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J-GLOBAL ID:200901017307887132
Update date: Feb. 01, 2024
Kaneda Tomoko
カネダ トモコ | Kaneda Tomoko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Education - general
, Japanese language education
Research keywords (4):
授業分析
, 日本語教師の成長
, 日本語教育におけるシラバス
, Japanese Language Teaching
Research theme for competitive and other funds (23):
- 2023 - 2026 「転移可能な態度」の本質探求とその涵養についての基礎的研究
- 2020 - 2023 Developmental Process of Teacher Educator: how to develop educators who teach teahcers for children with multicultural background
- 2019 - 2022 学習および学習支援を支える「態度」とは:概念の整理・体系化とその育成に関する研究
- 2017 - 2020 Reflective processes of Japanese language teachers
- 2016 - 2019 Research on the practical execution of workshops affecting participants' sense of values
- 2013 - 2018 A Study on Development of Japanese Language Teachers: with a focus on the system supporting development
- 2013 - 2017 A comprehensive study in deciding the framework to guarantee the linguistic rights of linguistic minorities using Yasashii-Nihongo (Plain Japanese)
- 2013 - 2016 Research on formation and transformation of individual's sense of values in evaluating linguistic performance
- 2012 - 2015 「生活のための日本語」の授業実践に関する研究:研修システムの構築をめざして
- 2010 - 2014 A comprehensive study toward the realization of a universal communication society based on the concept of yasashii-nihongo (easy Japanese)
- 2010 - 2014 Developmental Study of Training System for Pre- and In-Service Teachers for Multilingual and Multicultural Schools
- 2012 - 2012 海外連携による日本語学習者コーパスの構築-研究と構築の有機的な繋がりに基づいて-
- 2010 - 2012 学習者の日本語運用に対する日本人評価の類型化・モデル化に関する研究
- 2008 - 2011 Foundational studies on "the Japanese language for living in Japan"
- 2006 - 2010 「日本語教育における学習項目一覧と段階的目標基準の開発」
- 2004 - 2006 Study on the classroom research focusing on the cooperativeness in the field of Japanese language education
- 2004 - 2006 Study on the classroom research focusing on "collaboration" in the field of Japanese language education
- 2003 - 2005 今後の日本語教師教育のための指導者の役割とリーダーシップに関する研究
- 2003 - 2005 Research on the role of a teacher's teacher for Japanese teacher education in the future
- 2002 - 2004 A Study of the Practical Knowledge of Japanese Language Teachers in relation to the Development of Learners' Communicative Competence
- Study on the effectiveness of teacher education for development of the Japanese language teachers
- Research on professional development of Japanese language teachers
- Classroom research for Japanese language teachers
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Papers (37):
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金田智子, 菅原雅枝, 仲本康一郎, 鎌田美千子. 教師教育の課題と可能性 -外国人児童生徒等教育を 担う教員の養成と研修に焦 点を当ててー. 2020. 38-47
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Tomoko Kaneda, ranslated by Zhu Guirong. The current status and demands of training Japanese teachers in Japan. Journal of Japanese language study and research. 2019. 204. 55-62
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KANEDA Tomoko. New Challenges for the Society for Teaching Japanese as a Foreign Language:Research Topics Related to Society and Resolving Social Issues. Journal of Japanese Language Teaching. 2017. 168. 0. 16-27
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浜田麻里, 齋藤ひろみ, 市瀬智紀, 金田智子, 河野俊之, 橋本ゆかり, 上田崇仁, 川口直巳. 多文化教員研修の講師はその実践を通じて何を学んだか-実践者の内省から-. 2014年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2014. 209-210
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金田 智子, 藤川美穂, 張文宜, 瀬戸彩子, 地引愛. 学習につながる自己評価-「生活のための日本語」を学ぶ場での実践. シンポジウム「評価」を持って街に出ようーひととひととをつなぐための評価研究ー 予稿集. 2014. 39-42
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MISC (78):
