Rchr
J-GLOBAL ID:200901024216374899   Update date: Feb. 01, 2024

Aoki Tazuko

アオキ タズコ | Aoki Tazuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Social psychology
Research keywords  (6): 学校心理学 ,  教育心理学 ,  発達心理学 ,  School Psychology ,  Edducational Psychology ,  Cognitive Development
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2020 - 2024 世界で広まる品格教育の日本的展開の可能性について:エビデンスと視察を通して
  • 2014 - 2017 An Inquiry into the conditions for deep common understanding among abled-bodied persons and challenged persons
  • 2011 - 2015 Research the theories of character education and analyzing the effects piled up during compulsory education keeping in close contact with parents and community.
  • 2010 - 2012 Encouragement of school wide character education in Japan ; aiming at a world-level throughout supporting professionals development by researchers.
  • 2007 - 2009 学区で取り組む品性教育の研究者による支援と成果・問題点の分析
Show all
Papers (30):
  • Kensaku Sasayama, Tomoya Imura, Minoru Adachi, Tazuko Aoki, Minglu Li. Positive relationships of character strengths with fitness and physical activity in primary school children. Health Psychology and Behavioral Medicine. 2023. 11. 1
  • AOKI Tazuko, SUZUKI Kotaro, UMEMOTO Nao. Investigating Effective Factors for Maintaining the Motivation of English Learners. 2023. 15. 11-18
  • AOKI Tazuko, WATANABE Ayane. What Factors are Influencing College Students' Perceived Vulnerability to Illness During COVID-19?. 2023. 15. 19-28
  • Re-defining Bullying to include Objectivity as well as Subjectivity Analyzing the most serious bullying styles. 2023. 13. 161-174
  • Intensifying the Desire to Be a Teacher through Practice Teaching Experiences: Survey of Students Who Have Finalized Their Career Paths with Focus on Teacher Efficacy. 2023. 13. 23-35
more...
MISC (14):
  • A Challenge of Online Psychology Museum:From A Standpoint of Science Communication. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2013. 77. JPAS-001-JPAS-001
  • 青木 多寿子, 金子 友紀, 山田 剛史. 品性・品格を育む教材の教師による評価の分析. マツダ財団研究報告書 青少年健全育成関係. 2010. 22. 31-44
  • 青木 多寿子. よいマナー、ルールを守ることを「習慣」にする (特集 ルールやマナーを教える). 児童心理. 2006. 60. 2. 155-161
  • 青木 多寿子. 諸外国の教育事情に学ぶ アメリカの小学校における道徳教育事情(3)学級経営,教科教育との関連. 道徳と特別活動 : 心をはぐくむ / 文溪堂図書出版部 編. 2002. 19. 3. 46-49
  • 青木 多寿子. 諸外国の教育事情に学ぶ アメリカの小学校における道徳教育事情(2)学校運営の現状から. 道徳と特別活動 : 心をはぐくむ / 文溪堂図書出版部 編. 2002. 19. 2. 48-51
more...
Books (18):
  • 日本の心理教育プログラム : 心の健康を守る学校教育の再生と未来
    福村出版 2022 ISBN:9784571220616
  • 教師になる人のための学校教育心理学
    ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779514890
  • もう一つの教育-よい行為の習慣をつくる品格教育の提案
    ナカニシヤ出版 2011 ISBN:4779505534
  • よくわかる生徒指導・キャリア教育
    2010
  • よくわかる学校教育心理学 (やわらかアカデミズム・わかるシリーズ)
    ミネルヴァ書房 2010 ISBN:4623056422
more...
Lectures and oral presentations  (70):
  • 被害者と第三者視点から検討するいじめの定義
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2022)
  • 学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの-研究者ができること,やるべきこと-
    (日本心理学会大会発表論文集 2021)
  • 自己嫌悪場面での自己変容と内言,本来感の関係マインドワンダリングは自己形成に関わるのか?
    (日本心理学会大会発表論文集 2021)
  • 大学生の幸福観本来感,対人関係,エンゲージメントに着目して
    (日本心理学会大会発表論文集 2021)
  • 学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの-教員こそができること,やるべきこと
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2021)
more...
Works (2):
  • 附属中学校、附属幼稚園、保護者、外部と連携した総合的な学習
    2001 - 2002
  • 小中学生のための読書促進プロジェクト
    2002 -
Education (6):
  • - 1989 Kyushu University
  • - 1989 Kyushu University Graduate School, Division of Education Edducational Psychology
  • - 1986 Kyushu University
  • - 1986 Kyushu University Graduate School, Division of Education Edducational Psychology
  • - 1984 Kyushu University School of Education
Show all
Professional career (2):
  • (BLANK) (Hiroshima University)
  • (BLANK) (Kyushu University)
Work history (7):
  • 2015/04 - 現在 Okayama University Graduate School of Education
  • 2011/10 - 2015/03 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2007/04 - 2011/10 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1998/04 - 2007/03 Okayama University Faculty of Education
  • 1995/10 - 1998/03 Okayama University Faculty of Education
Show all
Awards (1):
  • 1992 - ヤングサイコロジスト
Association Membership(s) (5):
日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  Japanese Journal of Counseling Science ,  The Japanese Journal of Career Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page