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J-GLOBAL ID:200901017257236593   Update date: Jul. 09, 2024

Sakamoto Yutaka

サカモト ユタカ | Sakamoto Yutaka
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Research field  (3): Special needs education ,  Education - general ,  Social psychology
Research keywords  (24): 特別支援学校 ,  バーンアウト ,  アレルギー疾患 ,  精神健康状況 ,  アレルギー ,  教員 ,  アレルギー疾患実態 ,  質問紙調査 ,  発達障害 ,  質的研究 ,  幼児 ,  幼稚園 ,  行動支援計画 ,  動作分析 ,  支援効果 ,  特別教育支援 ,  学校適応 ,  支援ツール ,  アクションリサーチ ,  SDQ ,  支援教室 ,  特別支援教育 ,  Educational and Social Psychology ,  Special Support Education for Disabilities
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2025 特別支援学校に在籍する障害のある外国人児童生徒の就学状況等に関する調査研究
  • 2019 - 2024 小児がん患者と経験者の生活を守る小児がん患者支援コーディネーターの養成
  • 2019 - 2022 就学前から継続した小学校初年次における行動問題支援推進プログラムの開発
  • 2018 - 2021 特別支援学校の防災対策における合理的配慮と基礎的環境整備に関する調査研究
  • 2016 - 2019 Development of prevention program for behavioral problems in elementary school continued from preschool
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Papers (40):
  • 坂本 裕, 森 琴未, 菊地 一文, 釘田 雅司. 高等特別支援学校における消費者教育に保護者が求める学習内容に関する調査研究. 発達障害支援システム学研究 = Japanese journal on the study of support system for developmental disabilities / 発達障害支援システム編集委員会 編. 2023. 22. 2. 113-118
  • 坂本 裕, 河村 歩実, 大前 真美. 特別支援学校教員の微小なイニシエーションの形成に関する基礎研究 : 同僚に思いや考えが伝わらない体験を他者へ語ることの意味. 発達障害支援システム学研究 = Japanese journal on the study of support system for developmental disabilities / 発達障害支援システム編集委員会 編. 2022. 21. 2. 113-124
  • 坂本裕, 松岡香菜. 特別支援学校の学校課題の推移に関する調査研究. 生活中心教育研究. 2021. 36. 56-66
  • Effective Leadership Training : An Analysis of Support Coordinators Working with Teachers to Create Behavior Support Plans for Children with Developmental Disabilities. 2021. 43. 2. 243-254
  • 芦田友味子, 坂本裕. 特別支援学校高等部単独校に求められるスクールクラスター 学校プラットフォームとしての機能に関する調査研究. 生活中心教育研究. 2020. 35. 53-67
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MISC (160):
  • Basic research on the fact that a teacher at a special needs school has a small initiation that is not communicated with guardians of the students in charge. Annual report of the Faculty of Education, Gifu University. Teacher education and Educational research. 2024. 26. 81-92
  • Interview survey on the life stories of female principals of special needs schools. Annual report of the Faculty of Education, Gifu University. Teacher education and Educational research. 2024. 26. 93-100
  • A study on the explanation of the state of intellectual disability in the curriculum guidelines and commentary for special support schools. Research bulletin, Curriculum Research and Development. 2024. 40. 1. 53-57
  • A study on the state of intellectual disability subjects in the curriculum guidelines for special needs schools. Research bulletin, Curriculum Research and Development. 2024. 40. 1. 43-52
  • 浅井 菜子, 坂本 裕. 国立大学における障害のある受験生の対応情報へのアクセシビリティに関する検討. 岐阜大学教育学部特別支援教育センター年報 / 岐阜大学教育学部附属特別支援教育センター 編. 2023. 30. 17-19
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Books (14):
  • 特別支援教育ベーシック
    明治図書 2021
  • 新訂2版 特別支援学級はじめの一歩まずは押さえたい100のポイント
    明治図書 2020
  • 知的障害教育総論
    放送大学教育振興会 2020 ISBN:9784595321740
  • 特別の支援を必要とする子どもへの教育
    ジダイ社 2019 ISBN:9784909124227
  • 特別支援の「子ども理解」 : よさが生きる教育サポート
    ケーアンドエイチ 2018 ISBN:9784990555320
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Lectures and oral presentations  (18):
  • PA096 特別支援学校教員等のバーンアウトと精神健康状態の検討IV : 教員のコーピングの因子構造に関する検討(臨床,ポスター発表A)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2014)
  • PA096 特別支援学校教員等のバーンアウトと精神健康状態の検討IV : 教員のコーピングの因子構造に関する検討(臨床,ポスター発表A)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2014)
  • PD-003 特別支援学校教員等のバーンアウトと精神健康状態の検討III(臨床,ポスター発表)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2013)
  • PD-003 特別支援学校教員等のバーンアウトと精神健康状態の検討III(臨床,ポスター発表)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2013)
  • PF-072 特別支援学校教員等のバーンアウトと精神健康状況の検討 II(臨床,ポスター発表)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2012)
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Education (2):
  • 1990 - 1993 Kumamoto University
  • 1979 - 1984 Kumamoto University Faculty of Education
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • 博士(文学) (安田女子大学)
Work history (9):
  • 2020/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2020/04 - 現在 Gifu University Graduate School of Education
  • 2019/04 - 2020/03 Hyogo University of Teacher Education The Joint Graduate School (Ph.D.Program) in Science of School Education
  • 2008/04 - 2020/03 Gifu University
  • 2007/04 - 2008/03 Gifu University Faculty of Education
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Awards (2):
  • 1999 - 全日本特殊教育連盟研究奨励賞
  • 1998 - 全日本特殊教育連盟研究奨励賞
Association Membership(s) (5):
日本発達障害支援システム学会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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