Rchr
J-GLOBAL ID:200901020980725625   Update date: Sep. 24, 2022

Mozumi Jitsuo

モズミ ジツオ | Mozumi Jitsuo
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Literature - General ,  Literature - Chinese ,  Science education
Research keywords  (4): 英語教育 ,  英学史 ,  Teaching of English ,  History of English Studies in Japan
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 文検*-英語科- *文部省師範学校中学校高等女学校教員検定試験
  • 江戸時代における外国語教授法
  • The Examination by the Ministry of Education for a Secondary -School Teacher's License -English-
  • Methods of Teaching Foreign Languages in the Edo Period
MISC (20):
  • On English teaching methods asked in the secondary school English teacher's license examination. Takushoku language studies. 2009. 120. 1-20
  • 共著. 文検英語科出身教師の調査-第10回合格者までを対象に-. 拓殖大学語学研究. 2008. 118. 115-154
  • 文検英語科予備試験合格者一覧(回、氏名、族籍、願書進達地方庁). 拓殖大学語学研究. 2006. 112. 201-255
  • 「文検」英語科試験問題の調査. 拓殖大学語学研究. 2004. 106, 145-183
  • 文検英語科合格者一覧(回、氏名、族籍、願書進達地方庁). 語学研究. 2002. 100, 153-190
more...
Books (6):
  • 戦前中等学校英語科教員に期待された英語学力・英語知識に関する史的研究-「文検」英語科の試験問題をとおして-
    日本学術振興会研究成果報告書。共著。*「文検英語科の制度と試験」などを分担執筆 2007
  • 「文検」試験問題の研究-戦前中等教員に期待された専門・教職教養と学習
    共著、学文社。*「英語」の試験問題とその分析、を分担執筆 2003
  • 英語科授業学の今日的課題
    共著、金星堂。*「揺籃期の英語教育」を分担執筆 1997
  • 英学の成立
    近世の精神生活(共著) 続群書類従完成会 1996
  • 日本黎明期の教育
    共著。学校教育研究所。*「適塾(大阪)」を分担執筆 1994
more...
Education (4):
  • - 1971 Aoyama Gakuin University
  • - 1971 Aoyama Gakuin University Graduate School, Division of Letters
  • - 1964 Aoyama Gakuin University College of Literature Department of English
  • - 1964 Aoyama Gakuin University Faculty of Literature
Professional career (1):
  • (BLANK) (Aoyama Gakuin University)
Committee career (3):
  • 2002 - 2007 日本英学史学会 会長
  • 1987 - 1999 日本英語教育史学会 理事
  • 1988 - (財)語学教育研究所 評議員
Awards (1):
  • 1989 - 日本英学史学会豊田實賞
Association Membership(s) (8):
日本教育学会 ,  日本教育史学会 ,  全国地方教育史学会 ,  洋学史学会 ,  教育史学会 ,  (財)語学教育研究所 ,  日本英語教育史学会 ,  日本英学史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page