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J-GLOBAL ID:200901022253881951
Update date: Sep. 11, 2024
Ikeda Fumihito
イケダ フミヒト | Ikeda Fumihito
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL (1):
https://sites.google.com/view/q-labo/home
Research field (3):
Biological, health, and medical informatics
, Cognitive sciences
, Science education
Research keywords (7):
Neuro Linguistic Programming
, Transactional Analysis
, Creativity Support
, Visual Information Processing
, ヒューマンコンピュータインタラクションデザイン
, Knowledge Science
, Human Computer Interaction Design
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2024 - 2029 抑制モデルに基づく概念変容の困難に関連する個人差機序の解明と教育的介入方法の検討
- 2021 - 2026 コロナ禍の下での大学入試政策及び個別大学の入試設計のための総合的大学入試研究
- 2020 - 2023 Development of evaluation standards and its testing environment for questioning abilities
- 2017 - 2019 個別学力試験「国語」が測定する資質・能力の分析評価手法に関する研究ー記述式問題を中心にー
- 2006 - 2008 Designing a new evaluation standard and its teaching method for the next generation's science education
- 2005 - 2007 The Development of Performance Based Assessment for Authentic Assessment in Science Class and the Aid to Assess the Student's Academic ability
- 2003 - 2005 Action research into new university admission exam for the articulation of high school and university that can flexibly correspond to diversification of secondary education
- 2003 - 2005 The Development of a New Science Curriculum and a Teaching Method for it in the Basic to Higher Education
- 2003 - 2004 受験者の質問の評価に基づく新しい入試方法の開発
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Papers (62):
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Fumihito Ikeda. Development of training programs and evaluation methods for question intelligence. Impact. 2022. 2022. 5. 31-33
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小泉光世, 原田勇希, 池田文人. 心理ゲーム多発学級における授業中のコミュニケーション改善に関する実践研究-心理ゲームと無条件肯定的ストロークの量的変化の検討-. 交流分析研究. 2022. 46. 1. 33-45
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Mitsuyo Koizumi, Yuki Harada, Fumihito Ikeda. A Practical Study on the Improvement of Classroom Communication in a Classroom with Multiple Psychological Games: An Examination of Qualitative Changes in Interaction. Journal of Transactional Analysis. 2022. 46. 2. 40-48
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Fumihito Ikeda, Kazunori Iwama, Hideo Narita. Development and Trial of the QQTest -Toward Multidimensional and Comprehensive Assessment of the Three Components of Academic Achievement. Journal of Entrance Examination. 2022. 32. 35-42
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Fumihito Ikeda. What are Scientific Questions?. Journal of Higher Education and Lifelong Learning. 2021. 28. 35-43
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MISC (23):
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A Report on the 2010 and 2011 Hokkaido University Workshops on Education. 2012. 19. 19. 93-142
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竹山 幸作, 山岸 みどり, 池田 文人. 北海道大学のAO入試--10年間の推移と課題. 大学入試研究ジャーナル. 2011. 21. 105-110
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A report on the 2009 Hokkaido University workshops on education. Journal of higher education and lifelong learning. 2011. 18. 165-185
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西森敏之, 安藤 厚, 細川敏幸, 山岸みどり, 鈴木 誠, 池田文人. 平成20 年度北海道大学教育ワークショップ報告. 高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習-. 2010. 17. 99-124
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Human Skills Required for Entering Teacher Training Course of Oulu University. Journal of Higher Education and Life Long Learning. 2010. 17. 1-8
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Patents (1):
Books (3):
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問いが鼓動するまで。 : 探究は偶然に...は始まらない!創造的問いを育む3×3プログラム
溪水社 2022 ISBN:9784863276093
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フィンランドの理科教育 : 高度な学びと教員養成
明石書店 2007 ISBN:9784750326320
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理科の先生のための新しい評価方法入門-高次の学力を育てるパフォーマンス課題、その実例集
北大路書房 2007 ISBN:4762825492
Lectures and oral presentations (9):
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視覚情報の処理と利用 5 錯視とその情報処理モデル
(情報処理 2009)
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視覚情報の処理と利用 1 総論:視覚情報の処理と利用
(情報処理 2009)
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多視点的思考に基づく日本の科学教育における創造性の検証
(日本創造学会第30回研究会大会論文集 2008)
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諸外国では理科教員の養成や研修でどのような内容を扱っているか(その9)フィンランドの教員養成と研修-化学教員養成カリキュラムを中心に-
(化学と教育 2006)
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単位の実質化を目指す授業の設計-平成17年度北海道大学教育ワークショップ報告-
(高等教育ジャーナル 2006)
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Works (5):
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教育GPセミナー&公開研究会の講師
2009 - 2011
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北海道大学医学部保健学科2007年度FD基調講演
2007 -
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学力研究委員会ヒアリング
2007 -
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フリースクール自由が丘の集いでの講演
2006 -
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サイエンスカフェさっぽろ(講師)
2005 -
Education (5):
- 1999 - 2000 Nara Advanced Institute of Science and Technology Department of Information Science Division of Information System
- - 2000 Nara Institute of Science and Technology Graduate School of Information Science Information Systems
- 1994 - 1996 Nara Advanced Institute of Science and Technology Department of Information Science Division of Information Processing
- - 1996 Nara Institute of Science and Technology Graduate School of Information Science Information Processing
- 1991 - 1994 Kyoto University Department of Science Chemistry Course, Biochemistry Division
Professional career (2):
- Doctor of Engineering (Nara Institute of Science and Technology)
- Master of Engineering (Nara Institute of Science and Technology)
Work history (2):
- 1996/04 - 2001/03 NTT DaTa Corporation Researcher
- 1996 - 2001 Researcher,NTT Data Corporation
Committee career (8):
- 2022/04 - 2024/03 IDE大学協会北海道支部 理事
- 2020/04 - 2024/03 入学者選抜連絡協議会 幹事・編集委員
- 2008 - 情報処理学会 月刊誌「情報処理」特別編集委員
- 2008 - Information Processing Society of Japan Programe Comittee Member of Information Processing, Information Processing Society of Japan
- 2006 - 認知科学会 論文査読者
- 2006 - Cognitive Science Society Volunteer Reviewer
- 2000 - 情報処理学会 インタラクション2000プログラム委員
- 2000 - Information Processing Society of Japan Programe Comittee Member of Interaction 2000, Information Processing Society of Japan
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Awards (8):
- 2023/08 - Japan Creativity Society Book Award (Enlightenment Category)
- 2020/03 - 日本交流分析学会 第28回桂学術奨励賞受
- 2019/03 - Hokkaido University 2019 Hokkaido University Education President's Award for Excellence
- 2018/03 - Hokkaido University 2016 Hokkaido University Education President's Award for Excellence
- 2017/03 - Hokkaido University 2015 Hokkaido University Education President's Award for Excellence
- 2016/03 - Hokkaido University Presidential Education Excellent Award
- 2013/03 - Information Processing Society of Japan Yamashita Memorial Award Field of Information Environement
- 1998/08 - 一般社団法人ニューオフィス推進協会 日経ニューオフィス賞 情報奨励賞
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Association Membership(s) (5):
NPO Japan Transactional Analysis Association
, Japanese Society of Transactional Analysis
, Japan Creativity Society
, Information Processing Society of Japan
, Cognitive Science Society
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