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J-GLOBAL ID:200901023759845739   Update date: Nov. 24, 2024

Ogata Hiroaki

オガタ ヒロアキ | Ogata Hiroaki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (2): https://www.let.media.kyoto-u.ac.jp/https://sites.google.com/site/hiroakiogata/
Research field  (4): Learning support systems ,  Educational technology ,  Cognitive sciences ,  Human interfaces and interactions
Research keywords  (15): Educational Data Science ,  Educational Big Data ,  Learning Analytics ,  語学学習 ,  ユビキタス学習 ,  協調学習環境 ,  ソフトウェアエージェント ,  ユビキタスラーニング ,  モバイル学習 ,  教育・学習支援システム ,  モバイルラーニング ,  知識ウェアネス ,  仮想クラスルーム ,  教育工学 ,  グループウェア
Research theme for competitive and other funds  (33):
  • 2023 - 2028 Building a platform that realizes learning and working styles in the post-COVID era
  • 2023 - 2026 Development of Extraction, Share and Use of Evidences from Real-world Educational Data
  • 2020 - 2023 Knowledge-Aware Learning Analytics Infrastructure to Support Smart Education and Learning
  • 2020 - 2022 学習者の自己説明とAI の説明生成の共進化による教育学習支援環境EXAITの研究開発
  • 2016 - 2021 教育ビッグデータを用いた教育・学習支援のためのクラウド情報基盤の研究
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Papers (587):
  • Hiroaki Ogata, Changhao Liang, Yuko Toyokawa, Chia-Yu Hsu, Kohei Nakamura, Taisei Yamauchi, Brendan Flanagan, Yiling Dai, Kyosuke Takami, Izumi Horikoshi, et al. Co-designing Data-Driven Educational Technology and Practice: Reflections from the Japanese Context. Technology, Knowledge and Learning. 2024
  • Kohei Nakamura, Manabu Ishihara, Izumi Horikoshi, Hiroaki Ogata. Uncovering insights from big data: change point detection of classroom engagement. Smart Learning Environments. 2024. 11. 1
  • Chia-Yu Hsu, Izumi Horikoshi, Huiyong Li, Rwitajit Majumdar, Hiroaki Ogata. Designing data-informed support for building learning habits in the Japanese K12 context. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2024. 20. 014-014
  • Kohei Nakamura, Izumi Horikoshi, Rwitajit Majumdar, Hiroaki Ogata. Extract instructional process from xAPI log data: a case study in Japanese junior high school. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2024. 20. 013-013
  • Changhao Liang, Izumi Horikoshi, Rwitajit Majumdar, Hiroaki Ogata. Rater behaviors in peer evaluation: Patterns and early detection with learner model. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2024. 20. 012-012
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MISC (296):
  • Hiroaki Ogata, Rwitajit Majumdar, Brendan Flanagan. Learning and Evidence Analytics Framework Bridges Research and Practice for Educational Data Science. Communications of the ACM,. 2023. 66. 7. 72-74
  • 教え方と学び方のログを分析し効率の良い個別最適な教育を実現. 月間先端教育 2023年. 2023. 3月. 74-75
  • 奥村光貴, 堀越泉, 緒方広明. リアルワールド教育データからのエビデンスの自動抽出に向けた「対照群」の探索手法の開発. 第38回情報処理学会CLE研究会. 2022
  • 緒方広明. デジタル教材配信システムBookRollを用いた教育DXの促進. 文部科学省 Scheem D, (CIC Tokyo). 2022
  • 黒宮 寛之, 中西 太郎, リトジット・マジュンダール, 緒方 広明. Sharing Best Practice of Teachers for Learning Analytics at Scale. 日本教育工学会2021年秋全国大会 講演論文集. 2021. 67-68
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Patents (4):
Books (10):
  • 学びを変えるラーニングアナリティクス
    日経BP 2023 ISBN:4296201972
  • 最新教育動向 2022「ラーニングアナリティクスの活用」
    明治図書 2021 ISBN:9784183536266
  • 情報研シリーズ23 学びの羅針盤: ラーニングアナリティクス (丸善ライブラリー-情報研シリーズ)
    丸善出版 2020 ISBN:4621053892
  • Seamless Learning Perspectives, Challenges and Opportunities
    2019
  • Smart Sensors at the IoT Frontier
    Springer 2017
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Lectures and oral presentations  (146):
  • AI and Data Analytics in Education and Learning, Theveli 2024, Maldives
    (This conference serves as the platform which spreads the light rays of knowledge illuminating not only our nation but also the wider region and global community. Our aim is to bring together scholars and students from across the world and disseminate their invaluable knowledge through the proceedings of this conference. 2024)
  • 教育データの利活用概論、京都府DLCカンファレンス
    (2024)
  • 教育データ利活用のための情報基盤システムLEAFを用いた研究と実践、1EDTECH Japan コンファレンス
    (2024)
  • ラーニングアナリティクスによる個別最適な学び、佐賀県教育委員会WS
    (2024)
  • ラーニングアナリティクスの概要、埼玉県教育委員会WS
    (2024)
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Education (3):
  • 1994 - 1995 The University of Tokushima Graduate School of Engineering
  • 1992 - 1994 The University of Tokushima Graduate School, Division of Engineering
  • 1988 - 1992 The University of Tokushima Faculty of Engineering Department of Information Science and Intelligent Systems
Professional career (2):
  • Master of Engineering (The University of Tokushima)
  • Ph.D. (The University of Tokushima)
Work history (13):
  • 2023/04 - 現在 The Open University of Japan Visiting Professor
  • 2022/04 - 現在 National Institute for Educational Policy Research Visiting Researcher
  • 2020/06 - 現在 National Institute of Informatics
  • 2017/04 - 現在 Education University of Hong Kong Honorary Professor
  • 2017/04 - 現在 Kyoto University Academic Center for Computing and Media Studies / Graduate School of Social Informatics Professor
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Committee career (32):
  • 2024/06 - 現在 情報処理学会 理事
  • 2024/04 - 現在 情報処理学会論文誌:教育コンピュータ 編集委員長
  • 2023/05 - 現在 Central Education Council Member
  • 2021/05 - 現在 Evidence Driven Education Research Council Director
  • 2021/04 - 現在 Japan Society for Educational Technology Executive committee member
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Awards (27):
  • 2022/03 - 一般社団法人 情報処理学会 調査研究運営委員会 研究会活動貢献賞
  • 2021/08 - The 6th International Invention Innovation Competition in Canada(iCAN 2021) The Organizer’s Choice Awards/ Gold Medal VocabGO - An Augmented Reality English Vocabulary Learning App
  • 2020/11 - 2020 International Innovation and Invention Competition Gold Medal VocabGO - An Augmented Reality English Vocabulary Learning App
  • 2019/05 - The 23rd Global Chinese Conference on Computers in Education(GCCCE 2019) Best Teacher Forum Paper Award
  • 2018/03 - 山下記念研究賞
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Association Membership(s) (9):
SOALR (Society for Learning Analytics) ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  International Artificial Intelligence in Education Society ,  Asian Pacific Society for Computers in Education ,  教育システム情報学会 ,  IEEE ,  電子情報通信学会 ,  情報処理学会 ,  米国ACM学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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