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Kaneda Tomoko. Yoko Matsuoka & Yuko Adachi (Eds.) <i>Language Policy on Immigration in Asia and Europe: Can Immigrants Navigate Problems through a Shared Language?</i> Coco Publishing. 2018. The Japanese Journal of Language in Society. 2020. 22. 2. 87-90
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トムソン木下 千尋, 齋藤 ひろみ, 金田 智子, 小河原 義朗, 田中 哲哉. AGORA インタビュー 実践を創るコミュニティをどのように構築するか. イマ×ココ : 言語教育実践. 2019. 7. 5-15
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金田 智子. AGORA 「実践を記す・実践を伝える」を再考する : 『イマ×ココ』フォーラム2018報告. イマ×ココ : 言語教育実践. 2018. 6. 14-19
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奥田 純子, 宇佐美 洋, 吉峰 晃一朗, 金田 智子. AGORA 座談会 「日本語教師が実践を語り・伝える場」をつくる : 実践を公表することを通じた成長. イマ×ココ : 言語教育実践. 2016. 4. 5-14
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金田 智子, 橋本ゆかり, 市瀬智紀, 上田崇仁, 金田智子, 川口直巳, 河野俊之, 齋藤ひろみ, 浜田麻里. 多文化教員養成プログラムの立案を目指して-教員養成系大学における大規模アンケート調査と教育実践から考える-. 2013年度日本語教育学会春季大会予稿集. 2013. 321-322
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Books (30):
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新・日本語教育を学ぶ : なぜ、なにを、どう教えるか
三修社 2020 ISBN:9784384059731
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日語教学研究(日本語教育研究)
外語教学与研究出版社 2016
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「評価」を持って街に出よう : 「教えたこと・学んだことの評価」という発想を超えて
くろしお出版 2016 ISBN:9784874246863
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教师、课堂、学生与日语教育
2015 ISBN:9787040429831
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「実践を記す・実践を伝える・実践から学ぶ」『言語教育実践 イマ×ココ』
2012 ISBN:9784904595299
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Lectures and oral presentations (2):
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漫画を使った研修の可能性-日本語教室の撮影データに基づく教材の活用-
(2017年度日本語教育学会秋季大会 2017)
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地域日本語教室で役立つ教材とその活用方法ー「生活者としての外国人」へのアプローチ
(東広島教育文化振興事業団第4回日本語ボランティア講習会 2014)
Works (2):
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「日本語教師養成・研修プログラムにおける実習教育の在り方に関する調査研究」(日本語教育学会)
1992 - 1994
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「教授活動における日本語教師の実践的能力と授業技術に関する調査研究」(日本語教育学会)
1989 - 1992
Professional career (4):
- Master of Education
- Master of Arts
- 学術修士(MA) (コロンビア大学ティーチャーズカレッジ)
- Master of Arts
Work history (20):
- 2010/04 - 現在 Gakushuin University Faculty of Letters, Department of Japanese Language and Literature
- 2015/04 - 2016/03 Japan Women's University
- 2009/04 - 2011/03 National Graduate Institute for Policy Studies
- 2009/10 - 2010/03 National Institutes for the Humanities
- 2006/04 - 2009/09 Independent Administrative Institution : The National Institute for Japanese Language
- 2003/04 - 2009/03 National Graduate Institute for Policy Studies
- 2007/09 - 2007/11 北京日本学研究センター 招聘教師
- 2005/10 - 2006/03 Tsuda College
- 2001/04 - 2006/03 Independent Administrative Institution : The National Institute for Japanese Language
- 2002/10 - 2003/03 National Graduate Institute for Policy Studies
- 2001 - 2003 The University of Tokushima
- 2001 - 2002 政策研究大学院非常勤講師
- 1998/04 - 2001/03 Hiroshima University International Student Center
- 1999 - 2001 Shimane University
- 1999 - 2001 Hiroshima Jogakuin University
- 1997 - 1998 米国アーラム大学講師(Earlham College, Instructor)
- 1991 - 1996 文化外国語専門学校専任講師・グループ主任
- 1986 - 1991 文化外国語専門学校インストラクター
- 1988 - 1989 Shizuoka University Faculty of Education
- Gakushuin University Faculty of Letters Department of Japanese Language and Literature Leader
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Committee career (7):
Association Membership(s) (7):
日本教師教育学会
, 日本総合学術学会
, 日本教育工学会
, 日本語教育学会
, 留学生教育学会
, JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES
, INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN
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