Shizuoka University. ocial and natural sciences and liberal arts series. 2022. 184-196
  • 廣沢彩実, 大塚 玲, 森野和弥. Teacher's awareness of dyslexic children in an elementary English education. Bulletin of the Faculty of Education, Shizuoka University. Educational research series. 2021. 53. 143-152
  • 竹下雅美, 大塚 玲. Individualized Support Combined with a Class-wide Intervention in an Elementary School Classroom : Fostering Academic Engagement. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2021. 31. 1-9
  • 大塚 玲, 山元 薫. Round Type and Satellite Type Resource Rooms for Children:Effort of Okayama Prefecture, Hyogo Prefecture, and Nagano Prefecture. 2019. 29. 228-235
more...
MISC (42):
  • 山元 薫, 大塚 玲. 個に応じた達成感のある国語・算数の授業づくりを読んで 12の授業実践から学ぶ「特別支援教育の充実」と「合理的配慮の提供」 (特集 ニーズをとらえて達成感を育む! 国語・算数の授業づくり). 特別支援教育の実践情報. 2016. 32. 4. 32-35
  • Tani Kenji, Yano Kiyoko, kamazuka yuko, Sugiyama Koji, Kobayashi Tomoko, Ide Tomohiro, Ishihara Tsuyoshi, Otuka Akira, Umezawa Osamu. The Investigation about an aspiring Yogo Teacher of high school students in Shizuoka Prefecture : It relates to a establishment of a Yogo teachers training course. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2015. 24. 24. 207-209
  • Tani Kenji, Kamazuka Yuko, Sugiyama Koji, Kobayashi Tomoko, Ide Tomohiro, Ishihara Tsuyoshi, Otsuka Akira, Umezawa Osamu. The Investigation about the Yogo Teachers of Shizuoka Prefecture (2013) : It relates to a establishment of a Yogo teachers training course. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2014. 22. 181-193
  • Tani Kenji, Sugiyama Koji, Kobayashi Tomoko, Ide Tomohiro, Ishihara Tsuyoshi, Otsuka Akira, Kato Hiromichi, Umezawa Osamu. The Measure of the Establishment of a Yogo Teachers Training Course. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2013. 21. 251-253
  • Kokubu Satoko, Takagi Ryo, Shimada Naoto, Katsuyama Yuki, Ota Takao, Yamanaka Yumi, Mori Yukichi, Inabe Harumi, Otsuka Akira. The Study of the Special School to Promote the Functions of Local Special Education Center : To improve the self-esteem of adolescents with developmental disabilities. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2012. 20. 20. 339-344
more...
Books (13):
  • 通級における指導・支援の最前線
    金子書房 2021
  • 高等学校教員のための特別支援教育入門
    萌文書林 2020 ISBN:9784893473622
  • 特別支援教育の理論と実践[第3版]I 概論・アセスメント
    金剛出版 2018
  • LD・ADHD等関連用語集 第4版
    日本文化科学社 2017
  • 特別支援教育の到達点と可能性 2001~2016年:学術研究からの論考
    金剛出版 2017
more...
Lectures and oral presentations  (34):
  • 知的障害特別支援学校の保護者のICTの利用に対する意識
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 帰国後の外国にルーツのある子どもの保護者からみる日本の特別支援教育
    (日本学校教育学会第36回大会 2022)
  • 登校しぶり・不登校の未然防止的視点での支援の在り方-巡回相談対象者のWISC-IVの検査結果をもとに-
    (日本LD学会第30回大会 2021)
  • 特別支援学級に在籍する外国人児童生徒の現状と課題-3市教育委員会への聞き取り調査から-
    (日本特殊教育学会第59回大会 2021)
  • 小学校の通常の学級におけるクラスワイドな支援と個別支援を組み合わせた取り組み-授業参加状況の改善を目指して-
    (日本LD学会 2019)
more...
Education (2):
  • - 1988 University of Tsukuba
  • - 1983 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • Master of Education (University of Tsukuba)
Work history (5):
  • 2003/04 - 現在 静岡大学教育学部 教授
  • 1996/04 - 2003/03 Shizuoka University Faculty of Education
  • 1994 - 1996 Shizuoka University Faculty of Education
  • 1991 - 1994 筑波大学心身障害学系助手
  • 1988 - 1991 筑波大学心身障害学系文部技官・準研究員
Committee career (47):
  • 2011/04 - 現在 評価委員(独立行政法人国立特別支援教育総合研究所)
  • 2007/05 - 現在 静岡市発達障害者支援体制整備検討委員会
  • 2007/04 - 現在 静岡市ケース検討会議委員
  • 2007/04 - 現在 静岡県言語・聴覚・発達障害教育研究会
  • 2006/06 - 現在 評価委員(文部科学省教育研究開発企画評価会議専門会議協力者)
Show all
Association Membership(s) (10):
The Japanese Association of School Education ,  The Japanese Association for Migration Studies ,  The Japanese Association for the Study of Developmental Disabilities ,  The Japanese Association for Psychology of Human Services ,  Japan Academy of Learning Disabilities ,  日本発達心理学会 ,  The Japanese Association of Special Education ,  日本小児精神神経学会 ,  SENS(特別支援教育士)の会静岡支部 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page