Rchr
J-GLOBAL ID:200901026155649078
Update date: Sep. 17, 2024
SATO Hiroyuki
サトウ ヒロユキ | SATO Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Science education
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2024 - 2028 子どもの科学的な問いの生成と探究方略の実行を支援する理科授業デザイン研究
- 2023 - 2027 子どものプリコンセプションから始まる学びの最適化を目指した理科授業デザインの研究
- 2020 - 2023 社会的分散認知の共有や統合を図り科学概念の更新を目指す協働的な理科授業の開発
- 2016 - 2020 A study on Selection of Information to be Accepted by Children and Examination of its Qualitative Value in Science Learning
- 2015 - 2019 Development of science class composition support system by visualization of teaching learning process
- 2013 - 2016 Study on the Rhetoric to Develop the Abilities of Scientific Thinking and Representations in Science Class
- 2012 - 2015 Development of a Science Teaching Scheme for Self-Regulated Learning Practices Using ICT
- 2010 - 2011 A Study on the Science Class which Assist in Using of Self-Regulating Strategies in Science Learning.
- 2007 - 2008 A Study on the Utilization of Epistemological Vee Map in the Science Learning
Show all
Papers (52):
-
Hiroyuki SATO. "integration of Evaluation with Teaching" for Children to Develop their Ability. SCIENCE EDUCATION MONTHLY (Society of Japan Science Teaching). 2022. 71. 3. 9-12
-
Ishikawa Asahi, Sato Hiroyuki, Yamasaki Sou, Takei Nanase. Consideration on science class design to develop ability to utilize information and scientific literacy. Journal of Applied Educational Research. 2022. 27. 407-421
-
Masaaki ISHIKAWA, Rinnya ONOSE, Hiroyuki SATO. A Study on Children’s Naive Conception of Sound and Lesson Design. Journal of Research in Science Education. 2021. 62. 1. 37-48
-
Masaaki ISHIKAWA, Rinnya ONOSE, Hiroyuki SATO. Examination of a Science Learning Assessment Model incorporating Cognitive and Social and Emotional Skills. 2021. 20. 2. 15-27
-
佐藤寛之, 松尾健一, 小野瀬倫也. 理科学習プロセスシートの活用による子どもの思考の把握:小学校第4学年理科の『水』に関する学習を通して. 理科の教育. 2020. 69. 9. 46-47
more...
MISC (23):
-
豊田 光乃, 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之. A4-2 子どもの電気概念の修正・拡大を促す「合成抵抗」の認識 : 高等学校物理基礎における認識の変容過程から(セッションA4). 日本理科教育学会関東支部大会研究発表要旨集. 2014. 53. 33-33
-
豊田 光乃, 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之. 23D-103 エネルギー概念の習得を促す教授スキームの精緻化 : 高等学校物理基礎におけるICT利活用の導入計画(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 173-173
-
小野瀬 倫也, 佐藤 寛之, 村澤 千晴. 23D-101 ICTを利活用した自己調整学習実践の為の教授スキーム(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 171-171
-
佐藤 寛之, 小野瀬 倫也, 廣上 倫介. 23D-105 ICT利活用による情報の共有化と科学概念の保持に関する考察(2)(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 175-175
-
廣上 倫介, 小野瀬 倫也, 佐藤 寛之. 23D-104 ICT利活用による情報の共有化と科学概念の保持に関する考察(1)(授業研究,学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 174-174
more...
Books (10):
-
Connecting Theory and Practice in Science Education
2022 ISBN:9784491049359
-
新訂 平成29年度版学習指導要領対応 小学校教員志望学生のための理科教育入門書
東洋館出版社 2018 ISBN:9784491034881
-
アクティブに学ぶ子どもを育む理科授業
学校図書 2017 ISBN:9784762502248
-
理科授業をデザインする理論とその展開:自律的に学ぶ子どもを育てる
東洋館出版社 2017 ISBN:9784491033303
-
小学校教員志望学生のための理科教育入門書
東洋館出版社 2013 ISBN:9784491029818
more...
Lectures and oral presentations (144):
-
実験で見いだした問いを解決する過程と科学概念構築に関する考察:複数個所におもりをつり下げた「てこ」の規則性の理解を通して
(第49回日本理科教育学会関東支部大会(筑波大会) 2023)
-
学習問題の成立の評価に関する研究:小学校理科の実践を通して
(日本理科教育学会第 62 回関東支部大会(筑波大会) 2023)
-
子どもの自然認識と生成される問いとの関係についての考察:小学校第3学年理科「音のせいしつ」の授業実践を通して
(第49回日本教科教育学会全国大会 2023)
-
社会的な交流の場でつくりあげる科学的概念を志向した授業デザイン:小学校理科第6学年「てこのはたらき」の実践を通して
(第49回日本教科教育学会全国大会 2023)
-
子どもの素朴な考えを基にした授業デザイン:小学校理科第6学年「てこのはたらき」の実践を通 して
(第73回日本理科教育学会全国大会(高知大会) 2023)
more...
Education (1):
- 2003 - 2006 Tokyo Gakugei University The United Graduate School of Education Doctoral Course of Education Division of Mathematics and Natural Science Education
Professional career (2):
- 博士(教育学) (東京学芸大学)
- 修士(教育学) (横浜国立大学)
Work history (8):
- 2022/04 - 現在 Waseda University Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Professor
- 2020/09 - 2022/03 Waseda University Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Associate professor
- 2014/10 - 2020/08 University of Yamanashi Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education Associate professor
- 2014/04 - 2014/09 University of Yamanashi Graduate School of Education Associate professor
- 2009/10 - 2014/03 Saga University Faculty of Culture and Education Associate professor
- 2007/04 - 2009/09 Saga University Faculty of Culture and Education Lecturer
- 2002/04/01 - 2007/03/31 東京学芸大学附属竹早中学校 教諭
- 1996/04/01 - 2002/03/31 桐光学園中学高等学校 教諭
Show all
Committee career (10):
- 2021/03 - 現在 日本理科教育学会 「理科の教育」編集委員会 編集委員
- 2016/04 - 現在 山梨県教育委員会 山梨県立甲府南高等学校SSH運営指導委員会 委員
- 2019/09 - 2021/08 日本理科教育学会 理事
- 2016/04 - 2021/08 日本理科教育学会 「理科教育学研究」編集委員会 事務局員
- 2008/04 - 2021/06 日本理科教育学会 評議員
- 2014/04/01 - 2019/03/31 山梨県教育委員会 山梨県立巨摩高等学校SSH運営指導委員会 委員
- 2012/03/26 - 2015/03/31 佐賀県玄海町教育委員会 佐賀県玄海町小中学校基本構想等検討委員会 委員長
- 2011/04/01 - 2015/03/31 日本理科教育学会 広報委員会 委員
- 2011/04/01 - 2014/03/31 佐賀県江北町教育委員会 佐賀県江北町教育委員会外部評価委員会 委員長
- 2008/04/01 - 2010/03/31 佐賀県教育委員会 佐賀県小・中学校連携教育実践研究会議 議長
Show all
Awards (1):
- 2020/08 - 日本理科教育学会 日本理科教育学会論文賞 「理科学習で子どもが受容すべきと考えた情報とその選択の根拠に関する研究:メタ認知的活動の顕在化と気づきの自覚化を促す理科学習プロセスシートの開発とその活用」
Association Membership(s) (7):
臨床教科教育学会
, 日本生物教育学会
, 日本教授学習心理学会
, 日本物理教育学会
, 日本科学教育学会
, 日本教科教育学会
, 日本理科教育学会
Return to Previous Page