Rchr
J-GLOBAL ID:200901023003811385   Update date: Nov. 30, 2020

Ota Yoko

オオタ ヨウコ | Ota Yoko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (2): Pedagogical grammar ,  Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2006 - 現在 Pedagogical Grammar
  • 2016 - 2019 高等教育機関で学ぶ留学生に対する日本語教育シラバスの再構築
  • 2005 - 2007 運用力につながる文法記述のための基礎研究
Papers (6):
  • 太田陽子, 永谷直子, 中石ゆうこ. 8種のコーパスに見る技能別特徴項目-高等教育機関で学ぶ留学生のためのシラ バス再考のために (共著). 一橋大学国際教育センター紀要. 2018. 9. 85-94
  • 太田 陽子. 「文脈化」という視点-「~てある」の練習の検討を例に-. 習ったはずなのに使えない文法. 2017
  • 太田 陽子. 「意見文におけるハズダの機能と文章展開のパターン」. 日本語教育. 2009. 140. 70-80
  • 太田 陽子. 「文型の意味と誤用訂正-「空が曇っているから、雨が降るはずです」はなぜおかしいか」. 『講座日本語教育』. 2006. 42. 82-102
  • 太田 陽子. 「文脈から見たハズダの機能」. 日本語教育. 2005. 126
more...
Books (4):
  • 超基礎 日本語教育 (共著)
    くろしお出版 2019 ISBN:9784874248034
  • コーパスから始まる例文作り
    くろしお出版 2017 ISBN:9784874247310
  • 文脈をえがく 運用力につながる文法記述の理念と方法
    ココ出版 2014 ISBN:9784904595473
  • 日本語誤用辞典 外国人学習者の誤用から学ぶ日本語の意味用法と指導のポイント (共著)
    スリーエーネットワーク 2010
Education (4):
  • - 2008 Waseda University
  • - 2008 Waseda University
  • - 1994 Waseda University
  • - 1994 Waseda University
Professional career (2):
  • 博士(日本語教育学) (早稲田大学)
  • 修士 (早稲田大学)
Work history (8):
  • 2018/08/01 - 現在 Hitotsubashi University Mori Arinori Institute for Higher Education and Global Mobility Center for Global Education Associate Professor
  • 2015/04/01 - 2018/07/31 Hitotsubashi University Center for Global Education Associate Professor
  • 2014/04/01 - 2015/03/31 Sagami Women's University Faculty of Arts and Sciences, Department of Japanese Language and Literature
  • 2008/04/01 - 2014/03/31 Sagami Women's University Faculty of Arts and Sciences, Department of Japanese Language and Literature
  • 2003/10/01 - 2006/03/31 Waseda University
Show all
Association Membership(s) (3):
日本語学会 ,  日本語文法学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page