Rchr
J-GLOBAL ID:200901017114236207
Update date: Nov. 20, 2024
HIDAI SHIGEYUKI
ヒダイ シゲユキ | HIDAI SHIGEYUKI
Affiliation and department:
Research keywords (1):
learner corpora, a Japanese-English parallel corpus
Research theme for competitive and other funds (12):
- 1991 - 現在 Compiling learner corpora and corpus-based language studies
- 2019 - 2022 The Compilation of a Japanese-English Parallel Corpus for Use by Japanese Junior and Senior High School Students to Enhance Their Ability to Express Themselves in English
- 2016 - 2020 Developing Autonomous Learning Programs to Enhance English Skills and Teaching Skills of University Students in the Pre-service Teacher Education
- 2013 - 2017 The Compilation and Use of Japanese-English Parallel Corpus to Enhance Japanese Senior High School and University Students' Skills to Express Themselves
- 2009 - 2011 The Compilation and Use of Japanese-English Parallel Corpus in Junior and Senior High School Education
- 1998 - 1999 -
- 1998 - 1999 -
- 1998 - 1999 A Study of Techniques for Teaching Vocabulary Japanese Junior High School Students Need for their Speeches -Interim Report-
- 1998 - 1999 A Study of Techniques for Teaching Vocabulary Japanese Junior High School Students Need in Order to Talk about Japanese Culture -Interim Report-
- 1998 - 1999 -
- 1998 - 1999 -
- 1998 - 1999 -
Show all
Papers (30):
-
Shigeyuki Hidai. Formulaic Sequences Required by Japanese Junior High School Students for Communicative Activities: A Comparative Analysis of Formulaic Sequences in an Authorized Textbook and a Japanese-English Parallel Corpus (EasyConc). 2024. 第150号. 107-130
-
Shigeyuki Hidai, Steve Lia, Hiroshi Kitamura. The Development of a Retrieval Software, EasyConc for Access.accdb: A Japanese-English Parallel Corpus that Reflects the Needs of Junior and Senior High School, and University Students in Japan. 2023. 13. 33-47
-
The Development and Use of EasyConc and EasyConc for Chromebook6.2 to Help Japanese Junior High School Students Study English Actively and Autonomously. 2022. 12. 61-73
-
浅賀, 圭祐, 松本, 博文, 日䑓, 滋之. 自己報告に基づく学習成果の間接評価における妥当性の検証 : 英語系学科所属学生の英語運用能力に関する事例から. 高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習. 2022. 29. 69-79
-
日䑓滋之, 松本博文, 浅賀圭祐. 語彙サイズとIELTSスコアとの関係性について-留学前後に着目して-. 玉川大学文学部紀要. 2022. 第62 号. 13-25
more...
MISC (15):
-
A Study of Competencies Student Teachers Need to Acquire in an English Teacher-Training Program : A Second Year Report. 2016. 57. 61-91
-
-. 2010. 17
-
-. 2008
-
-. 2008. Vol. 11
-
-. 2007. 56. 8. 57-73
more...
Books (37):
-
中学生のための英語表現BINGO : 1日10分で話す力・書く力が身に付く!
明治図書出版 2016 ISBN:9784182537295
-
『新しい英語教育の展開』
玉川大学出版部 2016 ISBN:9784472405129
-
『New Crown English Series 2』
三省堂 2015 ISBN:9784385705125
-
『New Crown English Series 3』
三省堂 2015 ISBN:9784385705132
-
『New Crown English Series 1』
三省堂 2015 ISBN:9784385705118
more...
Lectures and oral presentations (119):
-
検定教科書支援教材としての学習者コーパスの活用
(日本大学大学院文学研究科特別講義 2024)
-
話すこと「やり取り」の評価とルーブリックの作成について
(ELEC出前研修 浦安市教育研究会外国語部会 小学校英語専科・中学英語教員の合同研修会 2024)
-
授業実践を通して語彙の習得をどう進めていくか
(日本大学大学院文学研究科特別講義 2024)
-
話すこと[やり取り]を活性化する指導と評価の一体化
(ELEC出前研修 浦安市教育研究会外国語部会 小学校英語専科・中学英語教員の合同研修会(浦安市立日の出中学校) 2023)
-
生徒のニーズを知り授業に活かす-日英パラレルコーパスEasyConcと検索ツールの活用
(令和4年度東京都中学校英語教育研究会・研究部 研究発表会 2023)
more...
Education (2):
- 1998 - 2000 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
- 1977 - 1981 Tamagawa University Faculty of Literature
Work history (8):
Committee career (2):
- 2017/10 - 玉川大学文学部中学校英語2種免許認定通信教育プログラム運営委員(川崎市教育委員会との連携事業)
- 2001 - 2003 国立教育政策研究所教育課程研究センター 平成13年度小中学校教育課程実施状況調査委員【教育課程実施状況調査問題作成委員会委員(中学校英語)】
Awards (1):
- 2009/02 - 文部科学省 文部科学大臣優秀教員表彰(学習指導)
Association Membership(s) (3):
Return to Previous Page