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J-GLOBAL ID:200901023003811385
Update date: Jul. 14, 2024
Ota Yoko
オオタ ヨウコ | Ota Yoko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Japanese language education
Research keywords (2):
Pedagogical grammar
, Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2024 - 2028 An Interdisciplinary Study for the Realization of a Sustainable Multicultural Society in Japan in the Age of Immigration based on the Philosophy of Yasashii-Nihongo
- 2022 - 2027 「話題から始まる日本語教育」を支援する情報サイトの構築と話題別会話コーパスの拡充
- 2022 - 2025 言語教育における文法項目の文脈と機能記述の試み
- 2022 - 2025 日本語教育実習における実習生の変容の縦断的・多角的・総合的研究
- 2021 - 2025 Interdisciplinary research on language education, language research and language policy based on Yasashii Nihongo as the key concept
- 2018 - 2022 Clarifying the effects of topics on vocabulary, grammar, and discourse strategies
- 2016 - 2019 高等教育機関で学ぶ留学生に対する日本語教育シラバスの再構築
- 2011 - 2014 学習者コーパスから見た日本語習得の難易度に基づく語彙・文法シラバスの構築
- 2005 - 2007 運用力につながる文法記述のための基礎研究
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Papers (16):
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中俣尚己, 太田 陽子, 加藤 恵梨, 澤田 浩子, 清水 由貴子, 森 篤嗣. 日本語話題別会話コーパス : J-TOCC (共著). 計量国語学. 2021. 33. 1
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太田 陽子. 授受表現の教育上の問題点-学習者は授受表現の運用のどこに困難を覚えるのか-. 一橋大学国際教育交流センター紀要. 2020. 2. 5-16
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Grammar Syllabus Reconstruction Based on Japanese Corpora : Selecting Minimum Contents Required for Academic Achievement. 2019. 1. 3-16
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Characteristic Grammatical Items of Each Language Skill : Analyzing Eight Kinds of Corpora to Reconsider the Grammar Syllabus for International Students Learning Academic Japanese. 2018. 9. 85-94
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太田 陽子. 「文脈化」という視点-「~てある」の練習の検討を例に-. 習ったはずなのに使えない文法. 2017. 25-44
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MISC (8):
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Grammar Syllabus Reconstruction for Academic Achievement : Analysis of Selected Grammatical Expressions in Each Step. 2020. 5. 49-57
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太田 陽子. 『<やさしい日本語>と多文化共生』(庵功雄,岩田一成,佐藤琢三, 栁田直美(編)2019 ココ出版). 早稲田日本語教育学. 2019. 29. 126-130
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太田 陽子. 様子・予想・傾向を表す表現. シリーズ監修山内博之・中俣尚己編『コーパスから始まる例文作り』. 2017. 67-90
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志村ゆかり, 宮部真由美, 太田陽子. 外国にルーツを持つ生徒のための日本語教材(共著). ことばと文字. 2015. 4. 30-36
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太田陽子, 永谷直子, 中石ゆうこ, 高橋紗弥子. 新しい日本語教材-文法-(共著). ことばと文字. 2015. 4. 64-72
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Books (5):
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超基礎日本語教育のための日本語学
くろしお出版 2021 ISBN:9784874248850
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日本語文法百科
朝倉書店 2021 ISBN:9784254510669
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超基礎 日本語教育 (共著)
くろしお出版 2019 ISBN:9784874248034
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文脈をえがく 運用力につながる文法記述の理念と方法
ココ出版 2014 ISBN:9784904595473
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日本語誤用辞典 外国人学習者の誤用から学ぶ日本語の意味用法と指導のポイント (共著)
スリーエーネットワーク 2010
Lectures and oral presentations (16):
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「日本語話題別会話コーパス:J-TOCC」の構築
(NINJAL国際シンポジウム 第11回 日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ11) 2020)
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教授法と教材・教具
(くろしお出版 「日本語教師の育て方 -『超基礎・日本語教育』を使った日本語教師養成-」オンラインセミナー 2020)
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「文脈化」という視点 -「知っている」と「使える」をつなぐ試み-
(岡山大学基幹教育センター日本語教育部門特別公開講座 2018)
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パネルセッション“Grammar Syllabus Reconstruction based on Japanese Corpora; Selecting minimum contents for academic achievement.”
(2018年度日本語教育国際研究大会 2018)
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教育実習を通じて認識される課題の変容 -教育実習前後の比較から-
(2018年日本語教育学会春季大会 2018)
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Education (2):
- - 2008 Waseda University
- - 1994 Waseda University Graduate School, Division of Letters
Professional career (2):
- 博士(日本語教育学) (早稲田大学)
- 修士 (早稲田大学)
Work history (9):
- 2021/04/01 - 現在 Hitotsubashi University Mori Arinori Institute for Higher Education and Global Mobility Center for Global Education Professor
- 2018/08/01 - 2021/03/31 Hitotsubashi University Mori Arinori Institute for Higher Education and Global Mobility Center for Global Education Associate Professor
- 2015/04/01 - 2018/07/31 Hitotsubashi University Center for Global Education Associate Professor
- 2014/04/01 - 2015/03/31 Sagami Women's University Faculty of Arts and Sciences, Department of Japanese Language and Literature
- 2008/04/01 - 2014/03/31 Sagami Women's University Faculty of Arts and Sciences, Department of Japanese Language and Literature
- 2003/10/01 - 2006/03/31 Waseda University
- 1998/04/01 - 2005/03/31 The University of Tokyo International Center
- 2000/09/01 - 2003/08/31 Waseda University
- 1994/11/08 - 1998/03/31 国際交流基金クアラルンプール日本文化センター 日本語センター 日本語教育派遣専門家
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Committee career (6):
Awards (1):
- 2022/02 - 早稲田大学 早稲田大学ティーチングアワード総長賞
Association Membership(s) (3):
日本語学会
, 日本語文法学会
, 日本語教育学会
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